• aikidoaasa

Kostnads fundering på bukett.

Jag har funderat en del på vad för bukett som jag vill ha. Det jag nu undrar över är vad ni tror att priset kommer att ligga på ett ungefär så att jag vet sedan när jag går till de olika floristerna.

Det jag funderar på är:
    En bukett som är handbunden med stjälkar kvar. (Tycker inte att det ser ok ut med ett handtag i plast. ) Den får gärna vara åt "vattenfall" varianten, men jag vill inte ha den så stor då jag har små händer och inte vill behöva hålla den med båda händer hela tiden.
    Jag vill ha mörkröda rosor och kanske någon annan mörkröd blomma. Kanske lite vitt i, men inte brudslöja då jag inte är förtjust i den. Gröna blad är ok så länge det inte blir för mycket.
    Jag vill gärna att den ska ha ett petrol färgat band knutet runt stjälkarna, kanske med lite fall av det bandet som hänger ned fint. (Bandet behöver inte falla om det är svårt att knyta på det sättet.)
    På det här sättet får jag inte alla våra tema färger i buketten ich jag hoppas på att det blir fint.
    Nu vet jag inte om det skulle kunna gå att genomföra då jag inte har någon florist utbildning och vet vad som är möjligt eller inte.

Vad tror ni? Skulle denna bukett funka? Var tror ni att snittpriset skulle gå på denna?

• Svar på tråden Kostnads fundering på bukett.
  • 20th century fox

den buketten du beskriver blir nog svår att göra med stjälkarna kvar och att den inte skall bli för tung.
    Låter som en perfekt bukett att göra i hållare, men man lindra handtaget i sidenband så det är lyxigt och vackert att hålla i, det ser inte alls fult ut! Då är det lätt att hålla i bara en hand.

Ditt "färg-tänk" låter fint, ton-i ton- av olika röda, vinröda färger och det är ju lätt att hitta blommor i de tonerna!

Lycka till!

• aikidoaasa

jag misstänkte att det kunde vara ett problem.
    Det är så fint med fallet, men känns så "fejk" med ett handtag enligt mig.
    Jag får fundera vidare lite på hur jag skulle ta och lösa det dilemmat.

Det jag vet däremot är att jag vill inte ha en bukett där blommorna är satta till en stor "boll". Lite liv och rörelse måste det få vara i buketten enligt mig.

• FiaLottaoälsklingen

plasthandtaget går att linda in med band och dekorera så att det blir snyggt och att det inte syns att det är plast.
    för att göra en bukett med dropform (vattenfall) måste man ha en hållare för att det ska funka och se snyggt ut.

blomvalet låter jättefint, beroende på vad gör andra blommor du väljer till rosorna skulle jag säga en en bukett skulle hamna på mellan 1200 - 1600 kr men gå in och prata med en florist det är mkt lättare!

lycka till

• aikidoaasa

Ibland är det visst inte bra att ha en massa ideér och sedan komma fram till att "något sådant skulle jag vilja ha!"
    Min drömbukett verkar ju inte finnas eller verkar inte heller gå att göra.

Men jag måste säga att det känns ändå väldigt mycket pengar för en inte särkilt stor bukett med inte så konstiga/ovanliga blommor. Visst förstår jag att den kostar mer än en vanlig bukett för att den ska hålla, men 1500 kr för en bukett med några rosor och eventuellt något annat känns inte som att det kommer upp i den summan. Inte ens om man lägger till en ganska rejäl summa för arbetet.

Man kanske ska testa att göra en egen bukett som övning som jag såg på en annan tråd för att se om man skulle kunna göra den fin eller inte.

• 20th century fox
    aikidoaasa skrev 2010-03-08 20:31:50 följande:
    Visst förstår jag att den kostar mer än en vanlig bukett för att den ska hålla, men 1500 kr för en bukett med några rosor och eventuellt något annat känns inte som att det kommer upp i den summan. Inte ens om man lägger till en ganska rejäl summa för arbetet.
    Det går åt mer än "några" rosor till en droppformad bukett.
    Jag gör en exemple kalkyl i UNDERKANT så kanske du får en lite bättre uppfattning om hur man räknar.

mörkröda vackra rosor 20 st á 45 kr = 900
    någon annan mörkröd blomma (t.ex. borstnejlika) 10 st á 15 kr = 150
    Gröna blad, någon annan utfyllnadsblomma ca 150
    Hållare och sidenband 100 kr
    TOTALT 1300 kr exl. arbetskostnad.

Om du istället väljer en mindre handbunden bukett som inte blir droppformad, (utan kanske någon murgrönsranka som hänger ner istället för rosor) kan kostnade kanske bli såhär.

mörkröda vackra rosor 10 st a 45 kr = 450
    någon annan mörkröd blomma t.ex. borstnejlika 10 st á 15 kr= 150
    Gröna blad, annan utfyllnadsblomma 100 kr.

Totalt 700 kr exl. arbetskostnad.

Sen beror priset rätt mycket på hur rosorna ser ut, är de små går det åt fler, men de är kanske lite billigare i styckpris.
    Är de större, lite dyrare, men det går inte åt lika många.

En droppformad bukett går det åt mycket material till än en rund.
  • passionsblomman

Lägger du till den kalkylen så på att en bukett tar flera timmar i anspråk att få gjord, så är det inte på något sätt orimligt att det blir mellan 400-800 kr i arbetskostnad, beroende på hur mycket pill det är. Vissa buketter är mer som att brodera med blommor, andra är mycket snabbarbetade. Men i den sanbba kanske det istället är dyra blommor.

Du ska inte ge dig på din drömbukett själv. Du ska istället gå till en duktig florist som lyssanr på dina tankar och hjälper dig att ta fram precis exakt det du faktiskt inte har helt och fullt klart för dig än.

Din bukett går visst att göra och antingen sticks blommorna i oasis, eller så stiftas de-detta är mycketovanligt idag, men det skulle göra att handtaget i plast helt uteblev. Så gjorde man förr, innan oasis fanns, men det tar tid, så det kostar en del.

MEN var inte så enkelspårig att u låser dig vid handtaget. Det GÅR att göra det snyggt utan att en männiksa tänker att det är plastigt eller ens vet om att det är ett sdant handtag.

• 20th century fox

det går att få handtag i andra material också, jag känner till att en del keramiker tillverkar vackra handgjorda brudhållare.
    Var en tjej på min skola som hade det som specialarbete.
    Inget är omöjligt :)

Sen ser man faktiskt aldrig handtaget, för du håller ju handen där!

• 20th century fox

glömde...det finns även handtag som ser ut som riktiga stjälkar!

Jag gjorde en bukett i hållare en gång och använde rosstjälkarna och satte runt om handtaget så det såg ut som buketten hade stjälkarna kvar. Det hade den ju iof men de satt inte ihop med blommorna he he...

• att säga ja

jag såg en bukett som var rundbunden, med stjälkarna kvar och där man hade ordnat med "vattenfallet" genom att låta hjärtan på tråd hänga ner. den var fin. de fick också lite mer liv genom att ha prärieklocka som gjorde att den runda toppen inte blev helt slät utan fick lite mer liv.

• att säga ja

images.google.se/imgres&imgrefurl=www.vidlund.com/brollop/brollop_blommor.asp&usg=__3AGsnoaP5QGnj_Kusly77_Ty9nI=&h=241&w=326&sz=30&hl=sv&start=106&um=1&itbs=1&tbnid=PuSN2B0qFkO5VM:&tbnh=87&tbnw=118&prev=/images%3Fq%3Dbrudbukett%2Bhj%25C3%25A4rtan%2Bp%25C3%25A5%2Btr%25C3%25A5d%26start%3D90%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26ndsp%3D18%26tbs%3Disch:1 här är en länk till buketten jag skrev om, helt fel färger för dig, men iden kanske kan vara användbar.

Svar på tråden Kostnads fundering på bukett.