• Jessica och Daniel

Varför ska man ge presenter??

Varför ska man som bröllopspar ge sina gäster presenter?? Jag hajjar inte det där?

• Svar på tråden Varför ska man ge presenter??
  • KatjaB

det är en amerikansk sed som kommit hit, absolut inget måste. Vi ger inte presenter direkt utan har lite choklad till varje gäst. Mest för att jag själv gillar choklad och uppskattar en pralin i alla lägen

• Kattpoet

Förr i tiden pre 1930 fick gästerna ta med sig kakor hem från kakbordet. Mormor hade 60 sorters kakor på sitt bröllop.

Ja att ge presenter till gästerna är en amerikansk tradition, jag fattar inte varför vi ska ha den här.

Brudparet är ju de som ställer med festen, räcker inte det?

• jos2010

Jag fattar inte heller vitsen med presenter. Tycker vi bjuder på helt tillrcäkligt ändå, så vi hoppar nog över det. Eventuellt då någon chokladbit, men jag tror där också att vi hellre satsar på efterrätt. Och så blir det ju tårta sen.

Visst kan det väl vara en fin tanke att ge gästerna ett minne, men det är fritt fram att fotografera eller ta hem bordsplaceringen :) Funderar på att måla stenar istället för vanliga placeringskort, så det kan ju gästerna spara som minne.

• Jessica och Daniel

Vi kommer köpa miniaytr bröllopstårtor med såpbubblor till alla gäster istället för riset och då tänkte vi attd et kan vara ett fint minne att ha med sig hem... Nej jag kommer ju lägga sjukt mkt pengar på vårtbröllop så då hoppas jag ju att få lite presenter men inte har jag lust att tänka på att andra ska ha oxå.. Min dag - mina tankar - min uppmärksamhet... ;p

• Senilia

Vi funderar på att skriva namn på champagneglasen och sen får gästerna ta med "sitt" glas hem..

• Kattpoet

Jo men när ska man använda ett sådant glas? Det mesta står ju bara och skräpar.

En av mina vänner i Australien gav varje bröllopsgäst ett träd i amazonas, deras ide var att hjälpa andra och detta var ett bra sätt.

ViSkogen finns ju om man promt ska ge gästerna något.

• Senilia

haha, jo, men vad ska vi med 50 glas till?... Känns så onödigt.. Men ja, vi dividerar fram och tillbaka, kanske blir en pralin eller ngt.. Vi får se. =)

• Kattpoet

Eller ge ett träd eller rent vatten eller något sådant, det kostar ju lika mycke som ett glas.

• Moirie

Varför? För att det är så kul att planera sitt bröllop och ju fler små detaljer man får till desto roligare blir det;)

• Kattpoet

Och dyrare.... Jag trycker det roligt nog med mitt fattigmans bröllop, jag ska ju gifta med mannen jag alltid drömt om....

Svar på tråden Varför ska man ge presenter??