Inlägg från: Nordiskbrud |Visa alla inlägg
  • Nordiskbrud

Namnbyte som doktorand

Tror inte att ni behöver fokusera så mycket på ert namn, men det är ju upp till er. Har själv gift mig innan jag börjat med min forskning så jag är väl inte rätt person att tycka till Men min vännina har bytt namn två!!! gånger. Hon hade publicerat de flesta av sina artiklar i sitt flicknamn. Gifte sig och makens namn som hon inte gillade, maken gav henne ett år att "vänja sig" , hon han publicra ytterligare artiklar i det namnet. Ett år gick men hon avskydde efternamnet så nu har hela familjen bytt till ett gamalt släktnamn! Nya artikler i det är väl att vänta
    Så det är inte så farligt att ändra namn

• Nordiskbrud

Fast att ta mannens namn kan ju också de här fallen beropå att han har ett ovanligar efternamn och "doktoranden" ett "tristare" efternamn. Jag tycker absolut inte att det alltid är så att man väljer mannens namn per automatik, väldigt få i min släkt/bekantskapskrets har gjort det utan det har snarare varit det finaste eller ovanligaste efternamnet som fällt avgörande
    Vi tog iof min mans namn, som är urtrist, istället för min ovanligare men vi har funderingar på att byta i framtiden, vi har bara inte kommit fram till till vad .

Svar på tråden Namnbyte som doktorand