Det finns en liten tunn bok som heter Feminism av Lena Gemzöe. Jag anser att den är läsvärd, även om jag kanske tycker att vissa saker är ganska radikala och provocerande (man känner lite hur blodet svallar när man läser).
I den står bl.a. lite om forna tiders överlämning av kvinnan som en gåva från en man (pappan) till en annan (maken). Att kvinnan ofta har setts som en gåva, ett ting, som inte har någon bestämmanderätt.
Jag ställer mig alltså mycket tveksam till det här med brudöverlämning. Min uppfattning är dock att vi inte kan förhindra ett införlivande av andra kulturers traditioner i vår kultur - det är ju en naturlig utveckling. Mycket kommer och har kommit från USA, vi proppas bl.a. fulla av "hur det ska vara" genom alla Hollywoodfilmer som produceras. Man blir lite Hollywoodskadad (nej, din kille kommer inte springa efter tåget som du av någon anledning har hoppat på precis när ni har gjort slut, stoppa det och kyssa dig på perrongen samt fria med världens största diamantring). Om detta forum funnits år 1980 är min gissning att frågan om brudöverlämning inte ens hade tagits upp.
Traditioner kanske i vissa fall till för att brytas men frågan är vilka traditioner man vill ha kvar och vad symboliserar traditionen?
Vem vet, snart kanske vi börjar fira Thanksgivning i Sverige?