• fjutjur brajd

Förrätt att göra själv

Någon som har tips på förrätter man kan göra själv? Det ska gärna gå att förbereda innan så mycket som möjligt. Vore bra om den är kall så man slipper fixa med uppvärmning...

Och så ska den vara god också =) Gravad lax och räkor är två av våra favoriter, men kom gärna med förslag även med andra ingredienser!

• Svar på tråden Förrätt att göra själv
  • Heloise

Vi gjorde räkrulle florentine till förrätt.
    Det är som en omelett/pannkaka med spenat som man gör i ugnen, sen gör man en räkröra som man lägger på och rullar ihop som en rulltårta. Skär i skivor och granera med räkor, el lax om man vill. Man kan ha olika fyllningar ex lax och färskost, crabsticks.

Jag gjorde själva "pannkakorna" 2 dagar innan och så la jag ihop och skar skivor dagen innan, sen dekorerade serv personalen varje skiva och la upp på tallrikar.

• KatjaB

äter man den kall eller varm?

Heloise skrev 2010-02-23 22:53:27 följande:
    Vi gjorde räkrulle florentine till förrätt.Det är som en omelett/pannkaka med spenat som man gör i ugnen, sen gör man en räkröra som man lägger på och rullar ihop som en rulltårta. Skär i skivor och granera med räkor, el lax om man vill. Man kan ha olika fyllningar ex lax och färskost, crabsticks.Jag gjorde själva "pannkakorna" 2 dagar innan och så la jag ihop och skar skivor dagen innan, sen dekorerade serv personalen varje skiva och la upp på tallrikar.
  • Kattpoet

LAxmousse! Kula laxmousse med lite kaviar på en bit hårt tunnbröd ner tryckt i den, ser fint ut och är gott.

• Heloise
    KatjaB skrev 2010-02-24 10:22:45 följande:
    äter man den kall eller varm?
    Kall
  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-02-24 11:44:01 följande:
    LAxmousse! Kula laxmousse med lite kaviar på en bit hårt tunnbröd ner tryckt i den, ser fint ut och är gott.
    Ursäkta, förstår inte riktigt. Låter gott men är det:
    -En kula laxmousse på en bit hårt tummbröd och lite caviar ovanpå
    -En kula laxmousse med lite caviar på och en bit hårt tunnbröd nertryckt i det

eller som det låter, men det känns konstigt:
    -En kula laxmousse och en bit tunnbröd med caviar på nedstucken i moussen

?

Går det att förbereda moussen i förväg?
  • Linfröt

Ingredienser
    12 bitar
    100 g kavring
    50 g smör
    4 gelatinblad
    200 g kallrökt lax
    1/2 dl hackad gräslök
    500 g Arla Köket Kesella kvarg
    2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
    1 pressad vitlöksklyfta
    2 krm stött svart- och rosépeppar
    100 g löjrom eller stenbitsrom
    Gör så här
    Mixa brödet. Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Tryck ut på botten i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Ställ i kyl. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Finhacka laxen. Blanda lax, gräslök, kvarg, crème fraiche, vitlök och peppar. Smält gelatinet på svag värme och rör ner i smeten. Häll smeten i formen och låt stelna i kyl minst 4 tim. Bred över rommen och garnera med gräslök vid servering.

• Linfröt

Jag har hittat många goda recept på Tasteline.se
    Bla en räkcocktail med mango, melon och avokado.. Låter supergott.
    Laxtårtan ovan kan jag varmt rekomendera. Den har jag gjort succé med många gånger!!

• Kattpoet

Vi brukade servera laxmoussen i små skålar, göra en trekant av tunnbröd, mjukt är lättast och sedan torka det hårt, sticka ner det som ett rån och sedan dekorera med stenbitsrom på toppen.

Tänkt dig kulglass med rån och strössel, den metoden men med laxmousse.

Vi har gjort moussen dagen innan, jag letar fortfarande efter mitt anteckningsbok med alla mumsiga fest recept i, så jag har inget bra recept på laxmousse just nu-

Svar på tråden Förrätt att göra själv