Inlägg från: Andreas flicka |Visa alla inlägg
  • Andreas flicka

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Vi går in tillsammans. Som project love skrivit här ovan längtar jag också efter att portarna ska öppnas framför oss och tillsammans få gå ned mot altaret. Ser det symboliskt för att våra vägar från och med nu alltid ska vara gemensamma.

Längtar efter att stå utanför och höra kyrkklockorna ringa för oss och höra musiken börja spela... Ahhh får sånt pirr i själen bara jag tänker på det.

• Andreas flicka

Det finns en liten tunn bok som heter Feminism av Lena Gemzöe. Jag anser att den är läsvärd, även om jag kanske tycker att vissa saker är ganska radikala och provocerande (man känner lite hur blodet svallar när man läser).

I den står bl.a. lite om forna tiders överlämning av kvinnan som en gåva från en man (pappan) till en annan (maken). Att kvinnan ofta har setts som en gåva, ett ting, som inte har någon bestämmanderätt.

Jag ställer mig alltså mycket tveksam till det här med brudöverlämning. Min uppfattning är dock att vi inte kan förhindra ett införlivande av andra kulturers traditioner i vår kultur - det är ju en naturlig utveckling. Mycket kommer och har kommit från USA, vi proppas bl.a. fulla av "hur det ska vara" genom alla Hollywoodfilmer som produceras. Man blir lite Hollywoodskadad (nej, din kille kommer inte springa efter tåget som du av någon anledning har hoppat på precis när ni har gjort slut, stoppa det och kyssa dig på perrongen samt fria med världens största diamantring). Om detta forum funnits år 1980 är min gissning att frågan om brudöverlämning inte ens hade tagits upp.

Traditioner kanske i vissa fall till för att brytas men frågan är vilka traditioner man vill ha kvar och vad symboliserar traditionen?

Vem vet, snart kanske vi börjar fira Thanksgivning i Sverige?

• Andreas flicka

Fast det där med favours finns faktiskt i en hel del andra länder. I Grekland är det tradition att ge gästerna sockerdragerad mandel. Mandlarna ska vara 7 till antalet och symboliserar lycka och välgång. Jag tycker således inte att det är fånigt med favours - kunde finnas ett annat namn för det dock. Gästgåva kanske?

• Andreas flicka

@Sebastiána

Intressant att traditionen med mandlarna också finns i Italien. I Grekland får man mandlarna direkt efter vigseln när man är på väg från vigseln till festen.

• Andreas flicka

Jag har varit på ganska många bröllop men aldrig sett en brudöverlämning, eller vad man nu ska kalla det. Iofs har jag ju aldrig varit på bröllop i USA. I Grekland träffas man utanför kyrkan och går in tillsammas. Där sker iofs en viss typ av brudöverlämning enligt följande.

Brudgummen väntar utanför kyrkan med hela sin släkt och med buketten. Efter ett tag kommer bruden med hela sin släkt (gäster som inte är så nära står liksom vid sidan av, hon ställer sig nedanför trappan (om det finns en trappa) eller utanför kyrkomuren. Varpå brudparet börjar förhandla med varandra om vem som ska komma gå fram till till vem först. Typ: du får komma fram till mig, nej, du får komma och hämta mig... Det slutar med att man möts på mitten, hon får buketten de kysser varandra och går in i kyrkan. Väldigt roligt är det att titta på och lite synd att jag inte får vara med om det själv .

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?