• AnnaS82

Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!

Hej på er!

Sitter här och vet inte vad vi ska ha i påsarna till "ris-kastningen".
    Finns många alternativ...
    Ris: Billigt och enligt tradition. Problemet är bara att jag vet hur min systers klänning och hennes mans kostym såg ut efteråt. De var helt vit-streckade! Dessutom hittade syrran ris enda in i trosorna på kvällen...kanske inte så kul att ha ris överallt.
    Rosor, såpbubblor, konfetti: Mkt fint, men är det lite blåsigt den dagen man gifter sig så kan det bli lite jobbigt. Har själv blåst bubblor på ett bröllop, det var lätt blåsigt då och det kändes som jag fick det mesta tillbaka i ansiktet! Rosblad o konfetti kan vara svårt att kasta, det är svårt att nå fram till brudparet eftersom det inte väger så mkt...

Så, som sagt...någon som har tips? Vad tycker ni? Vad ska ni ha?
    Hjälp mig nu...jag har köpt organzapåsar, så nu måste jag fylla dem med något! :)

• Svar på tråden Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!
  • JBB

Vi funderar på rispuffar och såpbubblor. Men frågan är hur det går om det blåser, vi ska köpa en påse och testa hur det flyger i alla fall.

• Sebastiána

Vi har precis samma funderingar. Egentligen ska väl inte brudparet lägga sig i vad gästerna kastar eftersom det är deras "spontana" hyllning till brudparet, men eftersom många kyrkor, och säkert många platser för borgerlig vigsel, inte vill att man kastar ris så måste man ju berätta detta för gästerna.

Vi har inte kommit fram till något. Min BM vill säkert ha ris - han vill ha ett traditionellt bröllop med alla "tillbehör". Men det var likadant när min syster gifte sig som när din syster gifte sig: ris överallt och smutsiga kläder.

Jag vet inte. Om kyrkan är emot riskastning (på grund av att det skräpar ner och drar till sig skadedjur) kan man inte heller kasta kokos, vita fågelfrön eller solrosfrön som jag läst i en del trådar. Detta hamnar dessutom också överallt precis som ris.

Jag har hört att någon kastat pärlsocker, men det känns ju inte heller bra. Det kan bli ganska kletigt och visserligen smälter det bort i regn så man behöver inte städa bort det men det kan också locka till sig en massa sötsugna myror.

Såpbubblor är snyggt och funkar bra om det som sagt inte blåser eller regnar för mycket - fast dyrt om man ska ha den speciella sorten som inte ger fläckar! Jag har läst en tråd där man gav varje par/sällskap var sin flaska.

• LGT

Jag ska försöka göra en liten mix i mina konfettipåsar bestående av pärlsocker, puffat ris och torkade rosblad. Funderar också på att köpa några såpbubbel-burkar (12 st i ett paket). Men jag är rädd att rosblad färgar av sig - fast kanske inte om de är torkade - någon som vet?

• fibobs

Jag hörde också att pärlsocker kunde vara ett alternativ. Nog för att det smälter vid första regnväder...men det måste ju bli hemskt kletigt på en själv??
    Tänk att få det innanför klänningen och det kläggar ihop...inte skönt!
    Det har ju varit några inlägg på just detta ämne, men det tycks inte finnas något jättebra alternativ. Om man inte som vi, kör helt utan...men många vill ju trots allt kasta lyckoönskningar på brudparet.

Sebastiána skrev 2010-03-03 08:01:49 följande:
    Jag har hört att någon kastat pärlsocker, men det känns ju inte heller bra. Det kan bli ganska kletigt och visserligen smälter det bort i regn så man behöver inte städa bort det men det kan också locka till sig en massa sötsugna myror.
  • nennesjuttioåtta

jo, rosblad kan färga av sig! Vi hade såpbubblor och sockerhjärtan

• marriedwithchildren

Vi hade fågelfrön och det funkade jätte bra! Om man tar dom små som är i princip runda fastnar dom inte alls som ris gör i hår och kälder och dessutom käkar fåglarna gärna upp dem så kyrkan behöver inte oroa sig för nedskräpning. :) Vi fyllde fråna i små cirklar av tyll och knöt ihop med ett färgglatt band.

• AnnaS82

Jag har verkligen noll koll på fågelfrön. Köper man de där "små runda" i djuraffären? Eller finns de i vanliga affärer...
    Läste om fågelfrön i en tidning, hade glömt bort det. O om man slipper få massor som fastnar är ju det ett +
    Hmm, tåls att tänka på... :)

marriedwithchildren skrev 2010-03-03 12:08:58 följande:
    Vi hade fågelfrön och det funkade jätte bra! Om man tar dom små som är i princip runda fastnar dom inte alls som ris gör i hår och kälder och dessutom käkar fåglarna gärna upp dem så kyrkan behöver inte oroa sig för nedskräpning. :) Vi fyllde fråna i små cirklar av tyll och knöt ihop med ett färgglatt band.
  • soryd

men ska man själv tänka på detta o ha med till gästerna? fixar itne gästerna det själv?

• Plutten2010

"De lärde" tvistar om det.. Alla gör olika, vissa ordnar och vissa inte.. Vi har köpt både bubblor och påsar med hjärtris som kommer delas ut till gästerna efter vigseln.

• Flotten
    Plutten2010 skrev 2010-03-04 10:08:15 följande:
    "De lärde" tvistar om det.. Alla gör olika, vissa ordnar och vissa inte.. Vi har köpt både bubblor och påsar med hjärtris som kommer delas ut till gästerna efter vigseln.
    Jag hoppas att de lärde INTE tvistar om detta då det är en sed där man som gäst önskar brudparet god fruktbarhet/rikedom genom att kasta ris på dem. Denna sed blir liksom lite mycket ego när man som brudpar vill att andra skall göra detta på kommando. Jag kan meddela att det där hjärtriset INTE smälter snabbt och att de som trampar i det kommer att stämpla geggiga hjärtan på mattor och annat, allt enligt dålig erfarenhet.
Svar på tråden Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!