Inlägg från: Heloise |Visa alla inlägg
  • Heloise

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Chris24 skrev 2010-02-22 23:03:21 följande:
    Rufsas, jag anmälde 2 inlägg här inne iaf, precis det jag pratade om och som alltid kommer upp, på samma vis och samma dumma kommentarer som alltid.
    Du kanske skrev fel? För det där inlägget passar väl ändå bättre i hennes GB än i tråden?
  • Heloise
    Chris24 skrev 2010-02-23 00:35:04 följande:
    nej,det tycker jag inte, därav anmälningarna.
    Ok jag tycker att ett sådant inlägg är ganska omoget och inte speciellt produktivt, men alla är vi olika.
  • Heloise
    Chris24 skrev 2010-02-23 12:22:55 följande:
    Nej, jag hade inte brytt mig i vanliga fall heller men just nu är jag trött på vissa människor på BT och deras fantastiska inlägg konstant.Omoget eller ej.
    Så du hade egentligen inte något emot inläggen i den här tråden utan anmälde eftersom du inte tycker om medlemmen i fråga?
  • Heloise
    ElinDaniel skrev 2010-02-24 09:41:38 följande:
    [citat]
    Jag kan inte på några sätt förstå denna enorma uppståndelse kring att gå in med någon annan än sin blivande i kyrkan. Självklart handlar dagen om dem som ska gifta sig! Men vaf talar för att det är av ovilja man går dit med sin pappa till exempel? Pratar man med dem i USA, England osv förstår de ingenting av dessa argument.

Det är inte alls sant, många av dem( iaf i min bekantskapskrets)har däremot inte tänkt på att symbolen inte är så charmig i allas ögon. Flera av mina vänner har omvärderat den gulliga gesten att bli bortgivna av någon, och har börjat prata om vilka signaler det sänder ut.

Sen tycker jag att det är skillnad på ett land som har en väldigt lång tradition av att bli "bortgivna", det kan ta längre tid att komma ifrån denna sedvänja eftersom den är så djupt rotad i samhället. Därför har jag har större förståelse för att en Ame kvinna väljer att bli bortgiven.

Vi har inte det i Sverige och jag har svårt att förstå varför vi ska importera en sedvänja som har en sådan smutsig, skitig och avskyvärd historia till Sverige.

Det är ett hån, mot alla kvinnor som är ofria, som inte har rättigheten att välja sitt eget liv och till kvinnorna som kämpat för kvinnliga rättigheter. Rättigheter som vi alla idag anser vara självklarheter.
    Ni som vill bli bortgivna tar ett steg bakåt, det är tragiskt!
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?