Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Herregud. Hålls det fortfarande på? Kan inte alla få göra som de vill?

• Rufsas
    Duchess skrev 2010-02-18 18:21:31 följande:
    Ja, absolut - om man väljer borgerlig vigsel. Då får man utforma den precis som man vill, så länge man svarar ja Väljer man att ha en vigselgudstjänst i kyrkan så är man också huvudpersoner i ett gudstjänstfirande. Då gör man inte som man vill.
    Men det jag ogllar starkt är den besserwisserattityd som många av er kommer med här.

Ni som smäller på fingrarna (med tråkig attityd) - förstår ni inte att ni dumförklarar de brudar som vill gå in med sin pappa? Och om ni nu verkligen vill dela med er av era tanker (vilket jag förespråkar att alla ska få göra), gör det då med GOD TON. Det finns ingen anledning att bli viktiga och tillrättavisande. Respektera oss som vill gå in med en förälder!
  • Rufsas
    passionsblomman skrev 2010-02-18 22:32:38 följande:
    Vad exakt är god ton enligt dig? Att man måste hålla med och säga "men du gör naturligtvis som du vill"? Eftersom det inte är sant när det kommer till kyrkan och gudstjänsten så går det inte annat än säga att man inte alls gör som man vill.Ge gärna exempel på besserwissertonen du känner dig smälld av.Jag tycker ärligt talat att folk hittills framfört sin åsikt väldigt rakt och sansat.
    Så fort en BT-medlem startar en sådan här tråd är det en liten grupp (ja, det är ALLTID samma personer) som attackerar genom att tala om hur kvinnoförnedrande det är med "brudöverlämning" (skulle egentligen vilja kalla det något annat).

Jag skulle önska att ni som är så otroligt starka motståndare, läser era egna inlägg och själva reflekterar över vilken ton ni har. Naturligtvis ska ni kunna informera om huruvida Svenska Kyrkan ser på saken osv. Men gör det på ett schysst sätt. Ganska intressant att ni tror att eran metod på något sätt omvänder människor. Snarare tvärtom. Det är provocerande och förlöjligande. Med andra ord inte så framgångsrikt. Du har inte funderat på någon annan metod eftersom det här inte verkar fungera?
  • Rufsas

För alla ni som tror att favours är från USA så vill jag bara upplysa er om att det inte alls är så. Favours finns i nästan hela världen och är en gammal sed.

• Rufsas
    CeKe skrev 2010-02-21 12:36:34 följande:
    Så ledsen att säga det, men jag tror mest att det är här på BT som det ses som nåt fult med nån stor symbolik.
    Jag hade heller aldrig hört någon ogilla det innan jag blev medlem på BT.
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-02-21 12:46:42 följande:
    Jag hade ingen aning om att det var så många som förespråkade brudöverlämning innan jag började hänga på BT. På ALLA bröllop jag varit på, även det i Italien, har brudparet gått in tillsammans.
    Jag håller med CeKe. Upplever inte att jag förespråkar något mer än att alla ska få tycka som de vill och att vi andra är glada för den personens skull. Det är egentligen det jag har mest emot när det gäller dessa trådarna.

Det finns flera trådar där blivande brudar väljer saker som jag aldrig hade valt, men jag är uppriktigt glad för att det finns något för alla.

Världen skulle vara en mycket trevligare plats om vi alla skulle glädjas lite mer åt varandra.
  • Rufsas
    Andelle skrev 2010-02-21 22:22:02 följande:
    Sen har jag stött på det i media (sist var det i radio förra sommaren) ett antal ggr sedan dess så att det enbart skulle vara ett fenomen på BT håller jag inte med om.
    Jag påstår absolut inte att det endast är ett BT-fenomen. Jag menar bara att JAG aldrig har hört diskussionen tidigare.
  • Rufsas
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 06:34:25 följande:
    Kanske du har rätt, allt går ju i cykler.Själv tänker jag alltid på BDSM förhållanden när jag tänker på brudöverlämning. Vet en kille som alltid går med sin flickvän i koppel. De är säkert jätte-jämnställda, vad vet jag. Men symboliken är lite för mycket för mig. Gillar inte att se brudar hasande efter en man med ett koppel runt halsen. Lite lätt obehagligt.Kan tillägga att vad folk gör i sovrummet bryr jag mig inte ett dugg om, det är just när man går på stan eller på krogen iförd koppel som jag tycker det blir lite fel..
    Att jämföra att man blir eskorterad av en förälder med en tjej i koppel är lite väl magstarkt och överdrivet. Med det inlägget fördummar och förlöjligar du alla brudar som vill ha en förälder vid sin sida. Inlägget säger mer om dig än någon annan.

Sedan undrar jag var du bor någonstans där män går med sina tjejer i koppel på stan eller krogen?
  • Rufsas
    Panzerfaust skrev 2010-02-22 13:26:19 följande:
    Problemet med alla er som är för överlämning är att ni tyvärr inte tänker längre än näsan räcker.
    Och HÄR kom dumförklarandet som jag, Chris24 och många andra menar. Jag betackar mig sådana kommentarer. Vi är inte dumma i huvudet. Vi har ÅSIKTER. Passar de inte dig så fine. Men kom inte och säg att vi är mindre intelligenta varelser.
  • Rufsas
    Panzerfaust skrev 2010-02-22 13:26:19 följande:
    Argumentet med att kvinnan/bruden valt det själv går att applicera på exempelvis burqa/niqab-debatten, de har ju valt att klä sig så själva. Nej, de har indoktrinerats att göra det.
    Känner du några muslimer och har du belägg för detta? Menar du att vi som vill gå in med en förälder är indoktrinerade?

Du är inte lite fräck som sätter dig på din pidestal där uppe.
  • Rufsas
    shakynose skrev 2010-02-22 16:04:12 följande:
    Jag skulle påstå att vi alla är indoktrinerade på ett eller annat sätt till att vilja olika saker! Inte bara de som vill gå fram till altaret med pappa.

Egentligen kan jag tycka att det är värre att faktiskt välja att manifestera en sådan värdering, när man har möjligheten att göra annorlunda som "fri människa" i ett "fritt land", och istället stå för värderingar som rimmar lite bättre med vad vårt samhälle försöker åstadkomma i form av jämställdhet. Men det är bara vad jag tycker!
    Så då medger du att även ni på andra sidan kan vara indoktrinerade i era resonemang?

Det är ju just för att vi lever i ett fritt land som jag själv kan gå in med min mamma (som det är i mitt fall). Det är ju mitt val i vårt fria land. Jag förstår inte varför det är ett problem för människor som jag inte ens känner.
  • Rufsas

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 16:11:43 följande:

Jag kan stå för rätten till det fria valet utan att uppskatta eller stå bakom själva valet och ta de tillfällen jag får till att söka motverka det. Eller?
    Självklart. Men jag undrar hur det går för er egentligen? Jag blir mest provocerad och nu har gett mig fan på att min mamma absolut ska följa mig in.
  • Rufsas

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 16:19:23 följande:

Hur det går för oss? *förstår inte*
    My bad. Jag missförstod din sista mening.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?