• knyttan

från olika länder - hur gör man??

Hej hej!
    Jag är helt newbie här på BT, men jag har en fråga (eller egentligen jättemånga, men nånstans ska man ju börja). Jag och min fästman/sambo är från olika länder, han kommer från Argentina där vi just nu bor tillsammans. Vi har varit förlovade i ca 1,5 år, men det gjorde vi lite hastigt och lustigt eftersom jag vid ett tillfälle var tvungen att åka tillbaka till Sverige och vi ville liksom ha en symbol för vår kärlek, mer än "vi börjar planera bröllop nu"-förlovning... Nu har vi iaf börjat fundera på att vi kanske ska gifta oss nån gång i framtiden, men det känns som så oöverstigligt meckigt, just för att vi har våra familjer från olika länder, plus allt det juridiska, plus att vi inte ens har samma religion... Så jag tänkte bara ställa några frågor här om det är någon som eventuellt är/har varit i samma situation och hur ni har tänkt kring detta med att gifta sig? Hur det än blir så måste vi ju i princip välja bort antingen hans familj eller min :( från antingen festen eller vigseln (det vanligaste förslaget jag har hört är att ha vigseln i ett land o festen i ett annat). Vi har båda ganska stora familjer, men min är utspridd över hela Sverige, medans hans är rätt koncentrerad till Buenos Aires....
    Onekligen skulle ett giftemål säkerligen göra det enklare för oss när det gäller visa-frågor, men vi har iallafall börjat med en process på Svenska ambassaden om uppehållstillstånd för honom. Vi vill inte gifta oss bara för visumet! Så om det är någon som har några ideér eller erfarenheter de vill dela med sig av så tas de tacksamt emot!

• Svar på tråden från olika länder - hur gör man??
  • MrsCool

min blivande är från USA. vi träffades där när jag bodde där ett år som aupair. Jag var helt förtvivlad över att jag skulle behöva åka hem o sen vänta o vänta i sverige på honom innan han fick uppehållstillstånd. men ansökte i januari och det blev beviljat i mars så det var ju en hel del oroande gjort i onödan. Det är säkert olika från land till land hur lätt det är att få uppehållstillstånd men för oss gick det alltså lätt som en plätt. vad gäller bröllop så är min första tanke att det nog är enklast att göra som vi gör. Min familj (mamma, pappa syskon, mormor) kommer över till USA där vi ska ha vigseln. min blivande har inte så stor familj men pga att hans pappa är ganska sjuk så blev det där borta för att han inte är i form att resa. Argentina tycker jag skriker stort bröllop så jag tycker ni ska satsa på bröllop där om ni känner för att göra stort, men satsa på sverige om ni vill ha litet. svårt med familjepolitik förstås men som sagt.. tror på bröllopet+fest i argentina och sen en fest i sverige. vet ej hur vi ska göra ..funderar på att faktiskt ha 2 bröllop. då får man ju prova två uppsättningar och två buketter;) det juridiska brukar det inte varanågot problem med vad jag har förstått. ett bröllop utomlands godkänns oftast av det svenska skatteverket så det är inget att oroa sig över. religioner vet jag pinsamt lite om ateist som man är så den biten kan jag inte svara påå hur man "löser" om det nu skulle finnas några problem. de flesta vigselförrättare brukar ju vara hejare på att blanda traditioner om det efterfrågas:) Lycka till!

• anne på grönkulla

Om uppehållstillstånd/visum - det är nog ingen ide att börja söka uppehållstillstånd för honom i Sverige om ni inte avser bo där, det beviljas i princip inte då (även om han har lika rätt till det på grund av ert förhållande oavsett om ni är gifta eller sambo) - däremot bör han om han är gift med en svensk ha lättare att få ett långstidsvisum med flera inresor på, för att kunna åka ofta.

Jag vet att det inte var det du undrade över och ni kanske ska flytta till Sverige iallafall?

• Chris24

Ha tvåååååå bröllop om ni kan såklart =) Det ska vi! Hur kul som helst ju, 2 olika traditioner/kulturer och massa nytt o lära sig! Jag tycker det är spännande iaf =)

Vi kanske kanske har en liten fest här i Sverige för dem som inte kan komma, beroende på hur många som inte kan komma ner dock.

Vi tar med oss "alla" papper ner till Libanon där vigslen hålls och sedan tar vi med oss det tillbaka till Sverige så det beviljas och vi är gifta då i Sverige också, jag gick till Skatteverket och fick all fakta & papper som behövdes så det var inga stora problem. Men som sagt, vart hade ni tänkt o bo?

Oooh Argentina, kan bara tänka mig hur fina och stora bröllopen är där, haha, nu drömmer jag mig bort =) Om ni har råd/kan såklart, ha det i Argentina om inte två som sagt.

• knyttan

Tack för svaren!
    Jag uttryckte mig nog lite oklart i slutet. Tanken med att söka visum för min sambo är såklart att vi hade tänkt flytta till Sverige nu (jag har varit här sen i början av 2007 med vissa hemresor - jag börjar helt enkelt få hemlängtan!)
    Jag är protestant men inte så troende, medan han och hans familj är rätt så religiösa katoliker, så min första tanke var ju så klart att gifta sig katolskt i Argentina o sen protestantiskt i Sverige (eller tvärt om eller hur det nu blir) men sen pratade jag med ett amerikanskt/argentinskt par som sa att man inte fååår gifta sig två gånger. Stämmer verkligen detta??? Annars så tror jag rent religiöst sett så räknar inte den katolska kyrkan ett protestantiskt bröllop som riktigt äkta, medan protestanterna inte är riktigt lika noga, men som sagt, jag har kanske inte så mycket problem med den religiösa biten då (men det har hans farmor!)
    Bröllop är helt korrekt jättepåkostade tillställningar här så jag vet inte om vi riktigt har råd att blåsa av två fester plus allt resande fram o tillbaka, så på något sätt måste vi välja, jag vet bara inte hur vi ska prioritera. Svårt! Men som sagt, tack för era tankar, det hjälper att veta hur andra funderar runt detta!!

• Chris24

Om du gifter dig i en katolsk kyrka i Sverige så gälls det, om du gifter dig i en katolsk kyrka i Argentina så gälls det i Sverige också. Jag vet bara att det är problem om du gifter dig ortodox, då måste det godkännas borgligt också, våra vänner gifte sig i en ortodox kyrka i Sverige, fick inte det godkänt och fick gå senare och gifta sig borgligt.

Vi är katoliker nämligen och när jag kollade i den svenska katolska kyrkan så var det inga problem för oss, varken här eller om vi gifte oss i Libanon, dock inte samma sak i Libanon om vi hade gift oss i Sverige, då hade vi fått gifta om oss i en katolsk kyrka i Libanon. Förstår du?

Man kan nog kolla skatteverkets hemsida, har du gjort det?

• Chris24

Menade med en katolsk präst i Sverige såklart, inte svenska katolska kyrkan, sorry.

• knyttan

Okej, nu börjar det bli lite snurrigt för mig här, men tack för tipset om skatteverkets hemsida!
    Ska tillägga att även i normalfall gifter man sig två gånger i Argentina -en gång civilt i domstol och efter det har man oftast en lunch eller något för gästerna och sedan en gång till några dagar senare i kyrkan och sen en stor fest på det. Så nu när jag börjar tänka på saken så kanske jag kan gifta mig hur många gånger som helst 8) Men jag misstänker att det är som du säger, att om vi gifter oss civilt här i Argentina så gälls det i Sverige, men om vi gifter oss kyrkligt i Sverige, så måste vi ändå gifta oss civilt i Argentina... phew

• anne på grönkulla

Om ni lagligt är gifta i ett land borde det gå att registrera som giltigt även i det andra landet (däremot kanske inte katolska kyrkan godkänner ett bröllop som de inte fått hålla i så de kräver en till vigsel ändå).

I Sverige har svenska kyrkan laglig vigselrätt, men det är ovanligt, särskilt i katolska länder.

Det stämmer fö att (iallafall i svensk lag) får du inbe gifta dig 2 gånger, ens med samma person, utan att skilja dig mellan. Men en vigsel i Sverige som registreras som en civil i Argentina, plus ett kyrkligt i Argentina borde kunna funka - om ni orkar och har råd, dvs?

• Chris24

Alltså, jag menade att vi gifter oss i Libanon och för vår del så räcker det, 1 gång alltså. Vi tar med oss sen våra vigselbevis osv allting hem till Sverige och registrear det och då är vi gifta i Sverige också, på papper så att säga.

Nej, hade vi gift oss i Sverige först så att säga, i svensk kyrka, även om det var en svensk/katolsk kyrka med en katolsk präst, så hade det inte varit godkänt i Libanon. Där vill dem godkänna och viga en själv i deras kyrka, därför ska vi enbart ha vigslen i Libanon tänkte vi.

Det är därför jag undra om du kollat skatteverkets hemsida? För isf kan ju som sagt viga er i Argentina och ha med vigselbevis hem till Sverige så borde det väl räcka?

• MrsCool

läste om en tjej som gifte sig kyrligt här i Sverige men sedan hade en så kallad "blessing" i England i kyrkan där. Så man kan ju ha en ceremoni men kanske just inte exakt en vigsel, det kanske är det man har i argetina då om man redan är registrerad som gift pga det civila bröllopet?

Svar på tråden från olika länder - hur gör man??