juda in sig själv
Att utgå ifrån att en gäst man inte själv känner kommer "för att få äta gratis på ens trevliga fest" är att sätta sig på RÄTT höga hästar vad gäller ens fantastiska dags dragningskraft och starkt överdriva graden av hur åtråvärd en plats vid middagsbordet är för alla och envar.
I själva verket är det sannolikt att den gäst som är ny respektive till mer välkänd gäst, faktiskt visar rätt hög välvilja och schysst inställning till både sin partner och brudparet. Och varför skulle man inte ha avsikten att fira brudparet? Jag har firat, jublat, kastat ris och försökt bidra med en trevlig stämning och glatt humör från min sida så gott jag kunnat. Även de gånger då min sambo varit den som egentligen känner brudparet eller kanske tom bara den ena i brudparet.
Både jag och min sambo har följt med varandra på tillställningar där den ena av oss fått "stå ut med" att vara helt nya bekantsakper och egentligen inte kanske haft den allra roliaste av kvällar rent egoistiskt sett. En kväll som faktiskt definitivt är långt ifrån gratis, innan man väl kommit sig dit, ombytt och med present och transporterat sig både hit och dit.
Att bjuda med den respektive handlar i min ögon mycket mer om att man därmed visar sina gäster att man gläds åt att den nya respektive finns och hoppas att denne ska bli en del av gemenskapen.