Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Dålig på ekonomi, behöver hjälp!

Om ni gör slut gäller samboagen-det ni köpt för gemenasm användning skall delas lika. Det innebär att får en av er soffan ska den andra ha anat upp till samma värde, eller lösas med hälften. Vad du måste inse då och han med, är att soffan ingalunda kommer att ha ett värde på några 35000, trots att den kostar er det. det är inte vad du lagt ut du kan skriv a att få igen. Utan halva värdet på saken/möbeln i fråga vid tidpunkten för separation.

Du kan heller aldrig ha betalat för någon annans soffa. Den är lika mycket din.

• passionsblomman

Varför inte detom den köps i samband med att man faktiskt håller på att flytta ihop?

mittid skrev 2010-02-21 21:23:38 följande:
    Soffan köps (enligt kvittot) innan ni blir sambo och då är den inte köpt för gemensamt bruk och då gäller inte sambolagen.
  • passionsblomman

Om det stämmer skulle jag verkligen avråda från att köpa en så dyr sak innan det är sambo och sambolag som gäller.

mittid skrev 2010-02-21 21:44:57 följande:
    De måste vara på sambo enligt mantalsskrivning innan köpet...
  • passionsblomman

Ja men eller hur?

Annars kan ju karln i praktiken dumpa en och där står man utan karl, utan soffa och utan stålar...

mittid skrev 2010-02-21 21:55:31 följande:
    Håller med där blomman : )
  • passionsblomman

I min familj-som består av mig, min sambo och vår son är alla inkomster VÅRA inkomster och detsamma gäller våra utgifter. Vi har varit noga med att se till att i sparar så gott vi kan och det gör vi i lite olika former. Det enda sparande som är mitt eget (även om fonder och konton står på lite olika namn) är mitt pensionssparande. De pengarna blir förhoppningsvis även de våra framöver.

Vi bygger precis hela vår tillvaro utifrån tanken att det är och ska vara vi.
    Våra säkerhetstankar runt ekonomin handlar främst om att se till att vi båda klarar oss bra ifall den ena skulle dö. Vi har alltså försäkrigar som löser halva huslånet, livförsäkringar och så.

Att vi äger vårt hus lika mycket är en självklarhet och därmed också att vårt sparkonto (som vi kallar "huskontot" eftersom vi ser fram emot att kunna renovera etc) är ett gemensamt konto.

Under våra år har jag hunnit både jobba, vara sjukskriven, föräldraledig studerande och arbetslös i olika omgångar. han har hela tiden jobbat, men just nu mindre än han vill pga arbetsmarknadsläget.

Jag lever inte på min sambo nu när jag saknar jobb. men jag får mindre varje månad än han på ontot.
    Då tar han några fler av räkningarna när vi sitter med internetbanken. Konstigare är det inte.
    När det kommer in mer pengar har vi massor av hål att stoppa i och dem pratar vi alltid om.

Ingen av oss skulle gå omkring och kolla den andre ellerförbjuda att köpa grejor, MEN vi har också en väldigt lika syn på konsumtion.

De gånger vi bråkar om pengar är de gånger det är krisigt och båda egentligen mest är oroliga.

Skulle jag få det chefsjobb jag nu har sökt kommer vi att kunna fylla på massor mer på vårt sparande och göra roliga saker hela familjen eller fixa med vårt hem. Det skulle bli hans vinst precis lika mycket som min.

• passionsblomman

Vems inlägg svarar du på här? det är ett bra knep att använda citatfunktionen eller att nämna nicket på den man svarar. Nu skriver flera nästan samtidigt och då blir tråden rörig och svår att följa.
    Jag gissar att du här svarar Märta81?

cardie1 skrev 2010-02-21 23:50:20 följande:
    Ja givetvis, det hade min kille också gjort. Och nästa månad tar hans pengar slut och då betalar jag. Vi går inte upp i kronor ören. Jag menar bara för dem som har det så alltid, där den ena tjänar det dubbla. Det är det jag hade haft svårt för, att han ständigt skulle betala. Då hade jag känt mig "skyldig" honom, som ett lån som bara växer, oavsett vad han tyckte så hade JAG känt att jag var skyldig honom pengar.
  • passionsblomman

cardie1, du tänker som en singel.

Om jag skulle bli chef nu och kanske höja min lön med säg 10 000 kr/månad, så är det gemensamma val VI har gjort i VÅRT gemensamma liv som gjort den tjänsten möjlig för mig. Den lön jag får är bådas i så motto att det är hela vår familj som får nyttan och glädjen av de extra inkomsterna. Precis som det var hela vår familj som fick vända på slantarna medan jag pluggade för att VI skulle få bättrre framtidsutsikter än vi hade i början av vårt gemensamma liv.

Den som inte har ett toppjobb kanske faktiskt också avstår annat än pengar? Man kanske inte valde att också plugga samtidigt och ät den ena få göra det först?
    Får jag den här tjänsten kanske sambon kunde jobba mindre ifall han vill-han har jobbat massor i andra perioder. eller börja plugga bara för skojs skull och slippa studielån. Skulle jag inte få tjänsten och han istället får en bättre chnas på mer välbetalt jobb framöver, så kanske det kräver något av mig. han kanske måste jobba på ångt avstånd eller väldigt obekväma tider. Då får jag ta ett större ansvar på andra plan en tid. Allt vi gör är för OSS. Att vi var och en utvecklas gynnar OSS.

Svar på tråden Dålig på ekonomi, behöver hjälp!