• Jvö

Osa problem

Hej hej

Vi är ett superlyckligt par som kommer gifta oss om inte så länge. Vi skickade ut inbjudan för ett tag sen och har nu fått ett super problem. Knappt en kotte av våra nära och kära fattar vad osa är. Det är nån som har frågat vad som menas och vad som innebär. Någon har tackat i samband med att man pratat med dom och då har jag eller m2b påpekat "Glöm bara inte att osa" och får då svaret " vad är det "

Vi tycker vi varit tydliga på våran inbjudan men tydligen inte.

På kortets baksida står följande:

O.S.A senast första juni 2010

Om Ni vill förgylla kvällen med tal, spex eller något annat ber vi Er anmäla detta i förväg i samband med O.S.A till Sven Svensson, 3391239. Ring gärna kvällstid.

Ring Även om Ni har förhinder och därför inte kan komma på våran magiska dag.

och ingen tycks fatta att man ska ringa ? Är det vi som är otydliga eller ?

Bästa hälsningar / Johan och Petra

• Svar på tråden Osa problem
  • EåN2010

hmm... jag förstår inte hur man inte kan fatta... om man nu inte förstår vad bokstäverna betyder det är en sak men när ni har skrivit de på de där viset så kan man inte fatta...

• Aleta

Tyvärr är folk lata och orkar inte ens kolla upp vad det betyder. En enkel sökning på Google skulle ju ge en förklaring.
    Trist, men du kommer nog att bli tvungen att ringa en hel del av gästerna som inte fattar att de ska svara.
    Några kommer att tro att det betyder: "Svara om ni kommer" och några kommer att tyda det som: "Svara om ni inte kommer".
    Helt hopplöst med andra ord.

Ett tips är att två veckor innan sista datumet så går ni ut med ett påminnelsemail till de som ännu inte har svarat.
    "Nu är det bara två veckor kvar innan svarstiden till vårt bröllop går ut. Glöm inte bort att höra av er till oss oavsett om ni kommer eller inte.
    Hälsningas xxx&yyyy"

Ska vi gå ut med en stor kampanj och försöka lära folk vad o.s.a betyder?
    Dessutom så ska man ju inte som många tror vänta till sista datumet utan svara så fort man vet, helst inom en vecka efter att man har fått inbjudan.

• anne på grönkulla

Om ni har OSA den 1 juni ska ni nog inte förvänta er att de flesta ska ha svarat redan, ni kommer att få en drös svar runt det datum ni satt, gissar jag.

Men om folk inte fattar att de ska svara alls är det ju värre. Aleta har bra tips, hör av er till dem ett par veckor före utgångstiden och påminn. De som inte svarat 2 dagar efter sista datumet sätter ni er och ringer runt till och frågar, föreslår jag dessutom.

• eldstad

Jag har hört samma som Aleta och valde därför att skriva "Svara senast X Y".

Och Aleta, jag hänger med på den där kampanjen

• Aleta

Var ska vi börja?
    Demonstrationsmarscher på sta'n?

eldstad skrev 2010-02-28 11:27:02 följande:
    Jag har hört samma som Aleta och valde därför att skriva "Svara senast X Y". Och Aleta, jag hänger med på den där kampanjen
  • B och H

avvakta första juni. Om folk är då dumma att de inte fattar vad OSA betyder får väl någon ringa runt den 2 juni och kolla "kommer ni?" Tyvärr svarar många på osa datumet och inte innan, så jag skulle avvakta även om man såklart tycker att folk ska svara så fort som möjligt.

• eldstad

Aleta skrev 2010-02-28 11:28:15 följande:

Var ska vi börja? Demonstrationsmarscher på sta'n?
    Ja! Kan vi inte skaffa en egen låt också, som förklarar begreppet. Vi kanske kan skicka in ett förslag till Melodifestivalen
  • Aleta

Jaa, vilken bra idé!
    "O.S.A. O.S.A. det betyder inte U.S.A!
    Vad betyder det!
    Googla får du se,
    eller lyssna på denna vinnarsåååång!"

Vi vinner ju lätt!

eldstad skrev 2010-02-28 12:03:06 följande:
    Aleta skrev 2010-02-28 11:28:15 följande:
    Ja! Kan vi inte skaffa en egen låt också, som förklarar begreppet. Vi kanske kan skicka in ett förslag till Melodifestivalen
  • Jvö

Hej och tack för förslagen.
    Nej jag hade inte tänkt att folk skulle ringa som om det var slutrea på platt tv för en krona men jag hade väl åtminståne trott att några skulle höra av sig med samma. Jag har fått lära mig att man ringer och tackar för inbjudan, dels för att vara artig och dels för att personen som skickat den vet att den kommit fram. Vi hade faktiskt planer på att sätta oss ner och ringa dagen efter osa om det är någon som inte hört av sig.
    Hittils är det dock bara 3st men men, det är ju som nån sa...tid kvar :P

Vad gäller låten så tycker jag ni istället för att satsa på mf så gör ni en sommarplåga så det verkligen bränner in i skallbenet vad det innebär. Hitta på en dans också så har ni klått macarena på en kvart.

• Aleta
    Jvö skrev 2010-02-28 18:40:27 följande:
    Hej och tack för förslagen.Nej jag hade inte tänkt att folk skulle ringa som om det var slutrea på platt tv för en krona men jag hade väl åtminståne trott att några skulle höra av sig med samma. Jag har fått lära mig att man ringer och tackar för inbjudan, dels för att vara artig och dels för att personen som skickat den vet att den kommit fram. Vi hade faktiskt planer på att sätta oss ner och ringa dagen efter osa om det är någon som inte hört av sig. Hittils är det dock bara 3st men men, det är ju som nån sa...tid kvar :P Vad gäller låten så tycker jag ni istället för att satsa på mf så gör ni en sommarplåga så det verkligen bränner in i skallbenet vad det innebär. Hitta på en dans också så har ni klått macarena på en kvart.
Svar på tråden Osa problem