Inlägg från: Chris24 |Visa alla inlägg
  • Chris24

från olika länder - hur gör man??

Ha tvåååååå bröllop om ni kan såklart =) Det ska vi! Hur kul som helst ju, 2 olika traditioner/kulturer och massa nytt o lära sig! Jag tycker det är spännande iaf =)

Vi kanske kanske har en liten fest här i Sverige för dem som inte kan komma, beroende på hur många som inte kan komma ner dock.

Vi tar med oss "alla" papper ner till Libanon där vigslen hålls och sedan tar vi med oss det tillbaka till Sverige så det beviljas och vi är gifta då i Sverige också, jag gick till Skatteverket och fick all fakta & papper som behövdes så det var inga stora problem. Men som sagt, vart hade ni tänkt o bo?

Oooh Argentina, kan bara tänka mig hur fina och stora bröllopen är där, haha, nu drömmer jag mig bort =) Om ni har råd/kan såklart, ha det i Argentina om inte två som sagt.

• Chris24

Om du gifter dig i en katolsk kyrka i Sverige så gälls det, om du gifter dig i en katolsk kyrka i Argentina så gälls det i Sverige också. Jag vet bara att det är problem om du gifter dig ortodox, då måste det godkännas borgligt också, våra vänner gifte sig i en ortodox kyrka i Sverige, fick inte det godkänt och fick gå senare och gifta sig borgligt.

Vi är katoliker nämligen och när jag kollade i den svenska katolska kyrkan så var det inga problem för oss, varken här eller om vi gifte oss i Libanon, dock inte samma sak i Libanon om vi hade gift oss i Sverige, då hade vi fått gifta om oss i en katolsk kyrka i Libanon. Förstår du?

Man kan nog kolla skatteverkets hemsida, har du gjort det?

• Chris24

Menade med en katolsk präst i Sverige såklart, inte svenska katolska kyrkan, sorry.

• Chris24

Alltså, jag menade att vi gifter oss i Libanon och för vår del så räcker det, 1 gång alltså. Vi tar med oss sen våra vigselbevis osv allting hem till Sverige och registrear det och då är vi gifta i Sverige också, på papper så att säga.

Nej, hade vi gift oss i Sverige först så att säga, i svensk kyrka, även om det var en svensk/katolsk kyrka med en katolsk präst, så hade det inte varit godkänt i Libanon. Där vill dem godkänna och viga en själv i deras kyrka, därför ska vi enbart ha vigslen i Libanon tänkte vi.

Det är därför jag undra om du kollat skatteverkets hemsida? För isf kan ju som sagt viga er i Argentina och ha med vigselbevis hem till Sverige så borde det väl räcka?

Svar på tråden från olika länder - hur gör man??