• Jvö

Osa problem

Hej hej

Vi är ett superlyckligt par som kommer gifta oss om inte så länge. Vi skickade ut inbjudan för ett tag sen och har nu fått ett super problem. Knappt en kotte av våra nära och kära fattar vad osa är. Det är nån som har frågat vad som menas och vad som innebär. Någon har tackat i samband med att man pratat med dom och då har jag eller m2b påpekat "Glöm bara inte att osa" och får då svaret " vad är det "

Vi tycker vi varit tydliga på våran inbjudan men tydligen inte.

På kortets baksida står följande:

O.S.A senast första juni 2010

Om Ni vill förgylla kvällen med tal, spex eller något annat ber vi Er anmäla detta i förväg i samband med O.S.A till Sven Svensson, 3391239. Ring gärna kvällstid.

Ring Även om Ni har förhinder och därför inte kan komma på våran magiska dag.

och ingen tycks fatta att man ska ringa ? Är det vi som är otydliga eller ?

Bästa hälsningar / Johan och Petra

• Svar på tråden Osa problem
  • Båtbruden

För mig är det solklart att ingen har svarat än eftersom det är så himla långt kvar till 1 juni! Det är ju helt ok att svara när som helst fram tills dess och de flesta väntar antagligen tills så sent som möjligt. Det är helt naturligt.

• Sebastiána
    Jvö skrev 2010-02-28 02:18:16 följande:
    Hej hejVi är ett superlyckligt par som kommer gifta oss om inte så länge. Vi skickade ut inbjudan för ett tag sen och har nu fått ett super problem. Knappt en kotte av våra nära och kära fattar vad osa är. Det är nån som har frågat vad som menas och vad som innebär. Någon har tackat i samband med att man pratat med dom och då har jag eller m2b påpekat "Glöm bara inte att osa" och får då svaret " vad är det "Vi tycker vi varit tydliga på våran inbjudan men tydligen inte. På kortets baksida står följande: O.S.A senast första juni 2010Om Ni vill förgylla kvällen med tal, spex eller något annat ber vi Er anmäla detta i förväg i samband med O.S.A till Sven Svensson, 3391239. Ring gärna kvällstid. Ring Även om Ni har förhinder och därför inte kan komma på våran magiska dag.och ingen tycks fatta att man ska ringa ? Är det vi som är otydliga eller ?Bästa hälsningar / Johan och Petra
    Tyvärr tror jag att många nuförtiden inte har en aning om vad O.S.A betyder. Många ser förkortningen endast på bröllopsinbjudningar. Kanske kan man byta ut det mot något uttryck som folk använder till vardags?
  • Jvö

Båtbruden skrev 2010-02-28 21:16:26 följande:

För mig är det solklart att ingen har svarat än eftersom det är så himla långt kvar till 1 juni! Det är ju helt ok att svara när som helst fram tills dess och de flesta väntar antagligen tills så sent som möjligt. Det är helt naturligt.
    Jag tror du missförstår inlägget helt och hållet. Att inte många har svarat än är jag helt på det torra med och jag förstår om dom flesta väntar till dom vet med semestrar och liknande. Men det är ju inte det som är problemet. Problemet ligger i att dom flesta jag pratat med i andra syften har inte överhuvetaget förstått vad OSA innebär. Dom säger " Jo vi kommer ju självklart på bröllopet" Vad bra säger jag eller m2b och lägger till "glöm inte att osa" och får då svaret vad är det ? Problemet ligger alltså INTE i att folk inte har ringt än utan helt enkelt att folk inte förstått vad OSA är
  • Båtbruden

Ok. Men om dom säger "Jo vi kommer ju självklart på bröllopet", har de inte osat då? Att osa är väl att säga om man kommer eller inte? Eller så är jag också en av dom som inte vet hur man gör :)

• Jvö

Återigen läs inlägget.
    Suck suck suck

Mitt inlägg handlar inte om vem som kommer eller inte än en gång. Utan att personer inte förstår vad osa betyder längre. Jag har medvetet sagt till personer att osa eftersom jag själv inte håller i gästlistan utan det gör våran toastmadame. Därför är det som sagt enklare att alla ringer henne, det blir bara en massa missförstånd om några ringer mig. Några ringer min m2b, några ringer toastmadame och några, jag dom vet inte vad det betyder så dom ringer inte alls och dyker upp iallafall.

Återigen det handlar om att personer inte fattar vad osa är....

• anne på grönkulla

Men då tror jag du ska formulera dig så när folk säger till dig att de ska komma - "vad bra, glöm inte att anmäla det till vår toastmadame som helt håller i gästlistan". För folk kan inte förväntas veta exakt hur ni administrerar anmälningar - och trist nog så läser folk inte innantill. Är det viktigt för er - påminn dem i tydliga ordalag när frågan dyker upp!

• anne på grönkulla

och jag tror att alla som organiserat en fest nån gång vet hur frustrerande de är och hålle rmed dig, men försöker ge praktiska tips på hur ni kan lösa det smidigt!

• Jvö

Anne på grönkulla - Allvarligt talat. På våra kort står det att man ska osa, om man inte vet vad osa betyder så kan man enkelt googla på det. Det står att man ska osa till en till min mamma som är toastmadame och dom vi bjuder BORDE veta vad jag heter och sen se att det inte är mitt namn som vi önskar att folk ringer till. Man ska fasiken inte behöva förklara saker som man förklarar saker för en femåring.

På korten står det

Osa senast 1 juni
    Till: Mamman och ett nummer.

Fattar inte folk då att dom inte ska ringa mig med det budskapet eller ? Går det att misstolka ? Om jag får en inbjudan av något slag och den innehåller ord eller förkortningar som jag inte förstår så kollar jag givetvis upp detta för att det inte ska bli några missförstånd eller andra tråkigheter och jag önskar att andra kunder göra detsamma.

Jag tycker vi är tydliga !

• Sebastiána
    Jvö skrev 2010-03-01 20:40:44 följande:
    Fattar inte folk då att dom inte ska ringa mig med det budskapet eller ?
    [/citat]

Tydligen inte.
    [citat]
    Går det att misstolka ?
    [/citat]

Tydligen.
    [citat]
    Om jag får en inbjudan av något slag och den innehåller ord eller förkortningar som jag inte förstår så kollar jag givetvis upp detta för att det inte ska bli några missförstånd eller andra tråkigheter och jag önskar att andra kunder göra detsamma. Jag tycker vi är tydliga !
    Ja, ni är tydliga. Era gäster är kanske lata eller allmänt tröga?
  • Jvö
    Sebastiána skrev 2010-03-01 20:46:07 följande:
    Ja, ni är tydliga. Era gäster är kanske lata eller allmänt tröga?
    Tröga ? Nej det vill jag inte påstå. Men lata kan direkt hålla med om. Eftersom dom fått en och samma förkortning på flera ställen i inbjudan och totalt struntat i att kolla upp vad den betyder om dom inte förstått detta innan så tycker jag att folk är lat, Ja
  • anne på grönkulla

Ja, jag kan knappast klä skott för all din frustration över dina gästers slarv. Jag tror vi alla håller med som sagt om att ni verkar ha varit tydliga och det är synd att folk inte 1) läser innantill och 2) kollar upp vad de ev inte förstår. Du kan välja på att ta dem för vad de är eller säga upp bekantskapen med dem (ondgöra sig över dem på nätet kan hjälpa tillfälligt också ).

Vår erfarenhet från en fest i helgen, där knappt hälften var familj fö o inbjudan gått med mail, var att folk inte läste innantill. OSA skulle gå till festföremålet, ev övriga frågor till en annan person. Vilka tror du är sämst på att svara alls? Jo, de allra närmaste, som tyckte det var självklart att de skulle komma. O närmre hälften av dem som svarade gjorde det till fel person. Men festen blev superlyckad! Och jag tror inte det är så ovanligt, eller tycker det behöver förstöra relationerna.

• Jvö

Jag skrev en tråd här i hopp om att få tips på vad man kan göra istället. Det börjar bra med tips men överfår istället för att få konkreta tips till att direkt bli påhoppad med frågor om man har tröga vänner eller liknande. Jag är inte frustrerad, jag har bara funderat över möjliga lösningar och tycker att jag till en början fått bra tips. Därför lägger jag nu ner den här tråden eftersom personer bara är ute efter att munhuggas. Har min inget konkret att komma med så behöver man heller inte uttrycka sig.

• Aleta

Oj!
    Nu läste jag lite vad som har sagts i tråden, några påhopp tycker jag verkligen inte att du har fått TS. Jag tycker att folk mest har försökt tänka sig in i och förklara hur dina gäster kanske har tänkt.
    Detta är ju absolut inget problem som är unikt för dig utan merparten av hos har råkat ut för detta. Sammanfattningsvis kan man säga att:
    Somliga är lata och orkar inte kolla upp det de inte förstår.
    Somliga läser inte ordentligt innantill utan skummar bara igenom inbjudan och gissar eller antar resten.
    En del har sin egen tolkning av vad O.S.A. betyder och ytterligare några glömmer helt enkelt bort att svara alls.

Vi blir alla frustrerade, men genom att identifiera varför man inte följer instruktionerna är ett bra sätt att försöka hitta en lösning.
    Att säga: "Vad kul att ni kommer, glöm inte att meddela mamma som har hand om gästlistan också." Är väl ett bra förslag tycker jag.

Svar på tråden Osa problem