• NoCh

Någon mer som har efternamnsbryderier?

Jag har samma bekymmer: Jag har ett jätteovanligt namn som min far hittat på (endast vi i sverige som heter så) och han har ett av sveriges mest vanliga -son namn.

Jag vill att vi ska ha samma efternamn, känner att det vore kul att byta namn, men kanske inte gå från en av 3 i sverige till en av 2 miljoner

Jag har föreslagit att ta ett tredje namn, kanske från ngn av familjerna men han vill vara traditionell och ta ngt av våra. Men jag vill inte ha ngt av dem

Oj jag tror inte jag hjälpte dig så mycket.. men kanske skönt å höra att andra har samma problem

• NoCh

Uppmärksamma bara det som ngn skrev tidigare, om att barnen ej kunde få det dubbla efternamnet utan kommer endast att få efternamnet, dvs ngt av era, ej det som ni har som mellannamn. Vi har samma funderingar men tror att vi kommer att göra så, så har vi alla samma men ändå behåller båda och sen när barnen kommer så gör det inte så mycket om de bara får ett av dem.

Båtbruden skrev 2010-02-20 22:59:46 följande:
    Ja, men det var ju också en idé! Om jag heter hans namn som efternamn tar han mitt som mellannamn... känns iofs inte helt rättvist men det blir ju i alla fall konsekvent. Vi har dock sagt att vi helst inte vill att barnen ska ha dubbla efternamn men det kanske är bäst trots allt... Eller så heter vi helt enkelt våra egna efternamn med den andres efternamn som mellannamn... Det är ju rättvist men det kanske blir en aning krångligt. Och vilken ordning på namnen ska barnen ha?! Jag blir verkligen galen av det här!! Måste nog gå och lägga mig och förhoppningsvis inte drömma om det här nu...
  • NoCh

Hej igen,

Nu såg jag att du skrivit till mig Ja jag vet jag borde vara glad, kanske dumt av mig att vela

Jag gillar mitt namn men dels så är det jobbigt att alltid behöva upprepa och bokstavera plus att det som sagt är påhittat av min far, som jag har ett väldigt komplicerat förhållande till och då känns det inte 100 att få min M2B att byta (trots att han inte har ngt emot det) när vi har superbra kontakt med hans familj som antagligen kommer ta illa upp om han byter bort deras namn då han är enda sonen (trots att 2 miljoner andra heter så)
    Men å andra sidan är det bara jag och min syster som kan föra namnet vidare, annars försvinner det...

Men men egentligen ett obetydligt problem men jag kan bara inte bestämma mig, det hade varit enklare om han hade envisats med sitt namn...

Men jag gillar oxå varianten med att båda tar samma efternamn och mellannamn, så kan ju barnen alltid välja att ta det andra namnet som mellannamn om de tröttnar på sitt supervanliga -son-namn..

Båtbruden skrev 2010-02-22 22:26:39 följande:
    Jag verkar i alla fall inte vara ensam :). Det är ju någon tröst. NoCh, nu vet jag ju inte vad du heter men i mina öron låter det ju jättebra att han vill ha ditt namn. Men det klart, om du verkligen inte gillar det är det ju kanske bäst att hitta på ett nytt. Hur har andra i din släkt gjort? Mitt namn är också så ovanligt (även om det inte låter så väldans ovanligt), det är bara min släkt som heter så. Hans namn är det väl en så där två - tre släkter som heter, vilket ju också är ovanligt. Jag funderar vidare...EIM, skönt att höra att det iaf går att göra så att båda har samma mellanamn och efternamn, jag har funderat på det. Det trista är bara att barnen inte kan heta samma sak.
  • NoCh

Det var precis dety jag menade Att de bara får efternamnet och att om de, som vuxna, tröttnat på det kan de ju alltid byta till vårt mellannamn eller ta det som mellannamn..

anne på grönkulla skrev 2010-02-23 21:16:53 följande:

Bara det att det inte går, mellannamn kan inte ärvas. Barnen kan heta båda om föräldrarna har olika namn. Som vuxen kan man ta en förälders ogifta namn som efternamn eller en förälders efternamn som mellannamn (på samma sätt som man kan ta sin respektives efternamn som mellannamn).
Svar på tråden Någon mer som har efternamnsbryderier?