Inlägg från: Oktoberbrud2010 |Visa alla inlägg
  • Oktoberbrud2010

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

nej min far ska inte överlämna mig. Den enda person jag kan tänka mig att gå fram till altaret med är min blivande.

För mig är det otänkbart att genomföra en ritual som har den symboliken. Det spelar för mig ingen roll att det inte är så i just mitt fall. Jag skulle tycka det kändes otroligt olustigt och som att jag faktiskt på nåt sätt godkände att man i andra delar av världen betraktar kvinnor som ägodelar. För det är ju faktiskt det symboliken säger, oavsett hur det faktiskt för håller sig.

Jag är glad att säga att på de bröllop jag har varit på, så har samtliga brudpar anammat den fina svenska traditionen att gå in tillsammans. Tycker det är så otroligt vackert att se ett brudpar komma gående ned längs altargången...

• Oktoberbrud2010

hmmm respekt går åt mer än ett håll... var finns respekten för att Svenska kyrkan i demokratisk anda har beslutat att man egentligen inte tycker brudöverlämning är ok, oavsett att vissa präster bryter mot det beslutet?!

nu ska jag i ärlighetens namn säga att ni brudar som vill bli överlämnade inte varit lika hårdnackade som andra som jag har stött på med er åsikt.

Jag tror dessvärre att om man har varit medlem här på BT av och till under en längre period, så har man sett otroligt många såna här trådar. Och jag gissar på att man blir lite färgad av att man i tidigare trådar mötts av brudar som haft noll och ingen respekt för att Svenska kyrkan och den vigsel de erbjuder är en gudstjänst som har utformats genom demokratiska beslut. Brudar som varit arga och upprörda över att deras präst sagt nej och som med en åsnas envishet haft som enda argument: Det är vår dag så vi borde få göra som vi vill...

Jag personligen tycker det är oerhört tragiskt att det finns präster som går emot de beslut som fattats inom SvK. Tycker inte alls att det handlar om att vara modern, utan snarare på feghet alternativt brist på respekt för den demokratiska ordningen att gå emot gemensamt fattade beslut.

Men jag tycker ju å andra sidan också att det var otroligt modernt av SvK att för flera hundra år sedan fatta beslutet att vigselritualen skulle utformas på ett sådant sätt att det stod klart att både brud och brudgum var där av fri vilja.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?