Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Min pappa hade skrattat hjärtligt om min man hade frågat honom om min hand. Han har nämligen uppfostrat mig till en mycket självständig kvinna, så om jag hade hittat en karl som trodde att han skulle anhålla hos pappa om min hand, då hade nog min pappa ifrågasatt MITT omdöme....

kikel skrev 2010-02-22 17:40:17 följande:
    Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras
  • Duchess

Det finns många kvinnor som väljer att leva underordnade sina män, oftast av religiösa skäl. Men det finns andra som gör det av tradition, sexuella preferenser (BDSM, t ex) och så vidare.

Jag skulle aldrig vilja leva så själv, men jag känner många som gör det och respekterar deras livsval.

kikel skrev 2010-02-22 17:42:02 följande:
    ja men självklart jag ska leva underordnad av min man.. hahavarför skulle jag göra det??? det är faktiskt ironiskt
  • Duchess

Nu är det ju inte min pappa som bestämmer vem jag ska gifta mig med, och därför förstår jag inte vad han har med saken att göra?

Lyckliga013bruden skrev 2010-02-22 17:47:03 följande:
    Jag förstår inte riktigt felet med att fråga brudens far innan. Om min festis hade frågat min pappa först så hade de ju inte spelat någonroll vad pappa svarat. Och om pappa säger ja så kan ju jag sen säga nej till frieriet. Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?
  • Duchess

Kulturyttringar har jag lite för dålig koll på för att uttala mig om. När det gäller kvinnor som lever underordnat sin man av religiösa skäl är det nog vanligare än vad man kan tro, speciellt när det gäller våra frikyrkor. Dessa kvinnor berättar sällan eller aldrig om detta för omgivningen eftersom de vet att de kommer att få en storm av frågor och kritik emot sig om de berättar om saken.

Panzerfaust skrev 2010-02-22 17:47:23 följande:
    Ah, men hur ofta är det egentligen ett val att leva underordnad sin man när vi talar om kulturyttringar och religiösa dumheter?
  • Duchess

Oavsett allt annat så tycker jag att det är bra att blivande brudar som funderar på brudöverlämning får veta att det faktiskt är en kontroversiell fråga som väcker starka känslor. Då är man åtminstone beredd på de reaktioner man kan få om man väljer att genomföra en brudöverlämning vid vigseln.

MochA skrev 2010-02-22 18:08:42 följande:
    Jag visste helt ärligt inte att brudöverlämningen var så tabubelagt, har aldrig hört några reaktioner om det på de bröllop jag bevittnat eller likande. Intressant att saker väcker så mycket olika känslor hos folk tycker jag :)
  • Duchess

Ingen kan naturligtvis tvinga dig att bry dig om andra människors reaktioner. Men kom ihåg att du inte är en ö.

Dolly84 skrev 2010-02-22 18:58:46 följande:
    Men om jag inte bryr mig om hur folk reagerar på det?
  • Duchess
    passionsblomman skrev 2010-02-22 19:22:43 följande:
    Det är definitivt ingen som anklagar någon för att bära skulden för världens alla kvinnoöden. Det är verkligen att dramatisera och ställa sig i offerposition att påstå något sådant. Däremot påstår jag och flera med mig att -alldeles oavsett hur obekvämt det känns för dig eller någon annan personligen, så har varenda en av oss ett gemensamt ansvar för att vara med och påverka vår värld på alla möjliga sätt.Jag har ansvar inte för bara mitt barn utan även för andras ungar. Jag har ansvar för hur viktiga miljöfrågorna blir i samhället. Jag har ansvar föra att konsumera, interagera, protestera och reagera bland många andra sorters ansvar. Jag är här på jorden nu och jag kan vara med och påverka.Jag har inte storhetsvansinne och tror inte att allt ändras för alla genom mina personliga val. Men jag vet med säkerhet och täker aldrig sluta hoppas att hur jag lever mitt liv kan spela positiv roll för någon annan.Bara att vara med och upplysa om enkla fakta-som att brudöverlämning INTE är att välja att gifta sig traditionsenligt och inte alls är en del av den kyrkliga vigselritualen är exempelvis påverkan i sig. Då det informerar påtagligt många om något de inte visste. Vad dvar och en sedan ändå väljer kan jag knappast göra något åt.Lika lite som jag fysiskt kan hindra någon att fälla regnskogen eller att könsstympa sin dotter. Men jag kan bidra till nya träd eller till informationskampanjer och utbildning för flickor i de aktuella länderna.
    Amen. Och nästan ett "halleluja" också!
  • Duchess

Jag tror inte heller att brudar som överlämnas alltid är förtryckta. Däremot erkänner jag att jag anser att brudar som överlämnas ofta är okunniga om kvinnors historia och villkor. Jag ser också ett mönster i att det ofta är yngre brudar som vill överlämnas, och tror inte att det är en slump.

MochA skrev 2010-02-22 19:24:31 följande:
    Ja det kan jag hålla med om.Man jag tror inte att reaktionerna alltid ser ut som här på tråden. Har som skrivet varit på flera bröllop som praktiserat detta, och aldrig sett ett höjt ögonbryn eller hört tissel och tassel kring detta. Tror inte heller att de gäster vi bjuder kommer se mig som förtryck pga av detta.
  • Duchess

Jag tycker att det finns många jämställdhetsfrågor att diskutera när det gäller både bröllop rent specifikt och livet i allmänhet, men just den här tråden handlar om brudöverlämning. Då är det just den saken jag diskuterar här.

Yngre brudar... tja, under 30, eller något liknande? Jag har iaf aldrig hört någon brud över 40 vilja bli överlämnad av sin pappa.

För övrigt borde det rent logiskt sett vara den fd maken som lämnar över bruden till nye maken om hon varit gift tidigare.

MochA skrev 2010-02-22 19:40:39 följande:
    Varför är just överlämningen så förknippad med ojämställdhet och inget annat som har med bröllop att göra?Det finns ju så många moment som känns väldigt förlägna när det kommer till bröllop. Vad räknas som "yngre" brudar?Skulle det då finnas en åldersgräns då man är mogen nog att förstå kvinnors historia?Jag kan verkligen förstå att någon som varit gift förut inte väljer att bli överlämnad, eller någon med barn. Men återigen, då är vi inne på annan symbolik som hör bröllopet till.
  • Duchess

Men det du skrev var att "våra hjärnor är byggda olika och olika duktiga på olika saker". Jag tolkade också det som att du menar att män och kvinnor är olika på fler sätt än det rent fysiologiska?

kikel skrev 2010-02-22 20:52:19 följande:
    Jag har inte påståt att en kvinna är bätre på att laga mat eller passa barn.Men därimot en biologisk precis som du säger, vad jag menade var att det finns många som inte tror att det finns någon biologisk skilnad mer en könet. Jag tror att den biologiska skilnaden spelar större roll än vad människan igentligen vet. T.ex väljer en kvinna sin man hur han luktar mycket mer en vad man kan ana
  • Duchess

Är det inte mer konstruktivt att bemöta inlägg istället för att anmäla dem?

Chris24 skrev 2010-02-22 23:03:21 följande:
    Rufsas, jag anmälde 2 inlägg här inne iaf, precis det jag pratade om och som alltid kommer upp, på samma vis och samma dumma kommentarer som alltid.
  • Duchess
    Chris24 skrev 2010-02-23 00:35:04 följande:
    nej,det tycker jag inte, därav anmälningarna.
    OK. Själv tror jag att dialog alltid är det bästa, men det får man ju naturligtvis ha olika åsikter om.
  • Duchess

Jag har diskuterat på många forum genom åren, och tyvärr måste jag säga att tjejer generellt sett har mycket svårare att skilja på sak och person i debatterna, och därför också tenderar att anmäla andras åsikter mycket oftare.

Här på BT går det sällan bra om man tycker annorlunda än trådstartaren. "Tycker ni att den här ringen är snygg?" (och liknande) är vanliga trådstarter. Jag förstod tidigt att sådana trådar enbart skulle innehålle inlägg av typen "Åh... den är ju jättefiiiin". Jag gjorde nämligen misstaget att en gång gå in och skriva att jag faktiskt inte tyckte att ringen var snygg, varpå flera arga blivande brudar hoppade på mig och förklarade hur elak och känslokall jag var eftersom jag sa så. Men hallå? Hon frågade ju.

Panzerfaust skrev 2010-02-23 01:34:55 följande:
    Sådär nu är båda inlägg (som jag skrivit) och du anmält borttagna, känns det bättre nu?Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå i svaromål innan moderatorn tar bort inläggen så de tas bort i enlighet med de vanliga tramsbreven med hänvisning till att inläggen uppfattas som stötande.Personligen finner jag det tragiskt att vuxna människor inte har högre till tak i diskussioner och lika tragiskt att ett forum modereras sönder för att passa de som gnäller mest.Det är tämligen makabert att man 2010 inte kan påpeka att ett ställningstagande för brudöverlämning är korkat, naivt och osmakligt utan att det ska censureras.Det är även ganska märkligt att ett påpekande att det faktiskt finns korkade människor och åsikter anses stötande men jag antar att sanningen gör ont.Och så undrar folk varför det nästan bara finns präster och brudar här, stor humor.
  • Duchess

Jag tror inte att Panzer hade brytt sig så mycket alls om att någon sagt att hans värderingar är korkade, naiva och osmakliga. Däremot skulle han - liksom jag själv - gärna disktuera mer om varför det uppfattas så.

kikel skrev 2010-02-23 11:54:33 följande:
    den som uppfattar det stötande är självklart inte den som säger det utan den man säger det till.inte har vi sagt att dina värderingar är korkade, naiva och osmakliga. Hur hade du reagerat om någon tycker det om dig? för min del rör det inte i ryggen men jag förstår att det öpprör många
  • Duchess

Men diskussionen handlar inte om dig och din blivande som personer - det handlar om vilka val man gör, i det här fallet just specifikt brudöverlämning.

Som sagt, man kommer långt med att skilja på sak och person (innan man trycker på anmälningsknappen).

kikel skrev 2010-02-23 12:09:13 följande:
    tror det är för att man får fakiskt höra det en hel del och vissa är mer känsliga en andra. hade jag gift mig med en svensk hade jag gått in med honom själv klart men nu ska jag inte det och vi försöker blanda så mycket vi kan från bägge länder och det är svårt att få in skottska saker i bröllopet och detta var en av dom vi kunde ha. inget i vigseln sker på svenska eller svenkt vis men sen blir festen en midsommarfest
  • Duchess

Att anmäla inlägg från en person för att man inte gillar henne/honom är barnsligt. Jag håller med.

kikel skrev 2010-02-23 15:31:51 följande:
    vad som är barnsligt är att hålla på att halv mobba folk på ett forum.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?