Varför ska man ge presenter??
Varför ska man som bröllopspar ge sina gäster presenter?? Jag hajjar inte det där?
Varför ska man som bröllopspar ge sina gäster presenter?? Jag hajjar inte det där?
varför ska man ha en vit klänning ?
varför har en tårta i flera laget med figurer uppe på?
varför ha brudtärnor?
varför skicka ut save-the-dates?
varför ha något blått ?
varför dekorera kyrkan?
Varför ha såpbubblor ?
=för att det är saker man själv symbóliserar med bröllop och tycker ger en extra touch till festen. Ibland lånat från amerikanska filmer, i bland påhittat av marknaden som bara vill sälja, ibland ihopdrömt på flickrummet när man var liten. Allt är helt valfritt och så länge man gör som man själv vill så är det bara trevligt!
nja, det beror ju på hur exakt vad man lägger på presenterna. Våra askar med sidenband gick på 300 kr totalt, godiset till dem på ytterligare 200 så allt som allt har det gått på 500 kr, tycker det är helt överkomligt.
Det är ju helt klart en smaksak om vad man vill ha och vad man prioriterar. Allt behöver absolut inte vara det dyraste för att vara det bästa, utan det handlar ju om att det ska vara "ni".
Gift blir jag med min älskling iallafall, med eller utan favours., vi gillar dem helt enkelt.
Vi ska nog ha skålar med godis på borden, säger som KatjaB: bara för att det är gott med pralin...!
Det är inget vi vill lägga dyra pengar på.
Vi tänkte ha små cellofanpåsar med hemgjord wienernougat i små guldiga "hjärtischokladformar" knutna med ett sidenband med våra namn på (beställt från minanamnband.se). Det skulle ha blivit våra gåvor men sen kom mina föräldrar och sa att dom gärna sponsrar vårt bröllop med små necessärer med miniformat av hårprodukter till alla våra gäster. Det är deras eget företag (frisörproduktsgrossister) och dom hade gjort det till en av deras anställda så då ville dom gärna göra det till oss också. Gulligt tycker jag och vi sa naturligtvis ja. Vi kommer fortfarande chokladen vid varje kuvert, det vill jag inte ta bort. Det kommer inte gå på så mycket pengar, vi har också ett budgetbröllop.
Jag tycker absolut inte att man måste ha presenter till alla men tycker själv att lite choklad till varje person inte kostar så mycket men är en rolig detalj.
låter fint med bubblor, jag håller med, men tänk på en grej:
jag var på bröllop i somras där sådana delades ut o allt var super sött o mysigt ända tills dessa fina bubblor singlade neråt och åt sidan och alla med fina tunna sommarklänningar fick fula såpfläckar på sig redan kl 16 på eftermiddagen - precis innan fotograferingen - mindre kul!
Jessica och Daniel skrev 2010-03-07 10:53:53 följande:
Det är inget SKA, verkar vara nån amerikansk sed som man tagit efter. Vi gjorde INTE det.
vi ska nog ha det mest pga att jag tycker att det är gulligt. Funderar på att göra små askar i våra färger och lägga ner lite godis + att då ha dessa som bordsplacering.
Blir inte så dyrt att göra detta själv.
Fast sedan att ge sina gäster en gåva är ju från början inte Amerikansk utan faktisk europisk Traditionen tros härstamma från det gamla Rom där man gav små bitar av ädelstenar eller sockerkristaller som var både sällsynt och dyrt.
I Europa anammade aristokratin senare denna sed och de gav bort sockerbitar eller dyrbar konfektyr i fina askar av porslin eller kristall. När sockret sedan blev billigare kunde även medelklassen ge sina gäster liknande gåvor.
Sockerkonfekten övergick senare i sockerglaserade mandlar. Man ska ge bort fem stycken som symboliserar; välstånd, lycka, fertilitet, hälsa och ett långt liv, den perfekta lyckönskningen till alla och kanske framförallt brudparet inför deras nya liv som gifta makar.
Traditonen är väldigt vanlig ute på kontinenten och i tex Frankrike får alltid gästerna fem sockrade mandlar vet jag av erfarenhet.
Så detta är absolut inget fint litet Hollywood-knep