• cardie1

Dålig på ekonomi, behöver hjälp!

Hej!
    Jag och min fästman som det så fint heter flyttar ihop till hösten, då vi tidigare bott i olika städer.
    Han flyttar till min stad redan nu, men då jag ska få min lgh uthyrd i 2hand har vi bestämt att jag flyttar in senare när det passar.

Nu är det så att han slängde sin gamla fula soffa, för att vi ska köpa en ny fin tillsammans såklart. Vi har hitta vår drömsoffa som kostar 35000, och den är beställd. Eftersom han kommer att bo med den ensam i ett halvår, så har vi gjort en deal om att han betalar 18500 och jag betalar 16500 eftersom för min del är den ju "begagnad" när jag flyttar in. Jag har ju redan en soffa där jag bor. Vi är båda nöjde med denna lösning!

MEN min fråga är nu: hur skriver vi detta? För om Gud förbjude och ta i trä och allt det där, om vi skulle göra slut, så står jag där som en dum brud som betalt 16500 för någon annans soffa... (Givetvis vet jag att jag skulle få mina pengar, han är ingen idiot, men safety first) Kan man skriva själv eller ska man gå till advokat och liknande? Det ska ju bara vara en säkerhet så att om vi gör slut, så behåller han soffan och jag får mina pengar.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dålig på ekonomi, behöver hjälp!
  • cherrylane

Så vitt jag vet så är ett avtal alltid bindande oavsett om det skrivs med advokats hjälp eller själva, förutsatt att ni båda skrivit under och att det finns ett vittne.

• anne på grönkulla

Nu kanske frågan om soffan blir lite separat efetrsom ni dels tycker den är dyr, dels köper den innan ni faktiskt flyttat ihop. Men jag skulle tycka det vore minst lika viktigt, också för den här frågan, hur ni tänker lösa er ekonomi (hur ni ska dela på pengar och utgifter för ert gemensamma hushåll). Har ni funderat på hur andra utgifter ska delas mellan er?

• passionsblomman

Om ni gör slut gäller samboagen-det ni köpt för gemenasm användning skall delas lika. Det innebär att får en av er soffan ska den andra ha anat upp till samma värde, eller lösas med hälften. Vad du måste inse då och han med, är att soffan ingalunda kommer att ha ett värde på några 35000, trots att den kostar er det. det är inte vad du lagt ut du kan skriv a att få igen. Utan halva värdet på saken/möbeln i fråga vid tidpunkten för separation.

Du kan heller aldrig ha betalat för någon annans soffa. Den är lika mycket din.

• mittid

Soffan köps (enligt kvittot) innan ni blir sambo och då är den inte köpt för gemensamt bruk och då gäller inte sambolagen.

• passionsblomman

Varför inte detom den köps i samband med att man faktiskt håller på att flytta ihop?

mittid skrev 2010-02-21 21:23:38 följande:
    Soffan köps (enligt kvittot) innan ni blir sambo och då är den inte köpt för gemensamt bruk och då gäller inte sambolagen.
  • mittid

Hon blir ju sambo med mannen om ett halvår eller nått...
    Köpet är ju nu och då gäller inte lagen.

• mittid

De måste vara på sambo enligt mantalsskrivning innan köpet...

• passionsblomman

Om det stämmer skulle jag verkligen avråda från att köpa en så dyr sak innan det är sambo och sambolag som gäller.

mittid skrev 2010-02-21 21:44:57 följande:
    De måste vara på sambo enligt mantalsskrivning innan köpet...
  • mittid

Håller med där blomman : )

passionsblomman skrev 2010-02-21 21:54:00 följande:
    Om det stämmer skulle jag verkligen avråda från att köpa en så dyr sak innan det är sambo och sambolag som gäller.
  • passionsblomman

Ja men eller hur?

Annars kan ju karln i praktiken dumpa en och där står man utan karl, utan soffa och utan stålar...

mittid skrev 2010-02-21 21:55:31 följande:
    Håller med där blomman : )
Svar på tråden Dålig på ekonomi, behöver hjälp!