Inlägg från: MrsCool |Visa alla inlägg
  • MrsCool

från olika länder - hur gör man??

min blivande är från USA. vi träffades där när jag bodde där ett år som aupair. Jag var helt förtvivlad över att jag skulle behöva åka hem o sen vänta o vänta i sverige på honom innan han fick uppehållstillstånd. men ansökte i januari och det blev beviljat i mars så det var ju en hel del oroande gjort i onödan. Det är säkert olika från land till land hur lätt det är att få uppehållstillstånd men för oss gick det alltså lätt som en plätt. vad gäller bröllop så är min första tanke att det nog är enklast att göra som vi gör. Min familj (mamma, pappa syskon, mormor) kommer över till USA där vi ska ha vigseln. min blivande har inte så stor familj men pga att hans pappa är ganska sjuk så blev det där borta för att han inte är i form att resa. Argentina tycker jag skriker stort bröllop så jag tycker ni ska satsa på bröllop där om ni känner för att göra stort, men satsa på sverige om ni vill ha litet. svårt med familjepolitik förstås men som sagt.. tror på bröllopet+fest i argentina och sen en fest i sverige. vet ej hur vi ska göra ..funderar på att faktiskt ha 2 bröllop. då får man ju prova två uppsättningar och två buketter;) det juridiska brukar det inte varanågot problem med vad jag har förstått. ett bröllop utomlands godkänns oftast av det svenska skatteverket så det är inget att oroa sig över. religioner vet jag pinsamt lite om ateist som man är så den biten kan jag inte svara påå hur man "löser" om det nu skulle finnas några problem. de flesta vigselförrättare brukar ju vara hejare på att blanda traditioner om det efterfrågas:) Lycka till!

• MrsCool

läste om en tjej som gifte sig kyrligt här i Sverige men sedan hade en så kallad "blessing" i England i kyrkan där. Så man kan ju ha en ceremoni men kanske just inte exakt en vigsel, det kanske är det man har i argetina då om man redan är registrerad som gift pga det civila bröllopet?

Svar på tråden från olika länder - hur gör man??