• KhiraLii

Namnbyte som doktorand

Hej tänkte om några andra doktorander/forskare har erfarenhet av giftermål under sin doktorandtid? Själv har jag precis börjat för några månader sedan men tror jag kommer vara med på åtminstone två artiklar det närmaste året. Om det vi pysslar med just nu går vägen så är den ena potentiell Nature-artikel.

Är förlovad men planerar giftermål absolut tidigast 2011 men troligast 2012. Tycker det är viktigt att ha samma namn som min man och jag tror inte han skulle vilja byta till mitt då släkten är traditionell.

Så hur löser man detta dilemma smidigast, att jag förmodligen kommer göra ett namnbyte efter att dessa artiklar publicerats? Man vill ju gärna kunna bli förknippad med en Nature-artikel liksom. Jag har hört om folk som "lånat" sin blivandes namn när de vetat att de skulle gifta sig, men jag tycker det känns lite tidigt och är även lite vidskeplig när det gäller sådant.

För er som inte är doktorander så kan jag förklara att ens framgång som forskare mäts i antalet artiklar man hunnit publicera och i hur välkända tidsskrifterna är. Nature ligger där högst. Man skall alltså kunna söka på mitt namn i internationella databaser och hitta allt jag gjort.

• Svar på tråden Namnbyte som doktorand
  • Fårävvör

Jag är också doktorand och har funderat i samma tankar. Har inte gett ut några artiklar än men kommer få ut två i vår och troligtvis vara andranamn på några till.. Vi ska gifta oss våren 2011 och kan inte bestämma oss om efternamn. Jag vill inte behålla mitt och hans namn är ett av sveriges vanligaste (och ganska vanligt i engelskspråkiga länder)= svårare att hitta mig i databaserna...

• Aleta

Oj, det där är knepigt om man absolut vill ha samma namn.
    Är han också i samma situation som du? Att hans namn har betydelse yrkesmässigt?
    Annars så tycker jag att han borde fundera på att byta. Bland mina doktorandkompisar där bara tjejen har doktorerat så har faktiskt mannen tagit sin frus namn. (Alternativt har de haft olika, men det var ju inte aktuellt för dig.)

Vi hade en tråd om namnbyte för ett tag sedan och då tror jag att det kom fram att det faktiskt inte alls är någon urgammal tradition att kvinnan tar mannens namn. Här står lite intressant historia:
    www.popularhistoria.se/o.o.i.s&vid=544

Diskutera det med honom.

• Rapsbrud

Min blivande man är också doktorand så han förstår ditt dilemma mycket väl även om det inte är något problem för honom själv (vi kommer ha hans efternamn bägge två när vi gift oss). Han berättar om några kollegor som båda var etablerade forskare och som behöll sina egna efternamn men tog ett gemensamt efternamn också när de gifte sig. Det är ju ett alternativ men jag förstår att det inte passar alla.

Håller tummarna för att det blir en Nature-artikel, man har ju förstått att det smäller rätt högt. Hoppas du kommer på hur du ska göra med namnet också!

• fruMe

Måste bara säga att så skönt att läsa en tråd där det här med namnbytet faktiskt har en RIKTIG betydelse och "konsekvens" för bruden! Alltså inte bara att man INTE VILL heta dittan eller dattan...
    =)

• Fårävvör

Jag hade ju nästan bestämt mig för att kapitulera och ta hans namn ändå, tills den här tråden dök upp! Nu funderar jag på att ta min mammas flicknamn redan nu (innan jag ger ut artiklarna) men jag vet inte om min blivande vill ta det namnet. Är det möjligt för mig att ta hans efternamn som mellannamn när vi gifter oss om han inte vill byta?

• anne på grönkulla

Du kan inte behålla ditt eget som mellannamn och använda det för att publicera dig (alternativt båda: x-sson y-ström) så går det ändå att hitta dig senare? Även om du byter till hans efetrnamn och använder det i privata sammanhang.

• miaik

Jag har en kusin som doktorerade 2007, hon och hennes man gifte sig 2002 men de har behållit sina namn eftersom de är "kända" under de namnen.
    Själv skriver jag c-uppsats nu, alltså det första som "publiceras" och byter namn 2 månader efter den är klar.. Lite tråkigt men precis som TS är jag vidskeplig och vågar inte skriva den i det nya namnet.
    Har även lite problem när jag ska söka jobb nu när jag blir färdig med mina studier eftersom jag ska skicka ut CV precis i namnbytesperioden, kommer bli väldigt förvirrat...

• KhiraLii

Oj vilken respons så fort, kul!

Jag har också tänkt på det där med mellannamn, men gillar det egentligen inte. Dock kanske man bara kan använda det på artiklarna då. Jag heter B för nuvarande och älsklingen T. Skall de första artiklarna då ha Namn B, och resterande Namn B, T? Hittar verkligen de som söker på B+T även dem som är skrivna under bara B?

Jag har absolut inget emot hans efternamn så och själv lägger han nog inga värderingar i vilket namn han har direkt. Dock tror han att hans far skulle bli väldigt besviken. Han är av utländsk härkomst och den ende som kan föra familjenamnet vidare och jag vill inte bli syndabocken som tvingade sonen att byta.

• Aleta

När jag läser det här inlägget så tänker jag bara: Varför byter man efternamn överhuvudtaget?
    Det finns ju länder där man inte alls gör det, och de är fortfarande familjer och gifta. Det är ju helt uppenbart att namnbyte för kvinnor skedde på en tid när kvinnan bara var hemma och inte hade någon yrkesidentitet.
    Barnen kan ju få det efternamn man väljer om det är något som absolut måste föras vidare.

Fler och fler väljer att behålla sina namn och man är ju lika gift för det. Jag tycker inte att man hör ihop mer för att man har samma namn.
    När jag gifte mig så hoppades jag att min man skulle vilja ta mitt namn, för jag har också en anledning till att inte byta. Han ville inte för han har sin yrkesidentitet och han vill inte bygga upp en ny. Så här i efterhand så har jag inte märkt av något opraktiskt alls med att ha olika namn. (Barnen har fått mitt efternamn men deras sista förnamn är min mans förnamn+dotter för att de ska ha lite av hans namn också.)

miaik skrev 2010-02-23 21:26:23 följande:
    Jag har en kusin som doktorerade 2007, hon och hennes man gifte sig 2002 men de har behållit sina namn eftersom de är "kända" under de namnen. Själv skriver jag c-uppsats nu, alltså det första som "publiceras" och byter namn 2 månader efter den är klar.. Lite tråkigt men precis som TS är jag vidskeplig och vågar inte skriva den i det nya namnet.Har även lite problem när jag ska söka jobb nu när jag blir färdig med mina studier eftersom jag ska skicka ut CV precis i namnbytesperioden, kommer bli väldigt förvirrat...
  • anne på grönkulla

Välj det som fungerar för er - byten som tar hänsyn till vad andra, som inte är tillfrågade och eg inte har med det att göra, kanske ska tycka blir sällan bra.

KhiraLii skrev 2010-02-23 21:56:28 följande:
    Jag har absolut inget emot hans efternamn så och själv lägger han nog inga värderingar i vilket namn han har direkt. Dock tror han att hans far skulle bli väldigt besviken. Han är av utländsk härkomst och den ende som kan föra familjenamnet vidare och jag vill inte bli syndabocken som tvingade sonen att byta.
    Vi heter olika och det fungerar utmärkt!
  • miaik

Jag kommer dock att byta namn till min blivande mans namn... :)
    För mig känns det naturligt och även om alla känner mig som mitt nuvarande namn så tänker jag att jag ska heta mitt nya namn i en massa, massa, massa år framåt, och då kommer folk känna mig som det :)

• Fårävvör

Jo, jag förstår att det det fungerar att heta olika, men för mig känns det viktigt att hela samma som min man. Vet inte om det har att göra med att jag har skilda föräldrar och därför heter nästan hela min släkt olika saker i efternamn... Vill känna lite samhörighet namnmässigt med någon över huvud taget... Och dessutom vill jag helst inte heta mitt nuvarande efternamn, så till något borde jag ju byta...

• Fårävvör

KhiraLii, hur går det med funderingarna? Funderade på att prata med några på institutionen som har gift sig och bytt namn och hur det har påverkat, men insåg att den enda jag vet som har gjort det är på mammaledighet... typiskt

• Nordiskbrud

Tror inte att ni behöver fokusera så mycket på ert namn, men det är ju upp till er. Har själv gift mig innan jag börjat med min forskning så jag är väl inte rätt person att tycka till Men min vännina har bytt namn två!!! gånger. Hon hade publicerat de flesta av sina artiklar i sitt flicknamn. Gifte sig och makens namn som hon inte gillade, maken gav henne ett år att "vänja sig" , hon han publicra ytterligare artiklar i det namnet. Ett år gick men hon avskydde efternamnet så nu har hela familjen bytt till ett gamalt släktnamn! Nya artikler i det är väl att vänta
    Så det är inte så farligt att ändra namn

• Filur84

Vad skönt att det finns fler med samma funderingar som jag :)

• bröllop 101009

Behåll ditt flicknamn som mellannamn och publicera med två efternamn efter att du gift dig!

Jag gifter mig i höst och tänker byta efternamn då. Hittills har jag bara publicerat i mitt eget namn och jag förstår dina tankar kring motviljan att "ta" sin blivandes efternamn innan man är gift.

Jag resonerar så här. När du disputerat och söker dig vidare kommer du ändå bifoga en förteckning över dina publikationer så där riskerar du inte att något blir missat. Mest troligt kommer ju din egen eventuella forskarkarriär att bygga på saker du gör efter doktorandprojektet och med tiden kommer dina första arbeten att bli mindre och mindre viktiga för dig.

Men om du vill så kan du ju publicera i ditt flicknamn resten av livet. Jag tror dock att det kan bli lite krångligt om du byter efternamn och sedan publicerar i ett annat namn. Någonstans förutsätter man väl ändå att man ska hitta folks arbeten om man söker på deras namn?!

Lycka till!

• 1 Grevinnan

Min bästa vän har doktorerat och har ett ganska ovanligt namn, hennes sambo har ett sonnamn. Hur de kommer göra vid ett eventuellt giftemål vet jag inte, men hon kommer nog aldrig att byta bort sitt namn, det är bara hon och en till i sverige som heter så. Ur yrkessynpunkt är det nog viktigt att behålla sitt efternamn.
    Lösningen akn vara att du heter ditt nuvarande namn som mellannnamn och din blivande mans namn som efternamn eller att ni tar ditt mann som efternamn och han heter jvar sitt Alltså typ:
    nuvarande namn: Anna Björk och Kalle Svensson
    Giftemål
    Anna Björk Svensson och Kalle Svensson
    Anna Svensson Björk
    Eller Anna Björk och Kalle Svenssomn Björk
    Varför måste man ta mannens namn?

Jag ska ha kvar mitt nuvarande efternamn som mellannamn, så har vi hans namn som gemensamt efternamn. För det känns bra att ha samma.
    Lycka till!
    Lycka till!

• Nordiskbrud

Fast att ta mannens namn kan ju också de här fallen beropå att han har ett ovanligar efternamn och "doktoranden" ett "tristare" efternamn. Jag tycker absolut inte att det alltid är så att man väljer mannens namn per automatik, väldigt få i min släkt/bekantskapskrets har gjort det utan det har snarare varit det finaste eller ovanligaste efternamnet som fällt avgörande
    Vi tog iof min mans namn, som är urtrist, istället för min ovanligare men vi har funderingar på att byta i framtiden, vi har bara inte kommit fram till till vad .

• Liina86

Visst är det här en svår fråga?

Jag och min sambo har samma problem. Vi har båda unika namn och har båda tänkt doktorera. Han börjar nu till sommaren och jag förhoppningsvis nästa sommar och det är även då vi gifter oss. Så som doktorand kommer jag inte hunnit publicera något, däremot hoppas jag på att bli medförfattare till ett par artiklar när jag gör mitt mastersarbete nästa år.

Jag har försökt förklara ångesten över namnbytet med min familj och vänner med de verkar inte alls förstå hur viktigt det är med publikationer i forskarvärlden...

Efter mycket funderande så har jag ändå bestämt mig för att byta till hans namn. Det betyder mycket för honom och dessutom fungerar det bättre internationellt (mitt innehåller ö).

Jag testade att söka på mitt kandidatarbete med mitt förnamn, mitt efternamn och sambons efternamn men tyvärr hittades det inte då vilket jag tycker är synd. Fungerar de flesta databaser så så är det ju heller ingen mening med att behålla mitt namn som andranamn.

Lycka till med ditt beslut!

P.s. Jag vet flera doktorander som bytt namn under doktorandtiden och vad jag vet har inga av de haft några problem

Svar på tråden Namnbyte som doktorand