Namnbyte som doktorand
Hej tänkte om några andra doktorander/forskare har erfarenhet av giftermål under sin doktorandtid? Själv har jag precis börjat för några månader sedan men tror jag kommer vara med på åtminstone två artiklar det närmaste året. Om det vi pysslar med just nu går vägen så är den ena potentiell Nature-artikel.
Är förlovad men planerar giftermål absolut tidigast 2011 men troligast 2012. Tycker det är viktigt att ha samma namn som min man och jag tror inte han skulle vilja byta till mitt då släkten är traditionell.
Så hur löser man detta dilemma smidigast, att jag förmodligen kommer göra ett namnbyte efter att dessa artiklar publicerats? Man vill ju gärna kunna bli förknippad med en Nature-artikel liksom. Jag har hört om folk som "lånat" sin blivandes namn när de vetat att de skulle gifta sig, men jag tycker det känns lite tidigt och är även lite vidskeplig när det gäller sådant.
För er som inte är doktorander så kan jag förklara att ens framgång som forskare mäts i antalet artiklar man hunnit publicera och i hur välkända tidsskrifterna är. Nature ligger där högst. Man skall alltså kunna söka på mitt namn i internationella databaser och hitta allt jag gjort.