• maddde

Vi är inte överens, hur har ni andra gjort när de ni bjuder har en respektive?

Jag och sambon är inte överens och jag undrar hur ni andra har gjort i en sådan här situationen.

Min bror träffade en ny tjej för ca 9 månader sen och vi har inte träffat henne ännu, ska hon vara välkommen på bröllopet?

Jag tycker det, hon är ändå min brors respektive och någon gång kommer vi förhoppningsvis att få lära känna henne. Sambon tycker dock inte att hon ska få komma då vi inte har träffat henne.

Sen har hans syster precis träffat en ny kille sen ca en månad tillbaka och bara för att vi träffat honom på ett kalas en gång (vilket innebar att ta i hand och presentera sig och sen inget mer prat) så verkade han automatiskt vara välkommen för att vi träffat honom.

Vad skulle/har ni gjort i en situation som denna?
    Jag tycker att det känns lite fräckt att inte bjuda med den respektive men hur får jag sambon att se de på ett annat sätt?

• Svar på tråden Vi är inte överens, hur har ni andra gjort när de ni bjuder har en respektive?
  • sommarbröllop 2010

Vi har bjudit med respektive, även de vi ej träffat. Det känns mest rätt för oss.

• Love is

Vi har också bjudit respektive i de fall det finns, oavsett om vi träffat dem eller inte

• Avalon75

Vi har också bjudit alla respektive oavsett om vi träffat dem eller inte. Känns som något annat skulle vara oförskämt.

• Yarrow

Ja, som alla säger så bjuder man ju alltid etablerade par.

Vi va bjudna på bröllop i somras. Man skulle kunna säga att jag i det sammanhanget va "din brors flickvän".
    Min fästman och jag har varit tillsammans länge men jag hade ändå inte träffat hans styvsyster med familj då det bor i Norge.
    Så när de gifte sig fick jag chansen att träffa hela familjen på den sidan med. Det va jättekul!

• shakynose

SJÄLVKLART bjuda båda med respektive!!! Oavsett om ni träffat dem eller ej.

• Lyckliga013bruden

vi bjöd in alla gäster respektive, en singeltjej kommer få ta med sig en "kompis". Vi var ett gäng som hängde ihop och då hon är den enda från det gänget som kan komma så känner hon bara mig. Jag vill inte att hon ska känna sig ensam och utanför, jag som brud kommer ju inte hinna umgås jättemycket med varochen av gästerna.

Även om det är vårdag, våra pengar och vår vilja som "ska" styra så vill vi ju att gästerna ska trivas och ha kul. Under planeringen har jag tänkt mig in i hur det skulle vara som gäst på mitt bröllop också.
    Som gäst skulle jag uppskatta att få ta med mig partner. Som gäst skulle jag inte uppskatta presentöppning utan skulle hellre vilja ta vara på tiden och dansa och ha kul (vilket jag vill som brud också )

• maddde

Jag vill att de båda ska komma, speciellt min brors tjej då den situationen är lite speciell. Han var gift med min bästa vän förut och de har en dotter tillsammans. Hände en del saker när de skilde sig och jag vet att hans nya tjej kommer att bli väldigt besviken om hon inte får komma. Hon kommer tro att det beror på att jag är sur på henne pga att min bror och min vän skilde sig och det vill jag absolut inte att hon ska tro för så är det inte.

De är sambon som surar och de enda allt handlar om är bara hans principer, men han kommer få rubba på dem nu.

Tack för alla svar.

• scarborough81

Vi bjuder alla respektive som vi känner till att de finns.. inte som vi kanske har träffat men alla par som är stabila delar vi inte på utan bjuder hela par. Sen finns det väl säkert någon av singlarna som träffar någon innan vi gifter oss, hur gör vi med det?
    Vi gifter oss om lite mer än två månader..

• Zozo

Men om allt ska passa är det ju bara att ordna till en träff med brodern o tjejen innan bröllopet - sa har ni träffat henne

• Rosvägen

Kan braa hålla med alla ovan, vi bjuder respektive oavsett om vi träffats eller ej. :)

• Trasan99
    maddde skrev 2010-03-09 12:11:30 följande:
    De är sambon som surar och de enda allt handlar om är bara hans principer, men han kommer få rubba på dem nu. Tack för alla svar.
    Då är det väl bara att visa honom alla svar i den här tråden? Du har ju galet mycket stöd för att bjuda in båda här...
  • Aleta

Vi bjöd alla respektive, även sådana som kom in i bilden efter att inbjudningarna hade gått ut. Givetvis oavsett om vi hade träffat dem eller inte.

• Katarina Michael

Tycker man får se att 9 månder är ju mer seriöst än 1 nmånad även om ni bara träffat och blivit presenterade för den på 1månad.

Jag kommer inte bjuda med dem som inte är respektive vid inbjudan och som vi inte träffat. Jag hoppas folk ska förstå mig och så.

Men i ditt fall hade jag sagt till min smabo att antingen har ingen respektive eller har båda syskonen med sig respektive....

• Joseful

Jag håller delvis med er andra.
    En del skriver att det spelar väl ingen roll om det bli 3-4 till men om ett kuvert kostar 1000:- så är det ju 3-4000:- extra och DET spelar stor roll!
    Har man en liten budget så tycker inte jag att man ska känna sig tvingad att bjuda folk man inte träffat förut, skillnad om någon av de som ska gifta sig har gjort det men har ingen det så känns det som att har inte intresset funnits förut att träffas så varför bjuda dom på något så stort som ett bröllop?
    Sen är det ju också skillnad på hur lääänge man varit tillsammans, fler år då kan man ju säga att man verkligen är ett etablerat par men några månader... då känner ju dom ju knappt varann...

Vi kommer inte bjuda 3 personers ev. respektive då vi vet att dom har en tendens att byta så det är ju inte säkert att när dom får inbjudningarna har samma som dom har när bröllopet är och då känns det väldigt konstigt.

Jag skulle själv inte vilja gå på ett bröllop där jag inte hade träffa någon alls, skulle känna mig himla felplacerad.

• Malin och Elin

Som min tjejkompis sa: "Flick och pojkvänner är välkomna men älskare/älskarinnor, kk och dyl får stanna hemma"

• tomlinn

om ditt fall var mitt skulle jag bjuda båda syskonen med respektive, din bror för att jag tycker att en flickvän sedan 9 månader är en 'stadig' respektive och din bm's systers pojkvän för att han är nästan familj och ju mycket väl kan vara er blivande svåger.

till vårt bröllop har vi bjudit in med respektive även om vi inte har träffat dem när vi har vetat om dem (gäller 2 gäster) och utan om vi faktiskt inte vet om de har en respektive =) (gäller också 1 eller 2 personer). Om någon av våra singelvänner skaffar en pojk-/flickvän innan bröllopet (ca 3 månader) bjuds de sannolikt inte in, om vi inte både lär känna dem och det blir plats i den trånga gästlistan pga återbud.

• Rosvägen
    tomlinn skrev 2010-03-10 17:50:50 följande:
    om ditt fall var mitt skulle jag bjuda båda syskonen med respektive, din bror för att jag tycker att en flickvän sedan 9 månader är en 'stadig' respektive och din bm's systers pojkvän för att han är nästan familj och ju mycket väl kan vara er blivande svåger.till vårt bröllop har vi bjudit in med respektive även om vi inte har träffat dem när vi har vetat om dem (gäller 2 gäster) och utan om vi faktiskt inte vet om de har en respektive =) (gäller också 1 eller 2 personer). Om någon av våra singelvänner skaffar en pojk-/flickvän innan bröllopet (ca 3 månader) bjuds de sannolikt inte in, om vi inte både lär känna dem och det blir plats i den trånga gästlistan pga återbud.
    Det var ett bra svar!
  • Mymlan16

Tycker att bjuder ni den ena ska ni också bjuda den andra eller också inte bjuda någon av dem oavsett om man har träffats eller inte. Jag skulle ha bjudit eftersom det rör sig om en partner till personer som står så nära som syskon!

Annars tror jag att det enligt "etikett" är brukligt att man alltid bjuder de som är förlovade eller sambo, oavsett om man träffats eller inte, om de inte är förlovade eller sambos väljer man om man vill bjuda båda eller inte.

• SaNdRiX 2010

Vi har bjudit med respektive, oavsett om de bor ihop, hur länge de varit tillsamman eller om vi träffat dom eller inte.

• tesefes

Jag tycker att respektive ska med. Speciellt nära släktingars partners. Det är annorlunda med kompisars partners som man inte har träffat. Mn vi har bjudet dem med.

Svar på tråden Vi är inte överens, hur har ni andra gjort när de ni bjuder har en respektive?