Dålig på ekonomi, behöver hjälp!
Jag tror att det finns lika många varianter av lösningar på ekonomiskia frågor som det finns par. Jag skulle inte vilja säga att vi har gemensam ekonomi, dvs jag "tar" inte min sambos pengar för att mina är slut liksom han får hålla till godo med sina. Alla räkningar som rör det gemensamma betalas 50-50 och där har det aldrig varit en fråga om saken.
Under tiden jag studerade bar han ett mycket större ansvar för att det fanns pengar om det krisade och nu har jag jobb och vi delar på ansvaret. Då hade han också en mycket nstörre möjlighet att spara pengar eftersom vi nästan aldrig hade möjlighet, tidmässigt liksom ekonomiskt, att göra något speciellt kostsamt. De pengarna han sparat under min studietid har han ju som en förtjänst av det sätt vi valt att leva på och de pengarna har han använt som kontantinsats på huset vi köpte, den nya bilen jag använder för att pendla till jobbet med och en del av renoveringskostnaderna som vi nu betalar.
Förlåt ts för kapningen av tråden. Detta ger inte mycket svar på dina frågor men det kändes som om diskussionen utvecklats lite mer åt detta hållet.