Inlägg från: MrsMuffin |Visa alla inlägg
  • MrsMuffin

Dålig på ekonomi, behöver hjälp!

Min sambo tjänar myyyycket mer än mig. Jag har varit föräldraledig i tre år ( fick två barn tätt ) och började jobba nu i augusti -09. Han ( mannen ) har "försörjt" mig under de år som jag varit f-ledig..jag menar, jag har fått ut typ 5000 spänn per månad. Vi har ett "vi-tänk" vad gäller ekonomin, alla pengar vi tjänar delar vi på..sen att han bidrar med typ 75% och jag 25% spelar ingen roll. Jag tycker att det skulle vara helt sjukt om jag tvingades snåla och gneta under min tid som hemma, medan han levde flott på sin lön. Det måste ju vara värt ngt att vara hemma och ta hand om barnen? Nu bidrar jag med mer pengar i och med att jag börjat jobba, men han tjänar fortfarande mkt mer. Vi är en familj, vi skall gifta oss i sommar och det skulle känans sjukt att inte dela på den summa som inkommer varje månad. Så gör vi, andra tänker säkerligen annorlunda. Mig gör det ingenting att bli "försörjd", jag tycker vi lever jämställt ändå.

• MrsMuffin

trollsländebrud och anne på grönkulla: Låter som vi är inne på samma linje!

TS: Vår soffa har vi köpt för mannens pengar - jag hade aldrig haft råd att köpa en sådan själv, med min lön. MEN, om det tog slut mellan oss hade jag INTE stått lottlös, mannen hade nog tagit soffan genom att köpa ut mig för en viss summa. Så tror jag vi hade gjort!

Svårt sådant här, men som sagt - tror många tänker VI när det gäller ekonomi. Har mkt svårt att sätta mig in hur folk tänker när den ene tjänar jättebra och den andra exempelvis är mammaledig och får leva på den lilla, lilla mammapengen..

• MrsMuffin

Oktoberbrud2010: Gud vad sjukt, det är med din mans kollega... Jag har vänner som fått snåla hela mammaledigheten eftersom de knappt haft en spänn kvar efter att räkningar etc varit betalda. Samtidigt som deras män tjänat "normallön" och levt därefter... Helt bisarrt tycker jag. Jag pluggar OCH jobbar, men hade egentligen tänkt att enbart plugga. Vi resonerade som det är en vinst för familjen att jag studerar eftersom jag senare kommer få mkt bättre lön än den jag har nu. Således är det självklart att min M2b försöjer mig, jag kommer ju bidra med mer sen.

Svar på tråden Dålig på ekonomi, behöver hjälp!