• AnnaS82

Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!

Hej på er!

Sitter här och vet inte vad vi ska ha i påsarna till "ris-kastningen".
    Finns många alternativ...
    Ris: Billigt och enligt tradition. Problemet är bara att jag vet hur min systers klänning och hennes mans kostym såg ut efteråt. De var helt vit-streckade! Dessutom hittade syrran ris enda in i trosorna på kvällen...kanske inte så kul att ha ris överallt.
    Rosor, såpbubblor, konfetti: Mkt fint, men är det lite blåsigt den dagen man gifter sig så kan det bli lite jobbigt. Har själv blåst bubblor på ett bröllop, det var lätt blåsigt då och det kändes som jag fick det mesta tillbaka i ansiktet! Rosblad o konfetti kan vara svårt att kasta, det är svårt att nå fram till brudparet eftersom det inte väger så mkt...

Så, som sagt...någon som har tips? Vad tycker ni? Vad ska ni ha?
    Hjälp mig nu...jag har köpt organzapåsar, så nu måste jag fylla dem med något! :)

• Svar på tråden Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!
  • Sebastiána
    Flotten skrev 2010-03-16 22:39:59 följande:
    Jag hoppas att de lärde INTE tvistar om detta då det är en sed där man som gäst önskar brudparet god fruktbarhet/rikedom genom att kasta ris på dem. Denna sed blir liksom lite mycket ego när man som brudpar vill att andra skall göra detta på kommando. Jag kan meddela att det där hjärtriset INTE smälter snabbt och att de som trampar i det kommer att stämpla geggiga hjärtan på mattor och annat, allt enligt dålig erfarenhet.
    Håller med! Det är som att säga: Sjung nu "Ja må hon leva" för mig!
  • KatjaB

kan inte bestämma oss rikigt, bara rosblad eller ha rosblad och bubblor? Blir det för mycket med både och?

• att säga ja

en vän till mig hade både ris och rosor, blev väöldigt fint på korten kan jag medela!

• callisen

Alltså det där med att det är upp till gästerna att ha med sig t.ex. ris att kasta på brudparet för att önska välgång.. jag har varit på några bröllop och har aldrig varit med om att gästerna har stått för det här. Brudparet har delat ut bubblor eller rosblad för kastning. Hade nog aldrig kommit på tanken att ta med mig nånting för det har alltid brudparet stått för.
    Antar att det här dock är annorlunda i olika trakter och framförallt olika bekantskapskretsar. Ska vi ha nåt kastat över oss i sommar får vi med all säkerhet stå för det helt själva =)

• Pyttsan

De bröllop jag varit på är det inte brudparen själva som fixat "kastet" utan deras närmaste familj. Syskonbarn eller syskon har stått vid utgången av kyrkan/vigelsplatsen men korgar där gästerna tar en näva/påse med sig.

Fast jag vet att brudparet ofta diskuterat saken m familjen. särkilt när kyrkan inte tillåter vanligt ris, då vill man ju gärna erbjuda gästerna nånting annat så de inte kastar medtaget ris och någon måste städa.

Alternativ:

*Gästerna bildar spalje som brudparet rusar under, medan gästerna klappar och tjoar.
    *Alla gäster får små bjällror som de klingar med när paret kommer ut.
    *Bubblor. (ofta har det bara funnits bubblor till barnen och ris till resten)
    *Bröllopsris. Finns särskilt ris, väldigt hårt och vitt. Används för att det inte sväller i magen och skadar fåglarna som äter det.
    *popcorn. billigt och ser rätt fint ut på bilderna.
    * rosenblad av silkespapper.

Där jag kommer ifrån är det tradition att man smäller med grytlock, skjuter med gevär och för så mycket väsen det går. För att jaga undan onda andar från brudparet. Hedniskt så det förslår, men det har hängt med och är en kul grej.

• Malung86
    Sebastiána skrev 2010-03-03 08:01:49 följande:
    Jag vet inte. Om kyrkan är emot riskastning (på grund av att det skräpar ner och drar till sig skadedjur) kan man inte heller kasta kokos, vita fågelfrön eller solrosfrön som jag läst i en del trådar.
    Jag jobbar som vaktmästare i kyrkan och jag sopar alltid upp efter riskastningen. Jag har aldrig varit med om att det varit förbud att kasta ris eller dylikt.
  • Flotten

Det har jag däremot, när man har tre vigslar efter varandra + en konsert så är man inte ett dugg intresserad av att rensa vapenhuset på "råttmat".Tyvärr men jag hinner helt enkelt inte plocka fram dammsugaren mellan vigslarna.

• KatjaB

vi har vigseln på ett slott, och tanken är ju att ha ris, såpbubblor eller annat som ska kastas, på borggården. Frågade vad de helst uppskattade och ris var ett elände, så ville vi ha nåt annat så var de glada för det

• SueAnne

Vi funderar på havrekorn, luktar gott och klibbar inte av sig eller lämnar märken. Det enda är väl att det kan komma innanför kläderna, men det får man nog leva med.

• Pyttsan
    Malung86 skrev 2010-03-21 16:03:26 följande:
    Jag jobbar som vaktmästare i kyrkan och jag sopar alltid upp efter riskastningen. Jag har aldrig varit med om att det varit förbud att kasta ris eller dylikt.
    Det brukar vara förbjudet där det finn mycket duvor. Fåglarna blir dåliga då riset sväller i magen på dem. I USA är det hysteri över detta och det börjar komma mer och mer till Europa också. I "min" kyrka sopar de, men i många andra är det ju grus eller gräs utanför.

Finns speciellt bröllopsris som inte sväller. Rätt dyrt, men inte oresonligt dyrt.
  • KatjaB

det där är en seglivad myt... förstås bra för alla som säljer svindyrt bröllopsris... Riset sväller inte i fåglarnas mage.

Pyttsan skrev 2010-03-23 16:25:18 följande:
    Det brukar vara förbjudet där det finn mycket duvor. Fåglarna blir dåliga då riset sväller i magen på dem. I USA är det hysteri över detta och det börjar komma mer och mer till Europa också. I "min" kyrka sopar de, men i många andra är det ju grus eller gräs utanför. Finns speciellt bröllopsris som inte sväller. Rätt dyrt, men inte oresonligt dyrt.
  • Malung86
    Flotten skrev 2010-03-21 16:07:08 följande:
    Det har jag däremot, när man har tre vigslar efter varandra + en konsert så är man inte ett dugg intresserad av att rensa vapenhuset på "råttmat".Tyvärr men jag hinner helt enkelt inte plocka fram dammsugaren mellan vigslarna.
    Nej, dammsugit har jag aldrig gjort. Men sopkvasten har tagits fram när allt är över för dagen!
  • Flotten
    Malung86 skrev 2010-03-23 20:58:38 följande:
    Nej, dammsugit har jag aldrig gjort. Men sopkvasten har tagits fram när allt är över för dagen!
    svårt att gör att göra i "mina" kyrkor då det oftast brukar regna in ris i massor i våra vapenhus och pga av halkrisken(ris på kalkstensgolv) så får vi inte låta eländet ligga kvar.
  • Sebastiána

Min BM vill tvunget ha ris. "Det ska ju vara det" säger han. Han är så där. Det är inte jul om inte Arne Weise är i rutan heller. Allt ska vara som det brukar. Tradition, tradition. Jag har försökt säga att det inte är säkert att vi ens får kasta ris. Vi gifter oss i en kyrka från 1100-talet som jag tror är ganska nyrenoverad. Det är ju inte svårt att gissa att de vill undvika sådant som kan skada den!

Svar på tråden Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!