Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Var kan man resa i sommar? Tips...

Sverige!

Ja jag vet att man ska ju åka dit alla andra åker men vem åker till Norrland under sommaren?

Jag älskar höga kusten, jag älskar fjällvärlden, pärlor som folk har glömt.

Och ska jag någonstans i södra sverige då blir det Vättern runt, eller Tiveden eller Skärgården i Östergötaland.

• Kattpoet

Jönköping är inte långt härifrån.

Problemet i Grekland är tursiter och polisen och under sommaren bränderna och bristen på vatten. Jag har en vän som är grek och bor utanför Athen.

Man måste hitta ett ställe utan fylleturister om det ska vara trevligt.

Jag vill endå slå ett slag för Sverige och midnattsolen, åk och bo på hotellet i Porjus, trevligt som attans.

• Kattpoet

Skottland är trevligt det med, orkar man leka bergsget och knalla i trappor är Edinburgh för dig.
    Är man i Edinburg så ska man äta på Oink om man köttätare och är nära slottet, på andra sidan av stan finns Gourmet burger kitchen såm är jättegott!
    Hur man blir så är Park and ride, det bästa sättet att ta sig in i Edinburg, man stannard på en Park and Ride i närheten , vi tog Ferrytole och sedan hoppar man på bussen där ifrån.
    Ja just det på slottsidan av stan finns The Fudge Kitchen, värt ett besök.

Gillar man teknik och gamla bunkar så finns Falkirk wheel, och ja det är värt att betal för att ta en åktur om är tekniknisse, bra guiding och Secret bunker, jätte trevligt ställe om än dock lite mögligt.

Skulle man nu inte vara en bergsget så finns Perth och Dundee som trevliga utflyktsmål.

Gillar man golf så finns Saint Andrews.

Mat, jo ni måste prova scotch pies, de kan vara lite svåra hitta goda, men följ er nos så brukar man hitta en bra. Ett måste är en skottisk frukost, så himla gott, kött och mer kött men mumma. Ja visst haggis finns men dagens haggis är inte vad haggis engång var.

Jag har dock aldrig bott på BB när jag är där, min blivande make och hans familj bor där.

• Kattpoet

Om ni vågar köra är inte att hyra en bil dyrt, så länge ni gör det en bit ifrån flygplatsen.

Tåg och bussar funkar fint, visst skralligare bussar än vad man är vad vid här och i Edinburgh är bäst att hitta bussstationen eftersom det är SKITSVÅRT att stoppa bussarna i stan. Man måste nästan slänga sig ut på vägen för att komma med.

Jag hade inga av de problem mellan Cupar och Saint Andrews. Kostade mig 3.65 pound för hela resan och det var ur mysigt.

Flyg in till Edinburg, undvik Glasgow airport! Undvik Glasgow säger min karl.

• Kattpoet

Nederländerna är fint, ja man kan ta sig runt på engelska i Amsterdam men bli inte förvånad om inget finns på engelska på museum och sådant.

Kan ni tyska kommer ni att klara er rätt så bra men engelska nej.

Jag verkligen gillar Barlee Nassau i Nederländer/Belgien, det är något som ses.

Hetogen Den Bosch är också en underbar stad och djurparken i Arnhem är fantastisk, verkar dock ligga på enda kullen i Nederländerna.

Jag har bott av och till i en stad med en Amerikansk flygbas brevid, inte ens där kunde man ta sig runt med engelska, jag hittade två person som talade engelska, ena jobbade i konditoriet och den andra i chokklad butiken.

Oh man måste köpa chokladpraliner när man är i Nederländerna, mums och billigt jämnfört med här.

• Kattpoet

Amsterdam kan du klara dig på engelska. Där är de vana vid turister.
    Bor du i södra sverige kan du utan problem köra ner till Nederländera, det tar en dag, och har man bil kan man ha nöjet att prova på den holländska traffiken och ser mer av landet än de flesta holländerna.

Svar på tråden Var kan man resa i sommar? Tips...