Dålig på ekonomi, behöver hjälp!
Något som kan vara bra att veta är att sambolagen gäller inte från dag ett när man flyttar ihop, utan man ska ha bott ihop i minst 6 månader för att det ska gälla.
Svårt det där med soffan, min sambo köpte soffa innan vi flyttat ihop och sen pga studieuppehåll över sommaren och ett glapp med lön från arbete. Så jag betalade en tredjedel av den, för att han skulle ha råd. Tänkte inte så mycket på de där pengarna, han har hjälpt mig när jag behövt det och vi har aldrig gjort skillnad på mitt och ditt.
För att svara på din fråga dock, så ska ni skriva ett avtal som bevittnas och underskrives av någon tredje part. Hur har du tänkt ifall ni inte skulle flytta ihop? Att han då ser pengarna som ett lån från dig och betalar tillbaka, eller att ni säljer soffan och delar på pengarna ni fick från den?
Kanske är det bra att köpa soffan förrän när ni faktiskt flyttar ihop. Det där med att soffan är begagnad när du väl flyttar in låter lite konstigt tycker jag, du är väl ändå där du också? Även fast den inte står i den bostad du är skriven i så är det ju ändå din.. tycker det låter lite väl sniket att resonera som du gör faktiskt