Inlägg från: Båtbruden |Visa alla inlägg
  • Båtbruden

Någon mer som har efternamnsbryderier?

Jag har riktiga bryderier angående efternamnet som varken jag eller Han vill byta bort. Vi har båda ovanliga efternamn. Han tycker emellertid att vi kan heta olika men jag vill liksom att familjen ska heta samma. Vi har ett litet barn som heter samma som Han. Jag har kommit fram till flera gånger att jag ska byta mitt namn men jag kan aldrig förlika mig med tanken, det bara maler och maler. Jag fick höra om en som tagit mannens namn som mellannamn istället för sitt eget som man brukar. Då behåller man ju sitt eget namn som riktigt namn men har ändå familjens namn också. Är det någon annan som tänkt göra så eller hört någon annan som löst det så?

• Svar på tråden Någon mer som har efternamnsbryderier?
  • Båtbruden

Ja, men det var ju också en idé! Om jag heter hans namn som efternamn tar han mitt som mellannamn... känns iofs inte helt rättvist men det blir ju i alla fall konsekvent. Vi har dock sagt att vi helst inte vill att barnen ska ha dubbla efternamn men det kanske är bäst trots allt...

Eller så heter vi helt enkelt våra egna efternamn med den andres efternamn som mellannamn... Det är ju rättvist men det kanske blir en aning krångligt. Och vilken ordning på namnen ska barnen ha?! Jag blir verkligen galen av det här!! Måste nog gå och lägga mig och förhoppningsvis inte drömma om det här nu...

• Båtbruden

Tack för infon! Tankearbetet går vidare :(. Det känns som att man är i en sax. Antingen får jag ha kvar mitt efternamn men då får jag inte heta samma som min familj eller så får jag byta bort mitt namn *suck*.

• Båtbruden

Jag verkar i alla fall inte vara ensam :). Det är ju någon tröst. NoCh, nu vet jag ju inte vad du heter men i mina öron låter det ju jättebra att han vill ha ditt namn. Men det klart, om du verkligen inte gillar det är det ju kanske bäst att hitta på ett nytt. Hur har andra i din släkt gjort? Mitt namn är också så ovanligt (även om det inte låter så väldans ovanligt), det är bara min släkt som heter så. Hans namn är det väl en så där två - tre släkter som heter, vilket ju också är ovanligt. Jag funderar vidare...

EIM, skönt att höra att det iaf går att göra så att båda har samma mellanamn och efternamn, jag har funderat på det. Det trista är bara att barnen inte kan heta samma sak.

Svar på tråden Någon mer som har efternamnsbryderier?