• Liina86

Namnbyte som doktorand

Visst är det här en svår fråga?

Jag och min sambo har samma problem. Vi har båda unika namn och har båda tänkt doktorera. Han börjar nu till sommaren och jag förhoppningsvis nästa sommar och det är även då vi gifter oss. Så som doktorand kommer jag inte hunnit publicera något, däremot hoppas jag på att bli medförfattare till ett par artiklar när jag gör mitt mastersarbete nästa år.

Jag har försökt förklara ångesten över namnbytet med min familj och vänner med de verkar inte alls förstå hur viktigt det är med publikationer i forskarvärlden...

Efter mycket funderande så har jag ändå bestämt mig för att byta till hans namn. Det betyder mycket för honom och dessutom fungerar det bättre internationellt (mitt innehåller ö).

Jag testade att söka på mitt kandidatarbete med mitt förnamn, mitt efternamn och sambons efternamn men tyvärr hittades det inte då vilket jag tycker är synd. Fungerar de flesta databaser så så är det ju heller ingen mening med att behålla mitt namn som andranamn.

Lycka till med ditt beslut!

P.s. Jag vet flera doktorander som bytt namn under doktorandtiden och vad jag vet har inga av de haft några problem

Svar på tråden Namnbyte som doktorand