Jag är helt med på att i framtiden, när vi har barn osv, då är vi en familj och då är det en annan sak. Då sparar man till barnen, till huset osv. När jag har två egna barn och min man har ett sedan tidigare, då är vi EN familj och alla barn får lika mycket. Aldrig att hans son ska känna sig särbehandlad!
Men just nu är vi TVÅ, plus hans son. JAG har inte valt att skaffa barn än. Alltså får ju hans pengar gå till hans barn. Jag har aldrig bott ihop tidigare, och jag vet inte hur det kommer att gå. Jag har inte en hemförsäkring för att jag vill få inbrott i mitt hem, det är en säkerhet!! Alltså vill jag skriva avtal, inte för att jag någonsin vill bryta med min man, men som en säkerhet.
Om jag har ett jobb nu, med möjlighet att spara till framtiden, och låt säga att han hade varit arbetslös och sparat ingenting, VARFÖR ska han då få hälften av mina pengar vid ev skilsmässa? Jag jobbar och sliter och sparar 10000 i månaden, låt säga att vi skiljer oss efter fyra år. Då har jag 480 000kr på mitt sparkonto, som han ska ha hälften av?? Då hade jag ju kunnat jobba mindre, spara hälften så mycket för det är ju ändå vad jag får kvar!? Tycker det är orimligt. Jag vet att jag i framtiden riskerar både arbetslöshet, sjukskrivning och dålig pension. Jag vill trygga min framtid, jag vill inte bli en ensamstående mamma som inte har råd att låta mina barn följa med på skolresan. Jag sparar för att inte bahöva leva på existensminimum i framtiden, ifall något händer.
Anne på Grönkulla- Angående föräldraledighet, som är en helt annan fråga, som i dagsläget inte är aktuell för oss.
Tid = pengar. Givetvis ska jag då "ta del" av hans, eftersom jag av naturen är förhindrad att arbeta under graviditet och ammning. Så ja, då är jag enig om att man delar på "allt". Men det är ju en begränsad period av livet, det handlar om ett par år ifall jag nu blir gravid två gånger. Men i resten av livet, så ja, vi kommer att spara gemensamt, men även separat. Ibland är man ju inte enig om vad som är viktigt att lägga pengar på, då kan det ju vara skönt att ha "sina egna"
Oktoberbrud 2010- om man lever på existensminumum pga arbetslöshet eller sjukskrivning, och den andra har hög lön. Att åka och fika lite kostar ju inte många kronor, men (nu menar jag INTE dig så ta inte illa upp!!) det finns ju tjejer, många tjejer, som nog inte hade dragit sig för att köpa det ena och det tredje. Klart man ska ha skor på fötterna liksom, men har man inga pengar så får man ju köpa dem på skopunkten, och inte gå in i dyrast Gucci och bränna någon annans pengar. Är du sjukskriven så köp inte dyra skor, liksom.
Och det där med din sambos kollega, det är ju helt sjukt!!! Den mannen är ju både snål (vem bryr sig om 300 kr) och dum i huvudet. Hans kvinna har flytttat 25 mil för HANS skull!!
Nikitakatt- att spara pengar själv är min trygghet. Givetvis kommer vi spara gemensamt också, till huset, barnen, resor. Men min man som är enormt ölintresserad, han vill åka runt hela USA och gå på ölmässor. Öl intresserar mig inte, så jag är varken intreesserad av att följa med eller betala. Det är något han gör med sina vänner. Varför ska det tas från våra gemensamma pengar då? Och ja, åka på semester själv med sina vänner för sina egna pengar, verför skulle det vara konstigt? Bara för att man lever sitt liv IHOP sitter man väl inte ihop?
Gnista mera- det handlar absolut inte om att "planera" för skilsmässa. Detsamma när mina föräldrar snackar om testamente. Gud förbjude, nej de kommer ju aldrig att gå bort, men det är en säkerhet. Precis som din hemförsäkring... =)
Svanboet- precis, man tänker att "jag är inte sån och han är inte sån" men pengar förstör folk. Syskon bråkar när deras älskade föräldrar precis gått bort, om vem som ska ha det ena eller andra. Förfärligt och vidrigt!
Justmeandmylove- extremheter är ju aldrig bra, oavsett åt vilklet håll det är. Att bråka om en tia, eller trehundra kronor, nej det känns väl lite sådär...
Tuff mamma du har! Men apropå sminket så har jag en vänninna som är lesbisk och hon är den "kvinnligaste" kvinnar jag känner. Hon har både smink, långt hår, klackar och det hela. =)
Tack för era tankar!