• fibobs

Efternamn och mellannamn

Har precis pratat med Skatteverket ang. detta och det går!
    Ni måste dock gifta er först. Sedan ansöker du om att få hans efternamn som mellannamn och han ansöker likadant.
    Står tydligen inte skrivet någonstans att läsa på deras sida, utan jag fick veta att detta var ett "kryphål".
    Kryphål finns det nog gott om på skatteverket!!! hehehe

• fibobs

Om jag förstått det hela rätt så blir det att båda heter samma, Alltså antingen Andersson Persson eller tvärtom.
    Men det måste fixas efter själva vigseln.
    kanske någon som jobbar på SV som vet??
    (jag lade inte jsut det på minnet då vi inte kommer att ha det så, sorry)

Malin och Joel skrev 2010-03-12 14:42:48 följande:

Men vänta lite... de får alltså ansöka om varandras efternamn som mellannamn? Om hon heter Andersson och han heter Persson, då kommer hon heta Persson Andersson och han kommer heta Andersson Persson?
  • fibobs

Enligt damen på SV jag pratade med, så var det lite meckigt, men gick att ordna. Men som sagt det är ett kryphål som inte många vet om.

Lara C skrev 2010-03-12 18:44:23 följande:

Vet att jag sett något om ett sätt att ordna det i någon tråd här på BT, så kolla andra namn-trådar. Det verkade lite meckigt, men slutresultatet blev bra.
  • fibobs

Fick även du till svar att det är ett litet kryphål?
    Tänk vad sånna det finns lite här och där...;o)

Malin och Joel skrev 2010-03-16 19:37:01 följande:

Fick svar från skatteverket!"Det går bra att heta som ni vill men då måste ni iförsta hand vid vigselns ingående behålla era efternamn sen byter du till hans namn som mellannamn , när det är klart så heter du som ni vill heta, då är det hans tur. Då byter han till ditt efternamn och behåller sitt ogifta namn som mellannamn. då heter ni lika, men men men om ni föder barn så får barnet bara ett efternamn och kan inte ta erat mellannamn, Det jag menar med detta är att om ni vill att barnen / barnet ska heta som er vänta med att ändra tills barnet , barnen är födda och då gör proceduren för er."
Svar på tråden Efternamn och mellannamn