• BrideBecks

juda in sig själv

Jag vet att detta ämnet har varit uppe för diskussion tidigare men jag kan inte sluta förundras över folk som kan med att bjuda in sig själva på bröllop eller räkna med att de kommer få en inbjudan.
    Vi var ett gäng i lördags som umgicks och en person frågade lite om bröllopet. Han är en del i gänget, men varken jag eller min m2b har någon personlig relation till honom, så han står inte med på gästlistan. Han frågar om det kommer blir någon form av eftersläpp för kompisar efter middagen. Jag förklarar att nej så kommer de inte bli , de personer som vi bjudit får vara med hela dagen så att säga. Då utbrister han ?Va kul! Då ser jag fram emot inbjudan snart då?. Jag blev helt paff och samtidigt irriterad, hur kan man bara räkna med att få en inbjudan så där och ta det för givet? Sa att inbjudningarna redan är utskickade till de som är bjudna. Då blev han skitsur för att han inte var en av dem och undrade hur vi valde mellan våra kompisar egentligen. Eh, jag har ens inte killens telefonnummer, hur när vän är man då?
    T o m min moster frågade lite fint OM hon är bjuden, vilket är självklart för mig, men som hon sa ?alla har ju olika upplägg med sina bröllop så man kan inte ta för givet att bli bjuden? PRECIS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 12:36
    Och Rubriken ska ju vara BJUDA in sig själv!

• Svar på tråden juda in sig själv
  • Kattpoet

Man ska inte bjuda in sig det är ofint.

En av orsakerna att det brast mellan mitt ex och mig var att hans vänner tenderade att enbart bjuda honom på olika saker och inte mig.
    Efter sex år tillsammans var vi ett par nog och jag fick följa med.

Det tog slut 3 månader efteråt....

Nu ska jag gifta mig, jag har bjudit in mitt ex och hans flickvän, alla som har en partner är välkomna, inga problem, jag vill aldrig få någon att känna sig som jag gjorde.

Min budget är minimal, men jag har räknat på det och vi kan klara det. Vi kommer vara max 50 person med respektive, så det kommer att gå.

• katten89

Jag tycker att det var en ganska naturlig reaktion att undra om man får komma! Var det inte kul att han vill komma på ert bröllop? Sen är det ju väldigt tråkigt att han blev sur för att han sedan fick reda på att han inte är bjuden, det får han ju helt enkelt acceptera.

Var glad för att han ville hedra er med sin närvaro!

• katten89
    kenttjej skrev 2010-03-08 17:22:37 följande:
    För att förtydliga det hela lite så har vi alltså varken träffat min brors nuvarande flickvän eller hans ex som han hade innan henne. De bor inte ihop och är inte förlovade och det är inte heller min kompis o hennes kille.
    En respektive ska ALLTID bjudas med, spelar ingen roll om ni inte träffat honom/henne. Självklart kan man glädjas med brudparet trots att man inte träffat dem tidigare! Ett tips är att läsa på Magdalena Ribbings frågespalt på dn.se. Handlar mycket om etikett vid just bröllopsinbjudan.
  • Lina_K
    kenttjej skrev 2010-03-21 17:58:33 följande:
    Oj oj... Det var hård kritik jag fick ta emot i den här tråden, och ja jag kan väl erkänna att jag såhär i efterhand yttryckte mig onödigt klumpigt. Jag var för stunden väldigt trött på alla frågor om vilka respektive som får följa med, vilka barn som är bjudna mm. Vi börjar inse att budgeten är väldigt ansträngd och prioriterade att bjuda våra nära och kära som vi faktiskt känner framför att välja bort några vänner för att bjuda hela par där vi bara känner den ena.I allmänhet tycker jag att par som är gifta, förlovade, sambo eller har varit ihop i flera år är en mer sammansvetsad enhet än ett par som har varit pojkvän/flickvän i ett halvår. Jag skulle aldrig tänka mig att bara bjuda den ena i ett äktenskap, ett förlovat par, ett samboförhållande eller ett mkt långvarigt förhållande.Hade jag själv varit i ett nytt förhållande och blivit medbjuden på ett bröllop, hade jag givetvis tyckt att det var trevligt men jag tror faktiskt inte att jag hade gått. Nu tror jag ju faktiskt inte att våra objudna gäster är några snikna gratisätare (det var mkt dåligt uttryckt av mig under inflytande av extremt dåligt humör), men jag står fortfarande fast vid min åsikt att jag inte riktigt förstår varför de så gärna skulle vilja komma på mitt bröllop? Det känns lite konstigt att det kommer vara med folk på vår fest som vi inte vet vilka de är.
    Förstod dig i ditt första inlägg med men vill säga att jag tycker som du.
  • Lina_K
    katten89 skrev 2010-03-21 20:29:16 följande:
    En respektive ska ALLTID bjudas med, spelar ingen roll om ni inte träffat honom/henne. Självklart kan man glädjas med brudparet trots att man inte träffat dem tidigare! Ett tips är att läsa på Magdalena Ribbings frågespalt på dn.se. Handlar mycket om etikett vid just bröllopsinbjudan.
    Även en repektive som funnits i 2-3 månader och man inte har en aning om huruvida det kommer bli ngt stadigt eller inte? Kanske om paret var över 30 när de träffades men 20-åriga brorsans/kusines/kompisens nya flickvän. Glöm det!
  • Superstarfia
    Lina_K skrev 2010-03-21 20:33:56 följande:
    Även en repektive som funnits i 2-3 månader och man inte har en aning om huruvida det kommer bli ngt stadigt eller inte? Kanske om paret var över 30 när de träffades men 20-åriga brorsans/kusines/kompisens nya flickvän. Glöm det!
    Ja, det spelar ingen roll! Respektive ska bjudas in.. tror nästan att Ribbing skulle behöva skriva här på forumet också tror jag...
  • Superstarfia
    Lina_K skrev 2010-03-21 20:48:20 följande:
    Jo... hon är ju gud ja...
    Ja, faktiskt när det gäller vett och etikett... Har man inte råd att bjuda respektive så kanske man ska börja fundera på om man ska bjuda nån öht..
  • Lina_K
    Superstarfia skrev 2010-03-21 20:49:12 följande:
    Ja, faktiskt när det gäller vett och etikett... Har man inte råd att bjuda respektive så kanske man ska börja fundera på om man ska bjuda nån öht..
  • KatjaB

Men det är väl ändå etablerade par det gäller. Låt säga att "kalle" har nya flickvänner titt som tätt, ingen som man någonsin träffar och de byts ut frekvent. Då är det enligt vett o etikett helt okej att bjuda bara Kalle. Om de däremot bor ihop eller har varit tillsammans ett tag så "bör" man bjuda respektive.

Det här med att folk bjuder in sig själv däremot tycker jag själv är rätt jobbigt. Som på mitt jobb, jag har jobbat där i 6 månader och redan vecka två frågade vissa om de var bjudna och när de fick komma på bröllop. Och först tänkte jag att det var lite med glimten i ögat, men jag sa lite snällt att vi bjuder inte ens hela släkten för det blir alldeles för stort för både plånbok och vad vi tänkt oss.
    Men ändå så kommer frågor om att de vill komma och att de kan väl åtminstone få komma på vigseln, eller den o den hade minsann bjudit alla från avdelningen. (vi är 40 personer på avdelningen) och jag börjar faktiskt ledsna.
    Dels så tycker jag det är jobbigt att behöva förklara oss, att vi väljer att inte bjuda jobbarkompisar, men sen tycker jag inte att man tjatar om inbjudan på det sättet. Nu känns det lite som att jag borde bjuda en jobbarkompis som jag har lite närmare kontakt med, men vi har ju massor av folk som vi fått välja bort som inte känns tillräckligt nära, vi umgås inte privat heller, o min sambos gamla jobbarkompisar o jaktlag är ju inte heller bjudna.
    Vi gifter oss 1,5 timmas restid från stan, och inte på allmän plats, så det känns fånigt att folk skulle ta sig till vigseln bara för att sedan åka hem igen. Och dessutom finns det inte obegränsat med plats där heller.

Det beror ju såklart på HUR man frågar, men det känns ju lite jobbigt att det ska behöva kännas sådär. Som det är nu så pratar jag inget om bröllopet på jobbet om de inte frågar själva.

• katten89
    Lina_K skrev 2010-03-21 20:33:56 följande:
    Som sagt, läs i Magdalena Ribbings frågespalt. Det är ETABLERADE par som gäller alltså - om förhållandet syftar till en gemensam framtid tillsammans. Inte en 2-månaders oseriös dejt.
  • Martinaa

Katja:
    Men gud va jobbigt med dina jobbarkompisar. Det är ju smickrande ändå att de vill komma, men de måste också förstår och respektera att man inte kan bjuda alla. Jag fick också några "vaddå, är inte jag bjuden!?" av jobbarkompisar när det blev offentligt, men det var väl lite med glimten i ögat och jag svarade bara" är du förvånad?"

• Andelle
    Superstarfia skrev 2010-03-21 20:49:12 följande:
    Nu har vi inte valt bort någon respektive, men om vi hade gjort det hade det snarare varit pga att jag inte vill dela min dag med främlingar än pga ekonomi.

Människor som inte känner någon i sällskapet förutom sin partner kommer knappast till sin rätt på en sån personlig fest som ett bröllop ändå är. Snarare känner man sig utanför när alla har ett förflutet och det är väldigt mycket historia som kommer upp. Givetvis finns det undantag, men jag tycker nog ofta att det blir så.
  • KatjaB

ja, det är lite småjobbigt, dessutom har vår avdelning varit uppdelad i två förut så de som "tjatar" mest är de som jag jobbast kortast tid med, bara sedan årsskiftet. Och en del av mig tänker att det är kul att de ändå vill komma och att de säkert inte menar nåt illa, medan en del av mig blir lite irriterad, tycker det är jobbigt och känner att de borde på något sätt veta bättre, framförallt att inte fortsätta fråga och hinta.
    Ett ilandsproblem förstås, men jag blir ju lite matt på alla dessa hintar och frågor. Önskar nästan att jag inte berättat att vi ska gifta oss.

Martinaa skrev 2010-03-21 21:20:31 följande:
    Katja:Men gud va jobbigt med dina jobbarkompisar. Det är ju smickrande ändå att de vill komma, men de måste också förstår och respektera att man inte kan bjuda alla. Jag fick också några "vaddå, är inte jag bjuden!?" av jobbarkompisar när det blev offentligt, men det var väl lite med glimten i ögat och jag svarade bara" är du förvånad?"
  • Superstarfia

Men vad är ett etablerat par?

Vi skickade ut våra inbjudningskort 6 månder innan med tanke på att vi ska gifta oss på annan ort och under semestern..

Skulle vi ta för givet att våra vänner vars killar/tjejer vi inte träffat skulle göra slut under dessa 6 månder?? eller skulle vi räkna med att det var seriöst.. självklart det sista!!
    Som jag sagt tidigare.. jag skulle inte ens vilja lära känna de personer som inter ser oss som ett par nog att bjuda oss båda på ett bröllop efter 3-6 månder..

• katten89
    Superstarfia skrev 2010-03-21 22:02:47 följande:
    Men vad är ett etablerat par? Vi skickade ut våra inbjudningskort 6 månder innan med tanke på att vi ska gifta oss på annan ort och under semestern..Skulle vi ta för givet att våra vänner vars killar/tjejer vi inte träffat skulle göra slut under dessa 6 månder?? eller skulle vi räkna med att det var seriöst.. självklart det sista!!Som jag sagt tidigare.. jag skulle inte ens vilja lära känna de personer som inter ser oss som ett par nog att bjuda oss båda på ett bröllop efter 3-6 månder..
    Ett etablerat par har ett förhållande som syftar till en gemensam framtid tillsammans. Så väl känner man väl ändå sina gäster, att man får en känsla av vad som är ett krogragg respektive en riktig pojk/flickvän. Och vad är katastrofen OM de nu skulle göra slut inom 6 månader? Då försvinner ju liksom ex:ets inbjudan automatiskt!
Svar på tråden juda in sig själv