Inlägg från: Lyckliga013bruden |Visa alla inlägg
  • Lyckliga013bruden

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

vi har inte riktigt pratat om det än. Men skulle han inte vilja gå in tillsammans så går jag in själv, kanske med tärna och marsalk bakom mig. Tanken på att gå in med pappa känns inte helt rätt för mig. Men som sagt vi har inte diskuterat något än.

• Lyckliga013bruden

Jag förstår inte riktigt felet med att fråga brudens far innan. Om min festis hade frågat min pappa först så hade de ju inte spelat någonroll vad pappa svarat. Och om pappa säger ja så kan ju jag sen säga nej till frieriet. Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?

Duchess skrev 2010-02-22 17:43:19 följande:
    Min pappa hade skrattat hjärtligt om min man hade frågat honom om min hand. Han har nämligen uppfostrat mig till en mycket självständig kvinna, så om jag hade hittat en karl som trodde att han skulle anhålla hos pappa om min hand, då hade nog min pappa ifrågasatt MITT omdöme....
  • Lyckliga013bruden

Ingen aning faktiskt, jag försöker bara förstå. Men det verkar inte gå så bra

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 17:49:31 följande:

men vad har han alls med saken att göra?
  • Lyckliga013bruden

om pojkvännen först frågar pappa och han säger ja. Sen friar pojkvännen till mig och jag säger nej.
    har jag då inte fattat ett eget beslut?
    och hur blir jag mindre värd då?

Panzerfaust skrev 2010-02-22 17:53:13 följande:
    Ja du har missat något, detta är ytterligare en dumhet som understryker kvinnans mindre värde och oförmåga att ta egna beslut.
  • Lyckliga013bruden

Skulle min pojkvän ha frågat pappa å han säger nej, så kan ju min pojkvän fria till mig ändå. Skulle min pojkvän inte fria till mig pga att pappa sa nej och jag vill gifta mig så friar jag ju till honom själv.

shakynose skrev 2010-02-22 18:03:59 följande:
    Om pojkvännen frågar pappa och han säger nej, vad har du att säga till om då?
  • Lyckliga013bruden

inte jag heller men jag försöker förstå båda sidor i diskussionen.

Duchess skrev 2010-02-22 18:32:48 följande:
    Nu är det ju inte min pappa som bestämmer vem jag ska gifta mig med, och därför förstår jag inte vad han har med saken att göra?
  • Lyckliga013bruden

HannaoMarcus
    Du går in med ditt gamla liv i kyrkan och ut med ditt nya liv.

Det är så jag tolkar din förklaring/inlägg.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?