• BrideBecks

juda in sig själv

Jag vet att detta ämnet har varit uppe för diskussion tidigare men jag kan inte sluta förundras över folk som kan med att bjuda in sig själva på bröllop eller räkna med att de kommer få en inbjudan.
    Vi var ett gäng i lördags som umgicks och en person frågade lite om bröllopet. Han är en del i gänget, men varken jag eller min m2b har någon personlig relation till honom, så han står inte med på gästlistan. Han frågar om det kommer blir någon form av eftersläpp för kompisar efter middagen. Jag förklarar att nej så kommer de inte bli , de personer som vi bjudit får vara med hela dagen så att säga. Då utbrister han ?Va kul! Då ser jag fram emot inbjudan snart då?. Jag blev helt paff och samtidigt irriterad, hur kan man bara räkna med att få en inbjudan så där och ta det för givet? Sa att inbjudningarna redan är utskickade till de som är bjudna. Då blev han skitsur för att han inte var en av dem och undrade hur vi valde mellan våra kompisar egentligen. Eh, jag har ens inte killens telefonnummer, hur när vän är man då?
    T o m min moster frågade lite fint OM hon är bjuden, vilket är självklart för mig, men som hon sa ?alla har ju olika upplägg med sina bröllop så man kan inte ta för givet att bli bjuden? PRECIS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 12:36
    Och Rubriken ska ju vara BJUDA in sig själv!

• Svar på tråden juda in sig själv
  • Superstarfia

Håller helt med...

Jag kan inte bjuda alla mina mostrar/morbröder men de verkade ta det för givet... jag sa att de som får inbjudningskort är de som är bjudna.. Nu är inbjudningarna utskickade och jag har inte hört nått gnäll efter det.. :)

Däremot har jag kompisar som tar för givet att de ska bli bjudna som reagerar exakt som er "vän".. jag tycker det är fånigt av dem..

• Martinaa

De som reagerar så har inte en aning om hur det är att planera och spara pengar till ett bröllop. Den dagen de själva sitter där och skriver en gästlista kommer de förhoppningsvis förstå lite bättre. Men tills dess kan man nog inte göra så mycket tyvärr...

• kenttjej

Min äldre bror som är bjuden till vårt bröllop bjöd med sin flickvän som vi aldrig har träffat, kan då lägga till att vi inte heller har träffat hans flickvän före det. Vi har mao inte så bra kontakt... Blir ju trevligt att träffa henne första gången på vårt bröllop. NOT Kommer inte hinna säga ett ord till henne under dagen då jag kommer att umgås med mina släktingar och vänner, men hon är väl givetvis glad över att få komma o äta gratis på en trevlig fest... Grrrrr.....

Vi har inte heller bjudit en av mina kompisars pojkvän, av samma anledning vi har aldrig träffat människan. En annan kompis som också är bjuden blev jätteförvånad över detta och ifrågasatte vårt beslut.

Jag förstår bara inte vad dessa människor har på vårt bröllop att göra? De känner ju inte oss, enda anledningen till att de ev skulle vilja komma är väl för att få gå på en trevlig fest o äta en trerätters middag, de kommer ju inte dit för att fira vår dag?!

• kenttjej

För att förtydliga det hela lite så har vi alltså varken träffat min brors nuvarande flickvän eller hans ex som han hade innan henne. De bor inte ihop och är inte förlovade och det är inte heller min kompis o hennes kille.

• Martinaa

Kenttjej:
    En respektive är alltid bjuden tycker jag, vare sig man träffat människan innan eller ej. Det är ju ett ypperligt tillfälle att få träffa din brors nya flickvän ju! :)
    Jag hade inte blivit så glad om bara min sambo fått en inbjudan och jag inte var välkommen, även om jag inte har träffat brudparet i fråga. Sen kan jag välja själv att avstå om jag vill, men att inte bjuda med respektive är bara fult tycker jag.

• Superstarfia
    kenttjej skrev 2010-03-08 17:22:37 följande:
    För att förtydliga det hela lite så har vi alltså varken träffat min brors nuvarande flickvän eller hans ex som han hade innan henne. De bor inte ihop och är inte förlovade och det är inte heller min kompis o hennes kille.
    Håller med föregående talare..

VET man om att den man bjuder har en partner är det en oskriven, och skriven regel att även denne inkluderas i inbjudan.. allt annat är ofräskämt..
  • passionsblomman

Att utgå ifrån att en gäst man inte själv känner kommer "för att få äta gratis på ens trevliga fest" är att sätta sig på RÄTT höga hästar vad gäller ens fantastiska dags dragningskraft och starkt överdriva graden av hur åtråvärd en plats vid middagsbordet är för alla och envar.

I själva verket är det sannolikt att den gäst som är ny respektive till mer välkänd gäst, faktiskt visar rätt hög välvilja och schysst inställning till både sin partner och brudparet. Och varför skulle man inte ha avsikten att fira brudparet? Jag har firat, jublat, kastat ris och försökt bidra med en trevlig stämning och glatt humör från min sida så gott jag kunnat. Även de gånger då min sambo varit den som egentligen känner brudparet eller kanske tom bara den ena i brudparet.

Både jag och min sambo har följt med varandra på tillställningar där den ena av oss fått "stå ut med" att vara helt nya bekantsakper och egentligen inte kanske haft den allra roliaste av kvällar rent egoistiskt sett. En kväll som faktiskt definitivt är långt ifrån gratis, innan man väl kommit sig dit, ombytt och med present och transporterat sig både hit och dit.

Att bjuda med den respektive handlar i min ögon mycket mer om att man därmed visar sina gäster att man gläds åt att den nya respektive finns och hoppas att denne ska bli en del av gemenskapen.

• Hammerman

[citat]juda in sig själv[/citat]

Hur gör man när man kristnar in sig själv då?

• BrideBecks

Hammerman: Det blev lite snabbt, skulle som sagt stå Bjuda in sig själv. Men det antar jag att du förstod.

Passionsblomman:
    Jag håller med dig till fullo. Jag skulle aldrig sära på ett par, bara för att jag inte träffas dennes respektive. Har också varit på bröllop med respektive där jag inte träffat brudparet innan men bidragit med min del genom glatt humör och VÅRT deltagande. Jag går inte på bröllopsfest för att snika på middag och dryck, utanför att jag vill ha roligt tillsammans med brudparet och övriga gäster.

Mitt fall som jag startade tråden med rör sig mer om fräckheten att bjuda in sig, fastän man inte alls har någon personlig relation till oss. Skillnad hade det ju varit om han varit någons respektive som vi bjudit.

• TheSecret

Vi bjuder oxå med respektive som vi aldrig träffat. Det är min m2b syster som träffade en kille i höstas, dom är sambo och då tar jag det för givet att han oxå ska bjudas in till bröllopet. Han kommer förmodligen/förhoppningsvis att finnas i hennes liv resten av livet och då känns det jättekonstigt att han inte får vara delaktig i hans sambos brors bröllop.
    Men sen kan det ju kanske vara lite skillnad om det hade varit en väns partner. Beror på hur pass nära vän man är med vännen. Dela på ett par känns nog aldrig rätt i vilket fall.

Svar på tråden juda in sig själv