Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

från olika länder - hur gör man??

Hej hej!
    Jag är helt newbie här på BT, men jag har en fråga (eller egentligen jättemånga, men nånstans ska man ju börja). Jag och min fästman/sambo är från olika länder, han kommer från Argentina där vi just nu bor tillsammans. Vi har varit förlovade i ca 1,5 år, men det gjorde vi lite hastigt och lustigt eftersom jag vid ett tillfälle var tvungen att åka tillbaka till Sverige och vi ville liksom ha en symbol för vår kärlek, mer än "vi börjar planera bröllop nu"-förlovning... Nu har vi iaf börjat fundera på att vi kanske ska gifta oss nån gång i framtiden, men det känns som så oöverstigligt meckigt, just för att vi har våra familjer från olika länder, plus allt det juridiska, plus att vi inte ens har samma religion... Så jag tänkte bara ställa några frågor här om det är någon som eventuellt är/har varit i samma situation och hur ni har tänkt kring detta med att gifta sig? Hur det än blir så måste vi ju i princip välja bort antingen hans familj eller min :( från antingen festen eller vigseln (det vanligaste förslaget jag har hört är att ha vigseln i ett land o festen i ett annat). Vi har båda ganska stora familjer, men min är utspridd över hela Sverige, medans hans är rätt koncentrerad till Buenos Aires....
    Onekligen skulle ett giftemål säkerligen göra det enklare för oss när det gäller visa-frågor, men vi har iallafall börjat med en process på Svenska ambassaden om uppehållstillstånd för honom. Vi vill inte gifta oss bara för visumet! Så om det är någon som har några ideér eller erfarenheter de vill dela med sig av så tas de tacksamt emot!

• Svar på tråden från olika länder - hur gör man??
  • knyttan

Tack för svaren!
    Jag uttryckte mig nog lite oklart i slutet. Tanken med att söka visum för min sambo är såklart att vi hade tänkt flytta till Sverige nu (jag har varit här sen i början av 2007 med vissa hemresor - jag börjar helt enkelt få hemlängtan!)
    Jag är protestant men inte så troende, medan han och hans familj är rätt så religiösa katoliker, så min första tanke var ju så klart att gifta sig katolskt i Argentina o sen protestantiskt i Sverige (eller tvärt om eller hur det nu blir) men sen pratade jag med ett amerikanskt/argentinskt par som sa att man inte fååår gifta sig två gånger. Stämmer verkligen detta??? Annars så tror jag rent religiöst sett så räknar inte den katolska kyrkan ett protestantiskt bröllop som riktigt äkta, medan protestanterna inte är riktigt lika noga, men som sagt, jag har kanske inte så mycket problem med den religiösa biten då (men det har hans farmor!)
    Bröllop är helt korrekt jättepåkostade tillställningar här så jag vet inte om vi riktigt har råd att blåsa av två fester plus allt resande fram o tillbaka, så på något sätt måste vi välja, jag vet bara inte hur vi ska prioritera. Svårt! Men som sagt, tack för era tankar, det hjälper att veta hur andra funderar runt detta!!

• knyttan

Okej, nu börjar det bli lite snurrigt för mig här, men tack för tipset om skatteverkets hemsida!
    Ska tillägga att även i normalfall gifter man sig två gånger i Argentina -en gång civilt i domstol och efter det har man oftast en lunch eller något för gästerna och sedan en gång till några dagar senare i kyrkan och sen en stor fest på det. Så nu när jag börjar tänka på saken så kanske jag kan gifta mig hur många gånger som helst 8) Men jag misstänker att det är som du säger, att om vi gifter oss civilt här i Argentina så gälls det i Sverige, men om vi gifter oss kyrkligt i Sverige, så måste vi ändå gifta oss civilt i Argentina... phew

Svar på tråden från olika länder - hur gör man??