Inlägg från: Andelle |Visa alla inlägg
  • Andelle

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Kattpoet skrev 2010-02-18 11:14:02 följande:
    Jag själv vägrar att bli överlämnad, jag gör detta av fri vilja och inte för att min far vill ha bort mig. Tradtionen kommer av att pappan släpade in bruden vare sig hon ville eller inte så bröllopet skulle bli av.
    Jag skriver under på det. Varför skulle jag en modern vuxen kvinna som flyttade hemifrån för över 10 år sedan ges bort av min far till min blivande, jag är väl för 17 inte livegen eller ett stycke kött?

Ni som vill ha det så här har troligtvis sett för mycket amerikanska filmer
  • Andelle

Andreas flicka skrev 2010-02-19 15:09:31 följande:

I den står bl.a. lite om forna tiders överlämning av kvinnan som en gåva från en man (pappan) till en annan (maken). Att kvinnan ofta har setts som en gåva, ett ting, som inte har någon bestämmanderätt.
    Precis, och vi får inte glömma att det är först i modern tid som äktenskap är något man ingår av kärlek. Tidigare var det en affärsuppgörelse där kvinnor var valutan för att öka männens makt, knyta affärskontakter samt binda samman släkter med angränsande marker och intresseområden. Så här gick det till från torp till slott och i skenet av det känns brudöverlämningen som en smutsig sedvänja.
  • Andelle

Första gången jag stötte på det var på min kusins bröllop för 15 år sedan. Min mamma kunde inte tro sina ögon när hennes bror kom in med sin dotter (min kusin) under armen, sen dess har hon med jämna mellanrum undrat vad det är för fel på min kusin o varför hon ville utsätta sig för en sån märklig ritual. Sen har jag stött på det i media (sist var det i radio förra sommaren) ett antal ggr sedan dess så att det enbart skulle vara ett fenomen på BT håller jag inte med om.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?