Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Dålig på ekonomi, behöver hjälp!

Kan ni inte ta kontakt med någons om kan hjälpa er att lägga upp ett samboavtal?

Jag har aldrig haft problem med att bryta upp med en sambo, vi har alltid haft ett muntligt avtal när det gäller dyrare inköp. Men jag förstår att det kan vara skönt att ha på papper.
    Har för mig att det ska finnas någon slags hjälp att få, prova googla på det!

I min familj ska vi skaffa gemensam ekonomi när vi båda har inkomst. Just nu försörjer jag min fästmö med mitt CSN. Pengar för mig är något man har eller inte har. Kul att ha mycket, men bara jag får mat i magen och kan betala mina räkningar är jag grymt nöjd!
    Det behövdes en ekonomisk chock för mig för att kunna få den insikten. I flera månader hade vi inte ens råd att äta och fick tigga pengar från diakonistrådet i stan.
    Det gör att jag är nöjd med mitt CSN trots att det är tajt.

• JustMeAndMyLove

Jag hade en pojkvän en gång (hlr och häpna) som var besatt av vår ekonomi. Stod vi i kiosken och jag ville köpa nått och det fattades en 10 på mitt kort (jag var attig student) så lånade han mig en tia. Satan i gatan om jag glömde betala tillbaka den! Han blev riktigt förbannad.
    Hyran betalade han själv. För det var hans lägenhet. Det ville han skulle stå klart. Jag bodde där men det var hans och bar ahans lägenhet. Jag fick betala hälften av allt annat och det räknade han ut på 50-öringen. Rätt ska vara rätt, jämnställt ska vara jämnställt. Sen att han tjänade 25.000 i månaden och jag hade en inkomst på 4.000 det hade inget med saken att göra.

Jag mådde jättedåligt ui mitt förhållande med honom, självklart inte bara pga ekonomidelen utan mycket annat. Men jag tror att det blev alldeles för extremt! Självklart kan man he delad ekonomi. Det kommer jag och min blivande ha när vi båda har likvärdiga inkomster. Helt enkelt för att jag kanske vill spara till snyggare inredning i bilen och en skoter medan hon hellre vill spara till ett växthus och agiletyhinder till hunden.

Vill bara säga att ingen har ju fel eller rätt, utan så länge det inte går till det extrema som i mitt fall så spelar det väl ingen roll hur man lägger upp ekonomin? Är man mamma/pappa-ledig så är det ju knappast konstigt att bli "försöröjd" av sin partner? Föräldrapeng är inget man blir rik på.

Sen tycker jag att det är bra och ansvarsfullt att sätta upp samboavtal etc.
    Min pappa tex spårade ut totalt. Nån gång måste ju han ha vart en charmig ung man som tog min mamma med storm. Hade hans advokater fått igenom sina krav och hade mamma inte haft huvud nog att skriva ett äktenskapsförord hade mamma förlorat sitt företag som hon slitit och kämpat i ensam under 12 år.

• JustMeAndMyLove

Haha, sorry, därför jag skrev "hör och häpna" för jag är lesbisk och ska gifta mig med en kvinna :)
    borde förstås ha skrivit det också!

Gnistra mera skrev 2010-02-22 15:16:07 följande:

Hej. Ledsen om jag är lite förvirrad men är du man eller kvinna och är din blivande man eller kvinna?Om jag läser ditt inlägg har du båda skrivit att du har haft en pojkvän som verkade extreme och senare i texten att du kanske vill spara till en skoter och HON till växthus osv.Jag hängde liksom inte med hur det låg till...
  • JustMeAndMyLove

Haha, ja det stämmer :)
    Hade en kort period då jag försökte vara hetro. Smink, långt hår tajta kläder och pojkvän.
    Gick inge vidare alls faktiskt, man är tydligen den man är, hur mycket man än försöker förändras.

Svanboet skrev 2010-02-22 15:19:32 följande:
    Tar på mig och svarar för JustMeAndMylove - öppna dina sinnen... hon är ihop med en hon men har tidigare varit med en han. Fick jag det rätt?
  • JustMeAndMyLove

Ja gud jag, jag känner många gay-tjejer som är femenin. Just jag är mer åt butch-hållet så det blev väldigt fel för mig.

Ursäkta OT :)

cardie1 skrev 2010-02-22 15:45:04 följande:
    Justmeandmylove- extremheter är ju aldrig bra, oavsett åt vilklet håll det är. Att bråka om en tia, eller trehundra kronor, nej det känns väl lite sådär...Tuff mamma du har! Men apropå sminket så har jag en vänninna som är lesbisk och hon är den "kvinnligaste" kvinnar jag känner. Hon har både smink, långt hår, klackar och det hela. =)Tack för era tankar!
Svar på tråden Dålig på ekonomi, behöver hjälp!