• KatjaB

Dålig på ekonomi, behöver hjälp!

Något som kan vara bra att veta är att sambolagen gäller inte från dag ett när man flyttar ihop, utan man ska ha bott ihop i minst 6 månader för att det ska gälla.

Svårt det där med soffan, min sambo köpte soffa innan vi flyttat ihop och sen pga studieuppehåll över sommaren och ett glapp med lön från arbete. Så jag betalade en tredjedel av den, för att han skulle ha råd. Tänkte inte så mycket på de där pengarna, han har hjälpt mig när jag behövt det och vi har aldrig gjort skillnad på mitt och ditt.

För att svara på din fråga dock, så ska ni skriva ett avtal som bevittnas och underskrives av någon tredje part. Hur har du tänkt ifall ni inte skulle flytta ihop? Att han då ser pengarna som ett lån från dig och betalar tillbaka, eller att ni säljer soffan och delar på pengarna ni fick från den?
    Kanske är det bra att köpa soffan förrän när ni faktiskt flyttar ihop. Det där med att soffan är begagnad när du väl flyttar in låter lite konstigt tycker jag, du är väl ändå där du också? Även fast den inte står i den bostad du är skriven i så är det ju ändå din.. tycker det låter lite väl sniket att resonera som du gör faktiskt

• KatjaB

Ja så länge det funkar för er så go for it.

Jag är av åsikten att man betalar procentuellt lika mycket, alltså den som har mer får skjuta till mer och tvärtom.
    Det handlar inte om att straffa den som tjänar mer utan dels av ideologiska skäl, men sen även för att man faktiskt har försörjningsplikt när man är sambo. Skulle tex du bli arbetslös och tvingas söka socialbidrag så räknas hans inkomst in för att se vad ni gemensamt har i månaden, oavsett om han känner sig straffad eller inte eftersom han har ett jobb.

• KatjaB
    cardie1 skrev 2010-02-21 22:59:33 följande:
    din.. tycker det låter lite väl sniket att resonera som du gör faktisktJa begagnad är kanske fel ordval, men dock är den ju bara i hans lgh och där befinner jag ju mig inte varenda dag heller. Så i ett halvår är den "bara" hans så varför skulle jag betala lika mycket? Alternativet vi diskuterade var ju att han bara skulle köpa någon billig soffa att ha så länge, men det känns ju onödigt. Så ska vi sälja två soffor sen liksom! När vi dessutom hittat den vi vill ha!! Sniken skulle jag inte vilja säga, nej. Eftersom vi båda har gott om pengar så går vi ofta ut och äter, köper roliga saker, osv. Ibland betalar jag och ibland han. Vi går absolut inte upp i kronor och ören! Men just 16500 är mycket pengar, så då måste man ju få ha diskussion innan angående det.
    jo, jag förstår hur du tänker men för mig personligen låter det lite galet. är du med och väljer ut soffan o har tänkt att du ska äga den i framtiden så känns ett halvår varken till eller från. Men som sagt, det är min syn på det.
  • KatjaB

japp, mycket att tänka på när det gäller sambolag, försörjningsplikt mm

cardie1 skrev 2010-02-21 23:08:15 följande:
    Oj det där visste jag inte! Måste kanske börja läsa på litegrann om vad som gäller...=)
  • KatjaB

Vet inte riktigt vart du vill komma med jämställdhetspoängen att kvinnor tjänar sina egna pengar. Oavsett vad du tycker, så räknas era inkomster gemensamt när det gäller bostadsbidrag, socialbidrag, dagisavgifter osv.

Även fast du tycker att han eller du inte ska straffas för att den ena kan vara arbetslös o glida runt o dricka öl hela dagarna och bli försörjd av den andra, som du uttrycker det, så är det ju så det ser ut enligt svensk lagstiftning. Sen om det inte passar så kanske en flytt till USA kan vara på sin plats.

• KatjaB

ni skulle valt en soffgrupp o tagit halva var tills ni flyttar ihop

cardie1 skrev 2010-02-21 23:31:32 följande:
    Enda anledningen att vi inte delar absolut lika på soffan är att i min lgh står min egna soffa som kostade 12000, och nu kommer den nya stå i hans lgh och vara "hans" i ett halvår till jag flyttar in. =)Ja som du säger, så länge man själv och ens partner är överens så är det ju det enda som spelar någon roll! =)
  • KatjaB

äh jag ger upp.. Den här diskussionen är ju helt meningslös.
    Lycka till med både soffa, sambo och studier

cardie1 skrev 2010-02-21 23:38:57 följande:
    Det var bara ett svar när någon skrev att man inte borde ha olika mycket fickpengar att röra sig med. Men alla som är singlar klarar ju sig utmärkt på att bara försörja sig själv, så varför ska ens ekonomi ändras bara för att man blir ihop? Att man ska förlora pengar om man är ihop med en student/få extra mycket pengar för att ens partner är rik. Jag menar bara att man gör yrkesval som påverkar hur mycket pengar du har. Om man nu jobbar på McDonalds och har sina stackars 9000 att leva på, är man då singel så är det ju vad man har och då klarar man sig på det. Då är det väl ingen som kommer till undsättning? Så varför ska man då bara för att man råkar vara ihop med en advokat, ta del av hans pengar. Jag hade aldrig haft samvete att leva på någon annans pengar. Men det är ju bara jag det. =)
Svar på tråden Dålig på ekonomi, behöver hjälp!