Inlägg från: Malin och Joel |Visa alla inlägg
  • Malin och Joel

Efternamn och mellannamn

Vi hade också tänkt göra så men tror inte det går. Jag blir jätteirriterad när jag tänker på det, förstår inte alls meningen med att hindra äkta makar från att bägge har den enes efternamn som mellannamn.

Vi vill heta samma men ingen av oss vill byta till den andres efternamn. Så vi tänkte ta hans efternamn som mellannamn och mitt som efternamn. Men det får vi ju då inte... för att...? Världen går under då? Störtlöjligt.

• Malin och Joel
    fibobs skrev 2010-03-12 14:36:56 följande:
    Har precis pratat med Skatteverket ang. detta och det går!Ni måste dock gifta er först. Sedan ansöker du om att få hans efternamn som mellannamn och han ansöker likadant.Står tydligen inte skrivet någonstans att läsa på deras sida, utan jag fick veta att detta var ett "kryphål".Kryphål finns det nog gott om på skatteverket!!! hehehe
    Men vänta lite... de får alltså ansöka om varandras efternamn som mellannamn? Om hon heter Andersson och han heter Persson, då kommer hon heta Persson Andersson och han kommer heta Andersson Persson?
  • Malin och Joel
    fibobs skrev 2010-03-12 16:11:30 följande:
    Om jag förstått det hela rätt så blir det att båda heter samma, Alltså antingen Andersson Persson eller tvärtom.Men det måste fixas efter själva vigseln.kanske någon som jobbar på SV som vet??(jag lade inte jsut det på minnet då vi inte kommer att ha det så, sorry)Malin och Joel skrev 2010-03-12 14:42:48 följande:
    Jag slängde iväg ett mejl till skatteverket, får väl se vad de svarar
  • Malin och Joel

Fick svar från skatteverket!

"Det går bra att heta som ni vill men då måste ni iförsta hand vid vigselns ingående behålla era efternamn sen byter du till hans namn som mellannamn , när det är klart så heter du som ni vill heta, då är det hans tur. Då byter han till ditt efternamn och behåller sitt ogifta namn som mellannamn. då heter ni lika, men men men om ni föder barn så får barnet bara ett efternamn och kan inte ta erat mellannamn, Det jag menar med detta är att om ni vill att barnen / barnet ska heta som er vänta med att ändra tills barnet , barnen är födda och då gör proceduren för er."

Svar på tråden Efternamn och mellannamn