shakynose skrev 2010-02-19 00:58:27 följande:
Jag kan iofs tycka att detta är ett av de få argument som faktiskt håller i denna debatt. Däremot så kan man ju inte komma och kräva att ett religiöst samfund (som ju SK är) ska ändra sina värderingar och ritualer bara för att "det är vår dag". Vill man blanda in traditioner som bygger på helt andra värderingar i vigselakten, så får man helt enkelt vända sig till ett annat forum än Svenska Kyrkan. Svårare är det inte!
Instämmer helt. Det finns ju många andra kyrkor än Svenska Kyrkan: alla våra frikyrkor, katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan mfl. De flesta av dessa har inga invändningar mot brudöverlämning, såvitt jag vet. Och nej, jag säger inte så av respektlöshet - tvärtom. De som vill ha brudöverlämning i en kyrklig vigsel kanske inte har tänkt på att det finns många kyrkliga grenar.
Jag var själv gäst på en serbisk-ortodox vigsel förra året. Otroligt spännande! Den var olik en svenskkyrklig vigsel. Mycket liturgi, men också många symbolhandlingar. Blomsterkransar, sidenband och ljuständning, för att nämna tre av dem.