Inlägg från: Fårävvör |Visa alla inlägg
  • Fårävvör

Namnbyte som doktorand

Jag är också doktorand och har funderat i samma tankar. Har inte gett ut några artiklar än men kommer få ut två i vår och troligtvis vara andranamn på några till.. Vi ska gifta oss våren 2011 och kan inte bestämma oss om efternamn. Jag vill inte behålla mitt och hans namn är ett av sveriges vanligaste (och ganska vanligt i engelskspråkiga länder)= svårare att hitta mig i databaserna...

• Fårävvör

Jag hade ju nästan bestämt mig för att kapitulera och ta hans namn ändå, tills den här tråden dök upp! Nu funderar jag på att ta min mammas flicknamn redan nu (innan jag ger ut artiklarna) men jag vet inte om min blivande vill ta det namnet. Är det möjligt för mig att ta hans efternamn som mellannamn när vi gifter oss om han inte vill byta?

• Fårävvör

Jo, jag förstår att det det fungerar att heta olika, men för mig känns det viktigt att hela samma som min man. Vet inte om det har att göra med att jag har skilda föräldrar och därför heter nästan hela min släkt olika saker i efternamn... Vill känna lite samhörighet namnmässigt med någon över huvud taget... Och dessutom vill jag helst inte heta mitt nuvarande efternamn, så till något borde jag ju byta...

• Fårävvör

KhiraLii, hur går det med funderingarna? Funderade på att prata med några på institutionen som har gift sig och bytt namn och hur det har påverkat, men insåg att den enda jag vet som har gjort det är på mammaledighet... typiskt

Svar på tråden Namnbyte som doktorand