Inlägg från: kikel |Visa alla inlägg
  • kikel

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Men jag tycker inte att det är hållbart att säga att det är fel med brudöverläming. När har någon ens tagit upp svastikor? har inte med saken att göra.
    Tycker bara det är hemskt att vi som ska ha brudöverläming ska behöva få utstå allt hat mot det. Inte är vi på er och försöker ändra på era verderingar

Duchess skrev 2010-02-22 17:15:59 följande:
    "Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min brudlämning är det helt okej. Svastikan betyder ju kärlek för mig, inte hat". Jag tycker inte att varken ovanstående eller det du nyss skrev är hållbara resonemang.
  • kikel

så det är inte symboliskt när man går in med sin blivande? för mig är det lika symoliskt som att gå in med sin far

shakynose skrev 2010-02-22 17:20:13 följande:
    Förtydligar: Det praktiseras inte ens symboliskt längre. Det sker ingen ceremoniell överlämning av bruden på kyrktrappan.
  • kikel

Men vad finnt att du i sådana fall vet allt om våran uppfostran

Panzerfaust skrev 2010-02-22 17:24:31 följande:
    Ja, det har jag belägg för.Ja, ni är indoktrinerade antingen av hollywood eller kulturer som anser att överlämning är ok (alternativt kriminellt naiva).Ja visst är den fin min piedestal?
  • kikel

Men jösses vi går fortfarnade in av fri vilja och med samma vilkor.
    Ska bli så skönt att slippa bo i Sverige efter jag gift mig och slippa alla överdrivna feminster som finns i Sverige som nästan ibland är hatiska mot män i många frågor..
    Jag ska ha pappa som leder mig fram till altaret sedan blir jag en mrs militär hemma fru... gud så skönt.

• kikel

Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras

• kikel

ja men självklart jag ska leva underordnad av min man.. haha
    varför skulle jag göra det??? det är faktiskt ironiskt

Duchess skrev 2010-02-22 17:38:04 följande:
    Jamen om du vill leva underordnad din man så tycker jag absolut att du ska överlämnas. Och nej, jag är inte ironisk. Jag tycker verkligen det. Då har ju seden rätt innebörd för er två.
  • kikel

jag menar inte att du fördomer mig eller någon här inne. Men det finns dom som gör därför tar jag illa upp.

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 17:39:56 följande:
    Oj, nu har jag missat inlägg igen?Vart fanns manshatet?Jag är knappast en överdriven femenist. Jag är pinsamt dålig på femenism. Men nu diskuterar man jämnställdhet i ett forum på nätet. Vill man inte kan man sluta skriva eller bara skriva att:"Okej, så tycker ni och jag har tagit del av era tankar men jag kommer ändå gå fram till altaret med min pappa"Sen kan man låta de som är kvar fortsätta med diskuttionen själva.Ingen fördömer dig eller någon annan, så du behöver inte bli sårad eller ta illa upp!
  • kikel

Men man behöver inte göra det bara för att man väljer och kan stanna hemma!

Duchess skrev 2010-02-22 17:44:44 följande:
    Det finns många kvinnor som väljer att leva underordnade sina män, oftast av religiösa skäl. Men det finns andra som gör det av tradition, sexuella preferenser (BDSM, t ex) och så vidare. Jag skulle aldrig vilja leva så själv, men jag känner många som gör det och respekterar deras livsval.
  • kikel

Det är en fin sak att fråga almänt hyfs enligt mig

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 17:49:31 följande:

men vad har han alls med saken att göra?
  • kikel

Men vad är det för fel på könsroller? kvinnor och män kan inte vara likadana vi är skapta olika våra hjärnor är bygda olika och vi är olika duktiga på olika saker. man borde aceptera olikheterna

Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:

Är inne på samma spår som du.Jag ställde här i forumet frågan en gång om varför det är bruden som bär buketten, varför det vanligtvis är mannen som för i brudvalsen och sen kan man tänka på alla de foton där kvinnan ser upp på mannen eller liknande poser som i så fall cementerar könsrollerna. Kvinnan får vanligtvis två ringar, hennes klänning, underkläder och skor osv tar en större andel av bröllopsbudgeten än mannens utstyrsel. Osv osv. Brudöverlämningen rör en tämligen liten grupp i detta land, men desto fler ingår i den ganska könsrollsbestämda bröllopscirkusen som jag beskrev i korthet ovan. Den cirkusen får anses både ojämställd och könsrollscementerande och denna cirkus deltar majoriteten av oss brudar i. Bröllop är nog den sista, än så länge, godkända utposten för könsbestämt agerande- men snart kommer det nog genusregler för allt kring vigslarna också. Man lottar vem som får bära klänningen, vem som får alliansringen osv. Det blir mest rättvist och jämställt. (Dock, den vita klänningen symboliserar tydligen inte oskuld, utan det är väl brudkronan och slöjan tror jag.)
  • kikel

fortarande en fin tradtion. jag tycker det är rart gjort av min m2b att berätta till min far att han tänker fria och dom två är dom ända som vet om det i ett par timmar

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 17:55:05 följande:

i min värld är allmänt hyfs att jag bestämmer själv o pappa har egentligen inte mer med det att göra än nån annan. Visst är det extra bra om de gillar varann men pappas formella godkännande behövs inte. O det gjorde det ju inte för dig heller säger du, vad var då meningen med frågan?
  • kikel

Jag har inte påståt att en kvinna är bätre på att laga mat eller passa barn.
    Men därimot en biologisk precis som du säger, vad jag menade var att det finns många som inte tror att det finns någon biologisk skilnad mer en könet. Jag tror att den biologiska skilnaden spelar större roll än vad människan igentligen vet. T.ex väljer en kvinna sin man hur han luktar mycket mer en vad man kan ana

Aleta skrev 2010-02-22 20:40:15 följande:
    FEL, FEL, FEL.Vi är duktiga på olika saker som individer. Jag är inte automatiskt bättre på att laga mat, sticka eller passa barn som kvinna. Jag är inte heller automatiskt sämre på teknik, matematik och bilar för att jag är kvinna.De skillnader som finns på dessa områden är indoktrinerade.Däremot har jag sämre mörkerseende än män, är svagare och inte lika snabb (stämmer inte om man jämför en idrottskvinna med en manlig soffpotatis ) rent biologiskt. Dessa saker tycker jag dock inte alls bör göra att jag inte ska ha samma rättigheter och vara jämställd med män. De biologiska skillnaderna finns, men har ingen praktisk nytta om vi inte återgår till ett stenålderssamhälle.Det finns folk som på allvar tror att killar är mer intelligenta än tjejer, men forskningen visar att detta beror på att tjejer inte uppmuntras att vara smarta utan till att vara söta. Hur ofta säger man inte till en liten tjej hur söt hon är? Till en liten kille säger man hur duktig han är istället.
  • kikel

jag ser inget fel i att män behandlar en kvinna med respekt. Tex ska en man öppna dörrar åt en kvinna. så är jag uppfostrad och sen vad folk tycker om det får dom tycka vad dom vill om.

• kikel

ja de är bygda på olika sätt annars skulle inte män t.ex. kunna se bättre i mörker och kvinnor skulle inte höra skarpa ljud bätre

Duchess skrev 2010-02-22 20:55:17 följande:
    Men det du skrev var att "våra hjärnor är byggda olika och olika duktiga på olika saker". Jag tolkade också det som att du menar att män och kvinnor är olika på fler sätt än det rent fysiologiska?
  • kikel

inget

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 20:56:13 följande:

Vad har det med biologiska skillnader att göra?
  • kikel

ja det här med kronprissean kan bli en rolig konveration.
    Jag tycker faktiskt att det vore ok att hon var kronprissesa om det var nu så att hon fick det från början det var filip som var kronprins först sedan togs det ifrån honom och gavs till viktora varför? löjligt. dom skulle ha gjort vikoria kronprinssesa först när hon föddes. och om dom gav det till filip ska man inte sen ta det ifrån honom

• kikel

den som uppfattar det stötande är självklart inte den som säger det utan den man säger det till.
    inte har vi sagt att dina värderingar är korkade, naiva och osmakliga. Hur hade du reagerat om någon tycker det om dig?
    för min del rör det inte i ryggen men jag förstår att det öpprör många

Panzerfaust skrev 2010-02-23 01:34:55 följande:
    Sådär nu är båda inlägg (som jag skrivit) och du anmält borttagna, känns det bättre nu?Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå i svaromål innan moderatorn tar bort inläggen så de tas bort i enlighet med de vanliga tramsbreven med hänvisning till att inläggen uppfattas som stötande.Personligen finner jag det tragiskt att vuxna människor inte har högre till tak i diskussioner och lika tragiskt att ett forum modereras sönder för att passa de som gnäller mest.Det är tämligen makabert att man 2010 inte kan påpeka att ett ställningstagande för brudöverlämning är korkat, naivt och osmakligt utan att det ska censureras.Det är även ganska märkligt att ett påpekande att det faktiskt finns korkade människor och åsikter anses stötande men jag antar att sanningen gör ont.Och så undrar folk varför det nästan bara finns präster och brudar här, stor humor.
  • kikel

tror det är för att man får fakiskt höra det en hel del och vissa är mer känsliga en andra.
    hade jag gift mig med en svensk hade jag gått in med honom själv klart men nu ska jag inte det och vi försöker blanda så mycket vi kan från bägge länder och det är svårt att få in skottska saker i bröllopet och detta var en av dom vi kunde ha. inget i vigseln sker på svenska eller svenkt vis men sen blir festen en midsommarfest

Duchess skrev 2010-02-23 12:03:44 följande:
    Jag tror inte att Panzer hade brytt sig så mycket alls om att någon sagt att hans värderingar är korkade, naiva och osmakliga. Däremot skulle han - liksom jag själv - gärna disktuera mer om varför det uppfattas så.
  • kikel

vad som är barnsligt är att hålla på att halv mobba folk på ett forum.

Panzerfaust skrev 2010-02-23 13:41:44 följande:
    ja omoget är det tveklöst, det är bara synd att det är så enkelt att få kommentarer raderade för att man är en gnällig sate. Det för ofelbart tankarna till sandlådan och ungar som sitter och är störiga men springer och hämtar pappa så fort det hettar till lite.För mig är det dock uppenbart att du varken förtjänar respekt eller respons och förr eller senare tröttnar också "pappa" på dina dumheter.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?