från olika länder - hur gör man??
Hej hej!
Jag är helt newbie här på BT, men jag har en fråga (eller egentligen jättemånga, men nånstans ska man ju börja). Jag och min fästman/sambo är från olika länder, han kommer från Argentina där vi just nu bor tillsammans. Vi har varit förlovade i ca 1,5 år, men det gjorde vi lite hastigt och lustigt eftersom jag vid ett tillfälle var tvungen att åka tillbaka till Sverige och vi ville liksom ha en symbol för vår kärlek, mer än "vi börjar planera bröllop nu"-förlovning... Nu har vi iaf börjat fundera på att vi kanske ska gifta oss nån gång i framtiden, men det känns som så oöverstigligt meckigt, just för att vi har våra familjer från olika länder, plus allt det juridiska, plus att vi inte ens har samma religion... Så jag tänkte bara ställa några frågor här om det är någon som eventuellt är/har varit i samma situation och hur ni har tänkt kring detta med att gifta sig? Hur det än blir så måste vi ju i princip välja bort antingen hans familj eller min :( från antingen festen eller vigseln (det vanligaste förslaget jag har hört är att ha vigseln i ett land o festen i ett annat). Vi har båda ganska stora familjer, men min är utspridd över hela Sverige, medans hans är rätt koncentrerad till Buenos Aires....
Onekligen skulle ett giftemål säkerligen göra det enklare för oss när det gäller visa-frågor, men vi har iallafall börjat med en process på Svenska ambassaden om uppehållstillstånd för honom. Vi vill inte gifta oss bara för visumet! Så om det är någon som har några ideér eller erfarenheter de vill dela med sig av så tas de tacksamt emot!