• E P M

Efternamn och mellannamn

hej!
    Jag och min sambo skall gifta oss till sommaren och vår intention är att "ta varandras" namn. Dvs. att mitt nuvarande efternamn blir vårt efternamn och att hans nuvarande efternamn blir vårt gemensamma mellannamn. Är detta möjligt? Vår dotter har just denna uppsättning och ordning av namn så vi det betyder mycket för oss att heta likadant i vår lilla familj.
    //Emma

• Svar på tråden Efternamn och mellannamn
  • lolca

Kolla med skatteverket. De kan bäst svara på den frågan

• Martinaa

Nä tror inte det. Du kan välja att behålla ditt efternamn som mellannamn och ha din mans efternamn som efternamn. Men han behåller bara sitt efternamn, och kan inte ta ditt namn som mellannamn.

• marina86

Han måste ju kunna lägga till ditt namn som mellan namn. Man får ju inte ha två efternamn.

Men lägga till och byta namn får man ju så ni kan ju ha hans som mellan namn och ditt som efternamn.

• Martinaa

Det här finns att läsa under länken Juridik här på BT:

Efternamn

Tillsammans med hindersprövningen skickar skatteverket en blankett med "upplysningar om makars efternamn och mellannamn". Namnändring ligger under SKV 7831.

Har man valt att ha den enes efternamn som gemensamt efternamn förvärvar den andre det namnet vid vigseln.
    Det finns många varianter på vilket namn man kan anta:

* Mannens efternamn som gemensamt efternamn
    * Kvinnans efternamn som gemensamt efternamn
    Efternamn får antas som gemensamt efternamn endast om den vars namn avses lämnar sitt samtycke och namnet inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap
    * Behålla sina egna efternamn
    * Den ena behåller sitt eget namn som mellannamn
    Den av makarna som antagit den andres efternamn får bära ett tidigare efternamn som mellannamn. Detta namn kan vara ett namn som man haft som ogift eller i ett tidigare äktenskap. Mellannamn bärs alltid närmast framför efternamnet. Bindestreck får inte förekomma mellan mellannamn och efternamn.

Det vill säga att EN av makarna kan ha dubbelnamn (mellannamn och efternamn).

• April 99

men vi har kompisar som gifte sig i somras och de heter just hans efternman i mellannamn och hennes sist. har inte frågat om detaljerna men de säger att de heter så...

• fibobs

Har precis pratat med Skatteverket ang. detta och det går!
    Ni måste dock gifta er först. Sedan ansöker du om att få hans efternamn som mellannamn och han ansöker likadant.
    Står tydligen inte skrivet någonstans att läsa på deras sida, utan jag fick veta att detta var ett "kryphål".
    Kryphål finns det nog gott om på skatteverket!!! hehehe

• Malin och Joel

Vi hade också tänkt göra så men tror inte det går. Jag blir jätteirriterad när jag tänker på det, förstår inte alls meningen med att hindra äkta makar från att bägge har den enes efternamn som mellannamn.

Vi vill heta samma men ingen av oss vill byta till den andres efternamn. Så vi tänkte ta hans efternamn som mellannamn och mitt som efternamn. Men det får vi ju då inte... för att...? Världen går under då? Störtlöjligt.

• Malin och Joel
    fibobs skrev 2010-03-12 14:36:56 följande:
    Har precis pratat med Skatteverket ang. detta och det går!Ni måste dock gifta er först. Sedan ansöker du om att få hans efternamn som mellannamn och han ansöker likadant.Står tydligen inte skrivet någonstans att läsa på deras sida, utan jag fick veta att detta var ett "kryphål".Kryphål finns det nog gott om på skatteverket!!! hehehe
    Men vänta lite... de får alltså ansöka om varandras efternamn som mellannamn? Om hon heter Andersson och han heter Persson, då kommer hon heta Persson Andersson och han kommer heta Andersson Persson?
  • fibobs

Om jag förstått det hela rätt så blir det att båda heter samma, Alltså antingen Andersson Persson eller tvärtom.
    Men det måste fixas efter själva vigseln.
    kanske någon som jobbar på SV som vet??
    (jag lade inte jsut det på minnet då vi inte kommer att ha det så, sorry)

Malin och Joel skrev 2010-03-12 14:42:48 följande:

Men vänta lite... de får alltså ansöka om varandras efternamn som mellannamn? Om hon heter Andersson och han heter Persson, då kommer hon heta Persson Andersson och han kommer heta Andersson Persson?
  • Malin och Joel
    fibobs skrev 2010-03-12 16:11:30 följande:
    Om jag förstått det hela rätt så blir det att båda heter samma, Alltså antingen Andersson Persson eller tvärtom.Men det måste fixas efter själva vigseln.kanske någon som jobbar på SV som vet??(jag lade inte jsut det på minnet då vi inte kommer att ha det så, sorry)Malin och Joel skrev 2010-03-12 14:42:48 följande:
    Jag slängde iväg ett mejl till skatteverket, får väl se vad de svarar
  • Lara C

Vet att jag sett något om ett sätt att ordna det i någon tråd här på BT, så kolla andra namn-trådar. Det verkade lite meckigt, men slutresultatet blev bra.

• fibobs

Enligt damen på SV jag pratade med, så var det lite meckigt, men gick att ordna. Men som sagt det är ett kryphål som inte många vet om.

Lara C skrev 2010-03-12 18:44:23 följande:

Vet att jag sett något om ett sätt att ordna det i någon tråd här på BT, så kolla andra namn-trådar. Det verkade lite meckigt, men slutresultatet blev bra.
  • April 99

men som sagt går det uppenbarligen lite, ska undersöka det närmare med paret jag vet heter hans efetrnamn som mellannamn och hennes som efetrnamn. återkommer!

• Malin och Joel

Fick svar från skatteverket!

"Det går bra att heta som ni vill men då måste ni iförsta hand vid vigselns ingående behålla era efternamn sen byter du till hans namn som mellannamn , när det är klart så heter du som ni vill heta, då är det hans tur. Då byter han till ditt efternamn och behåller sitt ogifta namn som mellannamn. då heter ni lika, men men men om ni föder barn så får barnet bara ett efternamn och kan inte ta erat mellannamn, Det jag menar med detta är att om ni vill att barnen / barnet ska heta som er vänta med att ändra tills barnet , barnen är födda och då gör proceduren för er."

• April 99

oki..vad krångligt, men genomförbart alltså

• fibobs

Fick även du till svar att det är ett litet kryphål?
    Tänk vad sånna det finns lite här och där...;o)

Malin och Joel skrev 2010-03-16 19:37:01 följande:

Fick svar från skatteverket!"Det går bra att heta som ni vill men då måste ni iförsta hand vid vigselns ingående behålla era efternamn sen byter du till hans namn som mellannamn , när det är klart så heter du som ni vill heta, då är det hans tur. Då byter han till ditt efternamn och behåller sitt ogifta namn som mellannamn. då heter ni lika, men men men om ni föder barn så får barnet bara ett efternamn och kan inte ta erat mellannamn, Det jag menar med detta är att om ni vill att barnen / barnet ska heta som er vänta med att ändra tills barnet , barnen är födda och då gör proceduren för er."
Svar på tråden Efternamn och mellannamn