Inlägg från: bruden i skogen |Visa alla inlägg
  • bruden i skogen

Någon mer som har efternamnsbryderier?

Jag ahr lika stort beskymmer.
    jag har ett mycket ovanligt efternamn och han ett vanligt sonnamn.
    Så naturligt är att vi byter till mitt...
    Kanske vi kommer att heta hans namn som mellannamn och mitt som efternamn.
    Men som du säger det är svårt och tål att tänka på

• bruden i skogen
    Plutten2010 skrev 2010-02-21 00:00:54 följande:
    , båda kan inte behålla sitt efternamn och sedan ta den andres namn som mellannamn.. Enligt skatteverket.se;"Vid äktenskapNi som gifter er ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet. Anmälan gör ni till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831Ni kan välja mellan *antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn eller *att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet. "och "MellannamnDen av er som väljer den andres efternamn har möjlighet att anmäla ett tidigare efternamn som mellannamn. Detta namn kanvara ett namn som du senast bar som ogift eller i ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap.Väljer ni att ha olika efternamn har en av er, med den andres samtycke, möjlighet att anmäla den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är att det namnet intehar förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Det är bara en av makarna som kan ha den andres mellannamn. Man kan alltså inte havarandras."
    Jo man kan kringgå detta.
    Men man byter inte samtidigt. Ring skatteverket så får du veta exakt hur
Svar på tråden Någon mer som har efternamnsbryderier?