Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!

Vi har precis samma funderingar. Egentligen ska väl inte brudparet lägga sig i vad gästerna kastar eftersom det är deras "spontana" hyllning till brudparet, men eftersom många kyrkor, och säkert många platser för borgerlig vigsel, inte vill att man kastar ris så måste man ju berätta detta för gästerna.

Vi har inte kommit fram till något. Min BM vill säkert ha ris - han vill ha ett traditionellt bröllop med alla "tillbehör". Men det var likadant när min syster gifte sig som när din syster gifte sig: ris överallt och smutsiga kläder.

Jag vet inte. Om kyrkan är emot riskastning (på grund av att det skräpar ner och drar till sig skadedjur) kan man inte heller kasta kokos, vita fågelfrön eller solrosfrön som jag läst i en del trådar. Detta hamnar dessutom också överallt precis som ris.

Jag har hört att någon kastat pärlsocker, men det känns ju inte heller bra. Det kan bli ganska kletigt och visserligen smälter det bort i regn så man behöver inte städa bort det men det kan också locka till sig en massa sötsugna myror.

Såpbubblor är snyggt och funkar bra om det som sagt inte blåser eller regnar för mycket - fast dyrt om man ska ha den speciella sorten som inte ger fläckar! Jag har läst en tråd där man gav varje par/sällskap var sin flaska.

• Sebastiána
    Flotten skrev 2010-03-16 22:39:59 följande:
    Jag hoppas att de lärde INTE tvistar om detta då det är en sed där man som gäst önskar brudparet god fruktbarhet/rikedom genom att kasta ris på dem. Denna sed blir liksom lite mycket ego när man som brudpar vill att andra skall göra detta på kommando. Jag kan meddela att det där hjärtriset INTE smälter snabbt och att de som trampar i det kommer att stämpla geggiga hjärtan på mattor och annat, allt enligt dålig erfarenhet.
    Håller med! Det är som att säga: Sjung nu "Ja må hon leva" för mig!
  • Sebastiána

Min BM vill tvunget ha ris. "Det ska ju vara det" säger han. Han är så där. Det är inte jul om inte Arne Weise är i rutan heller. Allt ska vara som det brukar. Tradition, tradition. Jag har försökt säga att det inte är säkert att vi ens får kasta ris. Vi gifter oss i en kyrka från 1100-talet som jag tror är ganska nyrenoverad. Det är ju inte svårt att gissa att de vill undvika sådant som kan skada den!

Svar på tråden Tips om vad vi ska ha som "ris-kastning"!!!