• Båtbruden

Någon mer som har efternamnsbryderier?

Jag har riktiga bryderier angående efternamnet som varken jag eller Han vill byta bort. Vi har båda ovanliga efternamn. Han tycker emellertid att vi kan heta olika men jag vill liksom att familjen ska heta samma. Vi har ett litet barn som heter samma som Han. Jag har kommit fram till flera gånger att jag ska byta mitt namn men jag kan aldrig förlika mig med tanken, det bara maler och maler. Jag fick höra om en som tagit mannens namn som mellannamn istället för sitt eget som man brukar. Då behåller man ju sitt eget namn som riktigt namn men har ändå familjens namn också. Är det någon annan som tänkt göra så eller hört någon annan som löst det så?

• Svar på tråden Någon mer som har efternamnsbryderier?
  • bruden i skogen

Jag ahr lika stort beskymmer.
    jag har ett mycket ovanligt efternamn och han ett vanligt sonnamn.
    Så naturligt är att vi byter till mitt...
    Kanske vi kommer att heta hans namn som mellannamn och mitt som efternamn.
    Men som du säger det är svårt och tål att tänka på

• annaochmias

Jag och min blivande har också en liten tillsammans, men barnet har mitt efternamn och pappans efternamn som mellannamn. Det blir nog så att vi ändrar våra namn så också. Dvs jag behåller mitt efternamn men tar min m2b's efternamn som mellannamn och han gör samma sak fast tvärtom dvs tar mitt efternamn och tar sitt gamla efternamn som mellannamn.

Vi har båda ovanliga efternamn men min m2b har ingen större känslomässig koppling till sitt efternamn som jag har till mitt. Att vi behåller hans namn över huvud taget är nog för hans mammas skull, för att hon inte ska tro att försöker distansiera sig från henne (han är adopterad)

• Båtbruden

Ja, men det var ju också en idé! Om jag heter hans namn som efternamn tar han mitt som mellannamn... känns iofs inte helt rättvist men det blir ju i alla fall konsekvent. Vi har dock sagt att vi helst inte vill att barnen ska ha dubbla efternamn men det kanske är bäst trots allt...

Eller så heter vi helt enkelt våra egna efternamn med den andres efternamn som mellannamn... Det är ju rättvist men det kanske blir en aning krångligt. Och vilken ordning på namnen ska barnen ha?! Jag blir verkligen galen av det här!! Måste nog gå och lägga mig och förhoppningsvis inte drömma om det här nu...

• Plutten2010

Vi har också stora problem med namnet.. puh.. det är väl det enda som spökar inför bröllopet.. Jag har ett ovanligt namn (13 st i Sverige) och vill gärna föra det vidare.. Min blivande vill inte heta mitt efternamn och han vill inte att framtida barn ska ha dubbelnamn.. *suck*

En liten varning bara, båda kan inte behålla sitt efternamn och sedan ta den andres namn som mellannamn..

Enligt skatteverket.se;
    "Vid äktenskap
    Ni som gifter er ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet. Anmälan gör ni till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831

Ni kan välja mellan

*antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn eller
    *att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet. "
    och
    "Mellannamn
    Den av er som väljer den andres efternamn har möjlighet att anmäla ett tidigare efternamn som mellannamn. Detta namn kan
    vara ett namn som du senast bar som ogift eller i ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap.

Väljer ni att ha olika efternamn har en av er, med den andres samtycke, möjlighet att anmäla den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är att det namnet inte
    har förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Det är bara en av makarna som kan ha den andres mellannamn. Man kan alltså inte ha
    varandras."

• Båtbruden

Tack för infon! Tankearbetet går vidare :(. Det känns som att man är i en sax. Antingen får jag ha kvar mitt efternamn men då får jag inte heta samma som min familj eller så får jag byta bort mitt namn *suck*.

• Senilia

Fick veta att min älskade svärmor hade gråtit jättemycket dagen innan sitt bröllop - hon ville inte ha hans fula efternamn.. Haha, och nu sitter jag här och klagar på det...=).. Men men, jag är trött på mitt -ström efternamn och hans är lite mer ovanligt. Och det är ju, egentligen, ganska så fint..=)

• E I M

Vi ringde till skatteverket för vi ville båda ha likadant. Vi har båda ovanliga efternamn, o jag har två barn sen innan. Vi kommer att ta mitt som mellannamn o hans som efternamn. Men det måste man göra i två steg för att det ska godkännas. Så vid vigseln behåller jag mitt e namn o han tar mitt som mellannamn. Sen när det blir registrerat så tar jag hans som efternamn men behåller mitt som mellannamn. Dom var väldigt tydliga med att poängtera; om vi får barn så kommer barnet inte att få ha den kombinationen utan bara vårat efternamn, alltså hans efternamn.

• Gladiolus

En sak att tänka på när man har flera namn (efetrnamn) både till sig själv och sina barn är att när man är i ofentlig miljö så som bank,sjukhus mm. Får man vara beredd på att när man tilltalas kanske inte alla namnen nämns, kan i bland bli ganska många namn att hålla reda på.......
    Av erfarenhet vet jag att många blir upprörda eller arga då man inte nämner alla namn...........
    Kanske en liten sak just nu men väl något att tänka på om man verkligen behöver alla namn =)

Och ja vi två har båda också ovanliga efternamn men man kan inte alltid äta kakan och ha den kvar ;)

• NoCh

Jag har samma bekymmer: Jag har ett jätteovanligt namn som min far hittat på (endast vi i sverige som heter så) och han har ett av sveriges mest vanliga -son namn.

Jag vill att vi ska ha samma efternamn, känner att det vore kul att byta namn, men kanske inte gå från en av 3 i sverige till en av 2 miljoner

Jag har föreslagit att ta ett tredje namn, kanske från ngn av familjerna men han vill vara traditionell och ta ngt av våra. Men jag vill inte ha ngt av dem

Oj jag tror inte jag hjälpte dig så mycket.. men kanske skönt å höra att andra har samma problem

• bruden i skogen
    Plutten2010 skrev 2010-02-21 00:00:54 följande:
    , båda kan inte behålla sitt efternamn och sedan ta den andres namn som mellannamn.. Enligt skatteverket.se;"Vid äktenskapNi som gifter er ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet. Anmälan gör ni till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831Ni kan välja mellan *antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn eller *att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet. "och "MellannamnDen av er som väljer den andres efternamn har möjlighet att anmäla ett tidigare efternamn som mellannamn. Detta namn kanvara ett namn som du senast bar som ogift eller i ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap.Väljer ni att ha olika efternamn har en av er, med den andres samtycke, möjlighet att anmäla den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är att det namnet intehar förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Det är bara en av makarna som kan ha den andres mellannamn. Man kan alltså inte havarandras."
    Jo man kan kringgå detta.
    Men man byter inte samtidigt. Ring skatteverket så får du veta exakt hur
Svar på tråden Någon mer som har efternamnsbryderier?