Chris24, jag har varit på ett bröllop med brudöverlämning, självklart så sa jag inte ett ord om vad jag tyckte om detta. Det finns väl inte en enda vettig person som skulle vara så elak att de säger något om detta till brudparet?
Jag har dessutom råkat få höra eftersnacket efter ett bröllop med brudöverlämning. Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas.
Det var två äldre damer som diskuterade vilket fint bröllop det var, men de kunde inte förstå hur det kom sig att bruden lämnades över av sin far. Vilken hemsk och tråkig symbolik tyckte de. "Ja, hon står ju nära sin far, men det vet ju alla redan. Jag kan verkligen inte förstå hur Xxx som är en så trevlig flicka kan göra något sådant här!"
Sedan gav de sig på prästen som råkade var där och frågade varför han inte hade avrått. Han berättade att han hade försökt förklara att det var kvinnoförnedrande, att det inte kändes bra för honom att genomföra detta osv, men bruden hade vägrat lyssna. De gamla damerna däremot sa: "Du kan inte ha förklarat det tillräckligt tydligt! Xxx är en förnuftig och klok flicka och jag kan inte tänka mig att hon skulle ha gjort detta om hon hade förstått innebörden."
Tror ni att Xxx någonsin får veta vad dessa damer tyckte?
Nix, till henne sa de att det var ett underbart bröllop och de kom båda överens att aldrig nämna för henne vad de tycker om brudöverlämning.
Jag är helt övertygad om att Xxx mycket väl visste innebörden men resonerade som flera här inne att det inte gällde henne samt att ingen hon känner skulle reagera. Detta tror hon givetvis fortfarande och kommer att fortsätta att tro och tur är väl det, för Xxx ÄR en mycket trevlig tjej och skulle faktiskt bli mycket ledsen om hon visste hur illa dessa damer (och säkerligen många fler) tog åt sig.
Sedan spelar faktiskt åldern en mycket större roll än man tror när man själv är i 20-årsåldern. Lever man 20 år till så får man uppleva fler saker, möta fler människor och lära sig att tänka efter. Fast det är ingen idé att säga egentligen, är man yngre så blir man bara arg över att höra det.