Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Kvinnor friar också, en man som friar till en kvinna gör knappast nått fel.
    Skulle dock en man gå till en kvinnas pappa och be om hennes hand s¨skulle i alla fall jag bli förbannad (om jag vore bruden)

Vitt är snyggt tycker många men allt fler har andra färger på sin klänning. Grejen är den att alla de här symbolerna inte blir lika kraftoga som just överlämningen. Helt enkelt pga att kvinnor opch män dött i sin kamp att ge kvinnor lika rättigheter. Kanske inte här i Sverige nu idag men de är väl lika mycket värda att hedra för det?

MochA skrev 2010-02-22 17:32:40 följande:
    Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ??? Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet.Sedan är jag fortfarande frågande till var alla män på detta forum gömmer sig? I jämställda Sverige borde det vara 50/50 mellan könen på ett bröllopsforum, eller?Uppenbarligen lockar bröllop fram något hos fler kvinnor än män som gör att vi sitter på ett forum och diskuterar. Detta något visar sig olika men enligt mig så verkar alla vara påverkade av sina egna förställningar om bröllop som bygger på deras tidigare erfarenheter, traditioner och intryck. Vi har bara snappat upp olika saker.Håller med den som ovan skrev att vi hellre bör tänka på de enorma summor vi spenderar, hur mycket nytta vi skulle kunna göra för dessa pengar! Merparten av skribenter i detta forum tycks ändå hellre vilja lägga tusenlappar på vita klänningar som symboliserar oskuld (vilket jag tror få av oss är) än att spendera dem på "vettiga" saker som tex kan hjälpa människor runt om i världen. Så egentligen, vad gör det då om några vill ha med sig pappa i kyrkgången eller ej?maxiander.blogspot.com/
  • JustMeAndMyLove

Oj, nu har jag missat inlägg igen?
    Vart fanns manshatet?

Jag är knappast en överdriven femenist. Jag är pinsamt dålig på femenism.
    Men nu diskuterar man jämnställdhet i ett forum på nätet. Vill man inte kan man sluta skriva eller bara skriva att:
    "Okej, så tycker ni och jag har tagit del av era tankar men jag kommer ändå gå fram till altaret med min pappa"
    Sen kan man låta de som är kvar fortsätta med diskuttionen själva.

Ingen fördömer dig eller någon annan, så du behöver inte bli sårad eller ta illa upp!

kikel skrev 2010-02-22 17:34:37 följande:
    Men jösses vi går fortfarnade in av fri vilja och med samma vilkor. Ska bli så skönt att slippa bo i Sverige efter jag gift mig och slippa alla överdrivna feminster som finns i Sverige som nästan ibland är hatiska mot män i många frågor.. Jag ska ha pappa som leder mig fram till altaret sedan blir jag en mrs militär hemma fru... gud så skönt.
  • JustMeAndMyLove

Ja jag skrev bara hur jag själv skulle reagera, jag är fullt medveten om att andra tänker annorlunda.

kikel skrev 2010-02-22 17:40:17 följande:
    Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras
  • JustMeAndMyLove

Felet är väl såna som jag. Jag är biologiskt sett en kvinna, men jag trivs inte med det normen kräver av mig. Jag vill inte vara en man, jag vill inte vara kvinna. Det blir väldigt svårt för människor att acceptera mig om vi ska leva kvar i våra könsroller.

kikel skrev 2010-02-22 17:53:53 följande:
    Men vad är det för fel på könsroller? kvinnor och män kan inte vara likadana vi är skapta olika våra hjärnor är bygda olika och vi är olika duktiga på olika saker. man borde aceptera olikheterna Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:
  • JustMeAndMyLove

Jag har aldrig upplevt den som fientlig, utan som nytänkande.
    vad är genetiskt,vad är inlärt? Vad är en flicka, vad är en pojke?
    Väldigt intressanta frågor tycker jag själv!

Panzerfaust skrev 2010-02-22 18:19:21 följande:
    Det är väl snarare så att folk måste acceptera att pojkar är pojkar, flickor är flickor och allt mittimellan är ok det med? Den könsfientliga inställningen som är allenarådande i dagsläget gynnar inte någon.
  • JustMeAndMyLove

Haha, jag vet det allt för väl. Min släkt kommer från min mammas sida från kvinnor som är kända femenister på Island. Faktiskt blev det så att jag under tonåren hatade femenister för min mormor kunde vara så extrem. Men med min mamma har det liksom dalat av. Hon är ensamstående karriärkvinna men hon ser aldrig (som mormor kunde göra) ner på kvinnor som går en annan väg.

Det är dock löjligt att hons om kvinna tydligt behandlas olika i arbetslivet pga hennes kön. Men tyvärr är det så än. Så därför är det viktigt att vi fortsätter utvecklas mot en mer jämnställt samhälle

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 18:22:55 följande:

Enligt de riktigt traditionella är nog vi barnlösa snart medelålders yrkeskvinnor ett minst lika stort hot mot könsrollerna. Våra livsval brukar provocera kraftigt de med...
  • JustMeAndMyLove

word :)

passionsblomman skrev 2010-02-22 19:22:43 följande:
    Det är definitivt ingen som anklagar någon för att bära skulden för världens alla kvinnoöden. Det är verkligen att dramatisera och ställa sig i offerposition att påstå något sådant. Däremot påstår jag och flera med mig att -alldeles oavsett hur obekvämt det känns för dig eller någon annan personligen, så har varenda en av oss ett gemensamt ansvar för att vara med och påverka vår värld på alla möjliga sätt.Jag har ansvar inte för bara mitt barn utan även för andras ungar. Jag har ansvar för hur viktiga miljöfrågorna blir i samhället. Jag har ansvar föra att konsumera, interagera, protestera och reagera bland många andra sorters ansvar. Jag är här på jorden nu och jag kan vara med och påverka.Jag har inte storhetsvansinne och tror inte att allt ändras för alla genom mina personliga val. Men jag vet med säkerhet och täker aldrig sluta hoppas att hur jag lever mitt liv kan spela positiv roll för någon annan.Bara att vara med och upplysa om enkla fakta-som att brudöverlämning INTE är att välja att gifta sig traditionsenligt och inte alls är en del av den kyrkliga vigselritualen är exempelvis påverkan i sig. Då det informerar påtagligt många om något de inte visste. Vad dvar och en sedan ändå väljer kan jag knappast göra något åt.Lika lite som jag fysiskt kan hindra någon att fälla regnskogen eller att könsstympa sin dotter. Men jag kan bidra till nya träd eller till informationskampanjer och utbildning för flickor i de aktuella länderna.
  • JustMeAndMyLove

jag tror det är en så mycket starkare symbol eftersom det är ett verkligt problem i världen idag och faktiskt också i sverige.
    Att vara oskuld är ju en mycket mer privat fråga. Om man nu vill tolka det vita som så. Men jag måste säga att det jag läst mig till överens stämmer med det passionsblomman säger. Det var överklass-status på vit klänning, inte så mycket oskuldsstämpel.

MochA skrev 2010-02-22 19:40:39 följande:
    Varför är just överlämningen så förknippad med ojämställdhet och inget annat som har med bröllop att göra?Det finns ju så många moment som känns väldigt förlägna när det kommer till bröllop. Vad räknas som "yngre" brudar?Skulle det då finnas en åldersgräns då man är mogen nog att förstå kvinnors historia?Jag kan verkligen förstå att någon som varit gift förut inte väljer att bli överlämnad, eller någon med barn. Men återigen, då är vi inne på annan symbolik som hör bröllopet till.
  • JustMeAndMyLove

Förlåt, det med klänningen missade jag.

Oskuldsfrågan är stor i många länder. Hedersbrott är ett allvarligt problem också i Sverige.
    Men att ha vit klänning eller vad det nu kan vara behöver inte nödvändigtvis betyda:
    "Jag är oskuld för att annars kommer mina föräldrar att mörda mig och det tycker jag är helt okej för jag gillar att bära vitt....."

Eller missuppfattar jag dig igen?

MochA skrev 2010-02-22 19:49:36 följande:
    Har redan skrivit att jag var fel ute med klänningen.Oskuldsfrågan är väl ett problem i världen idag? Eller hur menar du? Att det är lika fritt med sexuellaförbindelser överallt??
  • JustMeAndMyLove

Ja nej för mig är det ingen statussymbol heller, men jag hade svårt att förstå hur dte skulle kunna vara symboliskt fel med krona eller slöja eller vit klänning som de ser ut och används idag.

Brudöverlämning är däremot nått som är på tapeten och som har en tydlig symbol för omvärlden. Det är därför man reagerar så starkt på det. Det är därför många präster säger nej till brudpar som vill ha sitt bröllop så. Inte för att du ska gå upp för altaret och tänka på alla som tvingas in i ett äktenskap.

Självklart kan man skänka allt man äger och har, men då går dte inte att leva heller. Jag själv finner ro i att vi ska försöka ha vårt bröllop så milöjövänligt som möjligt, det känns riktigt bra att lägga lite extra pengar på det eftersom det är nått vi båda tänker mycket på och jobba för i vår vardag.
    Bröllopet ska ju vara ett uttryck för vem man är och vilka man är som par. Det är ju från början till slut en symbolisk handling, så då kan det vara bra att tänka på det ur en symbolisk synvinkel och särskåda vad man står för.

MochA skrev 2010-02-22 20:03:14 följande:
    Nej för mig betyder det absolut inget sånt. Det är heller ingen statusgrej att ha vit klänning för mig. (Jag vet inte ens om jag ska ha vit klänning men ja om jag har det...Men för mig betyder det inte heller att jag skulle vara förtryck för att pappa överlämnar mig. Det är saker jag väljer för att jag genom mina erfarenheter fått dessa föreställningar om ett vacker bröllop och det har inspirerat mig :) Jag tycker det är fint eller vad man ska säga :)Bröllopet för mig är så lång ifrån all tragik i världen som man kan komma. Om jag resonerade så så skulle jag inte ha nått bröllop utan bara gifta mig och skänka en stor summa pengar till bättre behövande i stället! Skänker pengar nu med, men ja en större summa...
  • JustMeAndMyLove

varför landar jämnställdhet i disk och damsugning?
    Det grämer mig att vi inte kommit längre!
    Här hemma tar min smabo för tillfället hand om större delen av hushållet. Hon är arbetslös och jag går i skolan.
    Men har hon migrän eller känner sig nere en dag diskar jag mer än gärna trots att jag klev upp kl 04.30 på morgonen.
    Gemensamt ansvar för hushållet borde vara självklart vare sig man är man eller kvinna eller hetro eller gay.

Dolly84 skrev 2010-02-22 20:02:16 följande:
    Jättebra skrivet, jag förstår vart du vill komma. Men genom att läsa din text får jag en uppfattning av att du inte under några omständigheter som helst skulle diska en tallrik mer än din man, eller dammsuga 2 dagar mer. Att du lever superjämnställt, pantar alla burkar och återanvänder allt o din väg. Säger inte att det är så, utan bara hur du uppfattas i mina ögon. Och är det så, skulle jag aldrig kritisera dig för det. Förstår fortfarande inte, trots all upplysning, varför detta är så farligt, det här med "brudöverlämning". Nu är jag upplyst och kan ta mina egna beslut efter det. Jag tycker fortfarande inte att jag gör något fel om jag får chansen att välja min pappa som sällskap in i kyrkan. Det är verkligen inte hela världen för mig eller min fästman.
  • JustMeAndMyLove

Ja, är det så illa så är den här frågan viktigare än någonsin. Jag själv känner ett ansvar inför mina framtida barns framtid om man säger så. Jag skulle inte klara av att sprida ett symboliskt budskap om ojämnställdhet även om det bara vore 5 av 100 av mina gäster som tolkade symbolen som ojämnställd.

Dolly84 skrev 2010-02-22 20:23:11 följande:
    Javisst, men ändå är det något som de flesta har problem med hemma. Så jag kan iallafall inte låtsas att det är en självklarhet och att vi skulle ha kommit längre när vi inte verkar ha gjort det i den frågan.
  • JustMeAndMyLove

Den forskningen som man gjort på feronomer visar också att homosexuallitet kommer bli botbart då den beror på ett fel i luktcentra. Och att det är mannen som väljer kvinnan, inte tvärt om, och att det är därför som kvinnan är kortare (Feronomer känns tydligen bäst från huvudet och kring näsan)

Det kan säkert vara sant, jag säger inte att forskningen är felaktig. Men tänk om de bar använt orden "Variation av luktcentra" istället för fel eller störning. Och om de skrivit:
    "Förr valde mannen kvinnan och därför är hon kortare"
    Istället för att antyda att mannen är den som bör välja och inte tvärtom.

kikel skrev 2010-02-22 20:52:19 följande:
    Jag har inte påståt att en kvinna är bätre på att laga mat eller passa barn.Men därimot en biologisk precis som du säger, vad jag menade var att det finns många som inte tror att det finns någon biologisk skilnad mer en könet. Jag tror att den biologiska skilnaden spelar större roll än vad människan igentligen vet. T.ex väljer en kvinna sin man hur han luktar mycket mer en vad man kan ana
  • JustMeAndMyLove

Det var där det blev lite uppstådelse i den här tråden, hehe. Många här inne, inkl. mig själv, menar att man som en liten grupp inte kan bestämma hur man vill tolka en symbol.

Ett liknande problem uppstod på Island efter andra världskriget.
    Isländska fiskeflottan hade svastikan som sin symbol. De fanns på båtar, hamnar, som tatueringar på fiskare i affärer som sålde mycket fisk mm.

När man kom till Island och helt enkelt fördömde symbolen (pga den innebörd den fått av Hitlers tid) så blev förstås fiskare helt galna. Det var ju deras symbol sen länge.

Nu blev det ändå så att den här symbolen väcker så starka känslor hos människor och den är så starkt kopplad till rasismen att man inte längre kan använda den.

Man kan tycka att man var och än borde få besluta vad ens privata tolkning av en symbol är och utgå från enbart sig själv. Men tyvärr fungerar inte det. Det ser man väldigt tydligt på bråket om Burkan tex.

:)

HannaoMarkus skrev 2010-02-23 20:28:56 följande:
    Jag håller med dig i mycket! Tro mig...jag är HELT emot arangerade äktenskap. Men det är inte den symboliken jag vill förmedla. Jag förstår att vissa som kommer som utomstående skulle kunna koppla det till att jag är min morfars ägodel och att jag själv inte valt detta äktenskap. Men de som vi bjudit på bröllopet vet vilken speciell relation jag har till min morfar och vet att det inte handlar om ägande rätt... Så för min del är detta hur vi kommer att göra. Det jag vill skildra med att gå med min morfar nerför altargången och med min man ut är att jag byter familj. Att vi båda (jag och min blivande) kommer ifrån två familjer/bekgrunder och att vi startar en egen familj tillsammans. Inte att morfar äger mig utan snarare att han under min uppväxt varit den manliga förebild som värnat mest om mig och att han genom att "lämna över" mig till min blivande visar att det nu blir hans uppgift. Och allt det jag skrivit går så klart att tolka fel. Tro mig jag och min blivande är jämnställda...han ska inte "ansvara" över mig för resten av mitt liv...det är inte så att jag blir hans börda nu istället...eller så...som vissa tolkat det jag sagt tidigare. Jag är bara inte så bra på att uttrycka det jag menar. Hoppas att ni kan läsa lite mellan raderna och kanske förstå hur jag menar.Jag känner de vi bjudit på bröllopet och vet att alla där skulle se det som något fint, inte som ett hån till alla dom som blir bortgifta. För det är VERKLIGEN inte det vi är ute efter.Tack för svaret...då beror det alltså på prästen! :)
  • JustMeAndMyLove

Självklart ska glädje och kärlek och förståelse stå i centrum. Helst så ofta som möjligt i livet.
    Just därför förstår jag inte hur man medvetet kan ha en förtryckande symbol mitt i något så vackert som ett bröllop.
    Tycker tex Viktoria skändade sitt bröllop den dag hon accepterade sitt armband av sin blivande make.
    I modern tid borde det inte accepteras att man får en gåva som står som symbol för kyskhetsbältet av sin man.
    Detsamma med överlämning. Det är inte alls okej att det är tradition i andra länder. Tack och lov så har vi kommit längre och jag hoppas på att kyrkan tar ett enhälligt beslut om ett förbud snart.

• JustMeAndMyLove

Kanske jag tog fel på prinsessa men när designern går ut med att han blev inspirerad av kyskhetsbältet så har jag svårt att så på "traditionen" med blida ögon.
    Det är i alla fall enligt mig långt värre än att man leds fram av sin pappa till altaret.

Skändar var ett ord med lätt ironi i eftersom det är just det hon gör om hon bryter sitt kyskhetslöfte.Varför det är tio gånger vidrigare att kungafamiljen inte tänker på sina symboliska handlingar än en vanlig svensson är för att de är vårt lands ansikte utåt.

Panzerfaust skrev 2010-02-24 23:39:11 följande:
    Det var väl Madeleine som fick det armbandet av sin kille? Och att påstå att hon skändade sitt bröllop (hur man nu gör det) för att hon har ett armband som designern Cartier gjort som anspelar löst på kyskhetsbältet såtillvida att det sitter ett litet lås på det känns lite magstarkt.
  • JustMeAndMyLove

Att kyskhetslöften/bälten/krav på oskuld och krav på kvinnans sexualitet inte skulle vara aktuellt tycker jag låter otroligt naivt.
    Min flcikvän blev sänd till sitt hemnland och bortgift med en 57 år äldre man när de kom på henne med mig. Då hade vi inte ens haft sex utan det handlade om kyssar.
    De påstår att de med hjälp av nån "läkare" i hennes hemland kunde bevisa att hon var oskulld och därför gick det att gifta bort henne. Hade hon däremot varit med någon hade hon med största sannolikhet försvunnit.
    Fallet är ju knappast unikt och det är i allra högsta grad ett viktigt ämne.

Panzerfaust skrev 2010-02-25 00:08:41 följande:
    Nu var ju inte kyskhetsbälte någon utbredd företeelse vad jag vet men för all del symboliken i kyskhetsarmbandet (sicket namn) för väl snarare namnet till bdsm genren men vem vet, Madde kanske är lite kinky.Kyskhetsbältet var ju snarast en del i tanken att kvinnan inte kunde kontrollera sin sexualitet och det känns ju onekligen lite unket. Tycker ändå att jämförelsen med brudöverlämningen ar lite skakig då kyskhetsbälten i det närmaste är en kuriosa från medeltiden som var ganska rå och brutal i det mesta medan brudöverlämning är i högsta grad aktuell fortfarande.
  • JustMeAndMyLove

Enligt min mening så kan man nog påstå att kyskhetsbälötet kan representera både omskärelse och oskuldstvång.
    Att ge bort ett armband som romantisk gåva när man vet att det är inspererat av kyskhetsbältet tycker jag är skrämmande.
    Vist kan man dra allt till symbolisk betydelse. Morgongvan tex är ju inte så feministisk. Samtidigt tycker jag att vissa symboler har kraftigare innebörd.

Det med BDSM delen, vist kan det vara så, men jag har lite svårt att tro det då det inte är första gången kungafamiljen gett och fått det armbandet.
    (Inflik: Vem var det som hade den där ringen med BDSM symbolen på? Nån kvinnlig politiker har jag för mig?)

Panzerfaust skrev 2010-02-25 00:19:08 följande:
    Tja drar du paralleller kyskhetsbälte allt som har med oskuld att göra blir området ofantligt. Grejen med kyskhetsbälte kontra brudöverlämning är ju att bältet inte använts på sisådär 4-500år och då inte särskilt utbrett.Men visst synen på kvinnans oskuld är i högsta grad aktuell och vill du ha ett modernt kyskhetsbälte så kan du ju se på kvinnlig omskärelse som i princip är ett bälte av kvinnans eget kött och blod.Många bisarra saker och företeelser har människan skapat över århundraden kyskhetsbälten, kroppsstraff och religion för att nämna några.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?