• Jessica och Daniel

Varför ska man ge presenter??

Varför ska man som bröllopspar ge sina gäster presenter?? Jag hajjar inte det där?

• Svar på tråden Varför ska man ge presenter??
  • Sebastiána

Jessica och Daniel skrev 2010-03-07 10:36:13 följande:

Varför ska man som bröllopspar ge sina gäster presenter?? Jag hajjar inte det där?
    Ska och ska... det är ju frivilligt och inte så jättevanligt än så länge kanske.
  • Sonja68

Tack för infon Nordiskbrud, det var intressant, något jag inte visste. I våra trakter har det då inte varit vanligt så länge jag och min familj kan minnas.
    Den som har tid, lust, ork och pengar kan ju lägga ner hur mycket krut som helst på sånt där, men det är ju absolut inget måste eller så.

• Sebastiána

Vem sparar på minnessaker från bröllop? Det kan inte vara många. Jag gissar att mycket hamnar i papperskorgen eller i ligger och samlar damm i någon låda...om de överhuvudtaget tas med hem. Choklad är något annat. Det ser jag mer som ett komplement till välkomstskålen.

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-03-07 10:45:50 följande:
    Förr i tiden pre 1930 fick gästerna ta med sig kakor hem från kakbordet. Mormor hade 60 sorters kakor på sitt bröllop. Ja att ge presenter till gästerna är en amerikansk tradition, jag fattar inte varför vi ska ha den här.Brudparet är ju de som ställer med festen, räcker inte det?
    Wow, 60 sorters kakor! Ja, ju fler sorter desto finare var det såklart. Jag vet inte ens om jag kan komma på så många olika sorter!
  • Myjoy
    Sebastiána skrev 2010-03-10 14:04:51 följande:
    Wow, 60 sorters kakor! Ja, ju fler sorter desto finare var det såklart. Jag vet inte ens om jag kan komma på så många olika sorter!
    HAHA..jag håller fullständigt med ! Kan nog komma på ett 20 tal på rak arm men sen får det nog bli att leta i böcker. :)
  • GnuNea

På UNICEFs hemsida kan man köpa ex 10 kg gröt till ett barn i fattigt land. Då känns det som att man ger bort en vettig present i alla fall. Finns gåvor från 40 kr och uppåt på www.unicef.se/stod-oss/gavoshop

• GnuNea

Om man inte vill ge en present till varje gäst kan man ju ha UNICEFs gåvor som vinster i tipspromenad, bingo eller liknande.

• Kattpoet

Oki, jag räknade igår hur många kakor jag kan komma på på rak hand och jag kom upp i 132 sorter....

Och nu sitter jag med problemet vilka ska jag baka.

Jo att ge något som ger vidare känns vettigare om man måste leka Amerikan. Det känns mer svenskt att tänka på andra än sig själv.

• Sonja68
    GnuNea skrev 2010-03-14 09:24:41 följande:
    På UNICEFs hemsida kan man köpa ex 10 kg gröt till ett barn i fattigt land. Då känns det som att man ger bort en vettig present i alla fall. Finns gåvor från 40 kr och uppåt på www.unicef.se/stod-oss/gavoshop
    Fantastiskt bra förslag! Om man nu känner att man har råd att fixa presenter till alla gäster, som "minne", så kan man ju göra nåt verkligen bra för pengarna. DET skulle bli ett jättefint minne för mig som bröllopsgäst
  • Sonja68
    Fantastiskt bra förslag! Om man nu känner att man har råd att fixa presenter till alla gäster, som "minne", så kan man ju göra nåt verkligen bra för pengarna. DET skulle bli ett jättefint minne för mig som bröllopsgäst
  • frujönsson

Jag gjorde jätte tjusiga paket i cellofan me hemmagjorda kort till bestman, tärna o föräldrar.. Dom som hjälpt till o fixat allt.
    Paketet innehöll lösviktsthé, thesil i hjärtform, chokladpraliner & skorpor. Jätteuppskattat!
    Sedan la vi en liten sidenpåse med 3 stora sockrade gelehjärtan i till varje gäst.
    Jag vek näckrosor av hårdare servetter o lade på varje tallrik o la sidenpåsen däri. Jättetjusigt om jag får säga det själv! 

• sun moon

Helt perfekt och passa mig och min älskade Vi kommer att köpa gåvor från Unicef och lägga vid varje plats. Man kan dela upp de på x antal gäster och då blir det inte dyrare än att fixa askar och godis. Kräver mindre tid för mig också + att gåvan kommer till nytta. 

3 sagoböcker för 90kr är ju perfekt att ge "från" 3 av våra yngre gäster. gröt/vaccin från syskon och vänner och något dyrare från honnörbordsgästerna. 

Kattpoet skrev 2010-03-14 10:34:34 följande:
    Jo att ge något som ger vidare känns vettigare om man måste leka Amerikan. Det känns mer svenskt att tänka på andra än sig själv.
  • Werty
    GnuNea skrev 2010-03-14 09:25:46 följande:
    Om man inte vill ge en present till varje gäst kan man ju ha UNICEFs gåvor som vinster i tipspromenad, bingo eller liknande.
    Åh, bra förslag! Vi ska bara ha några godisar i våra askar men det var en väldigt bra idé som vinster! Ska jag skriva upp!
Svar på tråden Varför ska man ge presenter??